Autotest – Opel Crossland X (2017)
5 x waarom je de Crossland X gaat kopen
Met de komst van de Opel Crossland X en Grandland X is het Duitse merk, met de Mokka X al in de vuurlinie, buitengewoon goed vertegenwoordigd in het populaire crossover segment. De Crossland X staat vanaf juni bij de Nederlandse dealers en we reden de kleinste en netste telg van de familie vast door de Italiaanse prosecco-regio.
Maar 3 modellen in het crossover-segment; is dat niet een beetje te? Nee, vindt Opel zelf. En daar kunnen we ze niet helemaal ongelijk in geven. Ze mikken met de Mokka X (vierwielaandrijving, meer vermogen, gespierder uiterlijk) meer op de avontuurlijke mens, terwijl ze de Crossland X – als natuurlijke opvolger van de Meriva – juist richten op mensen die nóg meer ruimte wensen. De Grandland X, die later dit jaar komt, is er dan weer voor de grotere gezinnen.
A good life
Het thema dat Opel aan de Crossland X koppelt is A good life. Vandaar dat we door de prachtige en voor Nederlanders minder bekende prosecco-regio van Italië mogen rijden. Alles in de achtertuin van Venetië ademt ontspanning, lekker eten & drinken; het goede leven dus. We dompelden ons onder en kwamen tot 5 redenen waarom de Crossland X je een goed leven geeft.
1 Alles gericht op gezin
Ja, Opel heeft alles uit de kast getrokken om het iedereen in de auto zo comfortabel mogelijk te maken. Normaal gesproken krijgen alleen de voorstoelen bij het Duitse merk het zogenaamde label AGR (premium, ergonomisch!), maar in de Crossland X heb je die weelde ook op de achterstoelen. Ook handig: de schuiffunctie (60-40) van de achterbank (werkt goed!). Zo heb je of meer beenruimte of meer bagageruimte. De wifi in de auto (Opel OnStar) met 7 hotspots is geen nieuwigheid, maar blijft fijn.
2 Luxe gadgets
Relatief normaal in de hogere segmenten, maar vrij bijzonder in het B-segment is een head-up display. Die is optioneel bij de Crossland X. Het display verstopt zich als je de motor uitzet en komt ineens tevoorschijn als je ‘m start. Hij projecteert je snelheid, de gegeven maximum snelheid en routebegeleiding in je voorruit. Ideaal! Verder is het draadloze oplaadbakje voor je smartphone en het 8 inch touchscreen een verwennerij van het huis.
3 Veilig!
Bij een gezinsauto is veiligheid misschien nog wel het allerbelangrijkste. En ja, dat zit wel goed bij de Crossland X. Wat dacht je van een Driver Drowsiness Alert die de bestuurder waarschuwt als hij vermoeidheid signaleert? Ging bij ons overigens niet af. Verder onder meer: een automatisch noodremsysteem met voetgangersdetectie, 180 graden panoramische achteruitrijcamera, automatisch inparkeren en de 24-uurs-hulplijn-voor-al-uw-vragen-en-problemen OnStar.
4 Rijplezier
In Italië reden we de 1.2 Turbo benzinemotor met 81 kW (110 pk) en 6-trapsautomaat én de 1.2 Turbo benzinemotor met 96 kW (130 pk), handgeschakeld met 6 versnellingen. Onze persoonlijke voorkeur gaat naar de laatste, vooral vanwege meer vermogen (terwijl de automaat iets duurder is) en het feit dat de automaat ietwat vertraging geeft in de acceleratie. Dan hebben we het liever zelf in de hand. Stil zijn ze allebei. De verwachting is dat de handgeschakelde 1.2 Turbo met 81 kW (110 pk) en 5 versnellingen het meest verkocht zal worden in Nederland. Want: goedkoper en pittig genoeg!
5 Goede prijs
Het instapmodel van de Crossland X met 1.2 benzine met 60 kW (81 pk) kost 19.995 euro. Maar, zoals gezegd, zal de handgeschakelde 1.2 Turbo met 81 kW (110 pk) en 5 versnellingen het beste verkopen. Met Innovation-pakket is de prijs die je moet betalen 25.695 euro. Directe concurrent Peugeot 2008 (waar de Crossland X wat ingrediënten van heeft geleend) zit in de vanafprijs net iets hoger. Voor de Peugeot 2008 betaal je minstens 20.950 euro.