Opel Corsa OPC – Rijtest
Voor de liefhebbers van laagvliegen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Blijft toch leuk, zo’n hot hatchback. Lekker compact, veel vermogen, lichtvoetig en snel. Ingrediënten die resulteren in een brede glimlach van de bestuurder. In het Opel Performance Center (OPC) hebben ze jarenlange ervaring met het ontwikkelen van rappe hatchbacks. Dat merk je aan alles in de vernieuwde Opel Corsa OPC.
Concurrenten
Voordat we het tempo opvoeren, werpen we eerst even een blik op het aanbod snelle hatchbacks in het B-segment. Want er zijn diverse modellen van diverse autofabrikanten leverbaar.
Hot hatchbacks in het B-segment (op alfabetische volgorde)
- Audi S1 — 170 kW (231 pk) — 41.605 euro
- DS 3 Performance — 153 kW (208 pk) — 31.890 euro
- Ford Fiesta ST — 134 kW (182 pk) — 27.825 euro
- Mini Cooper S — 141 kW (192 pk) — 31.490 euro
- Mini John Cooper Works — 170 kW (231 pk) — 39.990 euro
- Opel Corsa OPC — 152 kW (207 pk) — 32.995 euro
- Opel Corsa OPC Performance Pakket — 152 kW (207 pk) — 34.990 euro
- Peugeot 208 by Peugeot Sport — 153 kW (208 pk) — 31.980 euro
- Renault Clio RS — 147 kW (200 pk) — 28.190 euro
- Renault Clio RS 220 Trophy — 162 kW (220 pk) — 31.890 euro
- Seat Ibiza Cupra — 141 kW (192 pk) — 23.950 euro
- Volkswagen Polo GTI — 141 kW (192 pk) — 26.251 euro
Stevig geprijsd
De goedkoopste in bovenstaand overzicht is de Seat Ibiza Cupra: leverbaar voor prijzen vanaf 23.950 euro. De technisch identiek Polo GTI moet al 26.251 euro opbrengen. Wie het rijtje aandachtig bekijkt, merkt dat de Opel Corsa OPC niet de goedkoopste is. De CO2-emissie pakt helaas erg nadelig uit voor de Corsa OPC. Met een uitstoot van 174 g/km volgt een BPM-straf van 13.129 euro met als gevolg een vanafprijs van 32.995 euro.
Noodzakelijke optie
Standaard is de Corsa OPC van vrijwel alle gemakken voorzien. Aluminium pedalen, prettig zittende Recaro-sportstoelen voor- en achterin, een met leder bekleed driespaaks sportstuur, bi-xenonkoplampen met led-verlichting, airco, alarm, automatische lichtassistent, cruisecontrol, een regensensor, een boordcomputer, het infotainmentsysteem IntelliLink met Apple CarPlay (Android Auto is nog niet beschikbaar), USB-aansluiting, een 7-inch touchscreen en Opel OnStar (persoonlijke assistent).
Performance Pakket
Er blijft eigenlijk weinig te wensen over. Toch moet je voor de Corsa OPC nog één ding aanvinken op de optielijst: het optionele Performance Pakket (1.995 euro). Dit omvat Brembo High Performance-remschijven, 18-inch OPC-wielen én een mechanisch sperdifferentieel. Vooral dat laatste maakt van de Corsa OPC een nog betere hot hatch. Een probleem: het prijskaartje bedraagt dan wel ineens 35 mille.
Totaalplaatje
Is dat eigenlijk wel een probleem? Ook Opel realiseert dat de Corsa OPC aardig aan de prijs is, maar weet ook dat het model de echte liefhebber aanspreekt. En die heeft waarschijnlijk lak aan de hogere vanafprijs en kijkt naar het totaalplaatje. En dat klopt. Heel erg zelfs.
Autosportechnologie
Opel Performance Center weet van wanten en verpakt autosportechnologie in een driedeurs Corsa. De pret begint al zodra je de 1,6-liter turboviercilinder met 152 kW (207 pk) tot leven wekt. Uit de twee vuistdikke uitlaatstukken pruttelt een subtiele grom die wat ons betreft nog wel wat luider mag. De Corsa OPC is helemaal klaar voor actie.
“OPC weet precies hoe je van een reguliere hatchback een échte hot hatchback moet maken.”
Perfect in balans
Het mechanische sperdifferentieel verdeelt het motorvermogen perfect over de twee voorwielen en tijdens remacties bijten de Brembo-remmen zich met veel gevoel vast aan de remschijven. Deze Corsa OPC weet wat onder laagvliegen wordt verstaan. Ook bij hogere snelheden is de auto perfect in balans. Het onderstel is stevig geveerd. Voor sommigen misschien iets te hard, maar voor de liefhebber juist perfect.
Mandarina
De Recaro-kuipstoelen bieden veel zijdelingse steun en zitten voortreffelijk. Voor 1.995 euro werkt Opel ze overigens af met mooi leder. Niet verplicht natuurlijk, maar wel een lust voor het oog. Dat geldt ook voor het uiterlijk en deze kleur Mandarina. Is het geel? Nee. Volgens Opel is het oranje. Fel is het zeker en het geeft de Corsa OPC net dat beetje meer onderscheid.
Op waarde schatten
Maar het is toch al niet zo dat je met een Corsa OPC incognito aan het verkeer deelneemt. Dikke wielen, een forse achterspoiler, sportieve bumpers, de twee genoemde uitlaatstukken en de brede brievenbus net onder de motorkap maken duidelijk dat de knappe koppen van het Opel Performance Center zich over de Corsa hebben ontfermd. Dat kun je ze wel toevertrouwen. Ze weten precies hoe ze van een reguliere hatchback een échte hot hatchback moeten maken. Wie deze hot hatch op waarde kan schatten en zich niet laat beïnvloeden door de forse vanafprijs, zal zich dan ook absoluut vermaken.