Opel CEO over importtarieven op Chinese EV’s: “Verder fragmenteren van wereld niet wenselijk”
"Innovatief en competitief zijn op een open markt"
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Opel CEO Florian Huettl ziet de importheffingen die voor elektrische modellen uit China worden opgelegd als niet wenselijk. De topman geeft duidelijk de voorkeur voor een open markt, ook omdat het nog verder fragmenteren van de wereld volgens hem niet wenselijk is.
Niet afhankelijk worden van importheffingen
“Innovatie is het beste mogelijk met een open markt”, stelt Huettl in een interview met AutoRAI.nl. “We mogen niet afhankelijk zijn van importheffingen om competitief te zijn in Europa. Op de lange termijn zijn die importheffingen niet goed. Je moet op een open markt innovatief en competitief zijn. Een open markt is een gezonde markt, niet een markt die gebonden is aan importheffingen.”
De wereld verder fragmenteren
Opel verkoopt in heel veel landen zijn modellen. “Opel is met recht een internationale speler, net als zoveel andere autofabrikanten. Importheffingen zijn dan absoluut niet wenselijk om op een gezonde manier zaken te kunnen doen. Deze importtarieven fragmenteren de wereld nog meer dan die nu al is. Dat is iets dat we niet graag zien.”
Importheffingen
De Europese Unie heeft definitief besloten om extra importheffingen op elektrische auto’s uit China in te voeren. Deze heffingen, die op 31 oktober 2024 van kracht zijn geworden, variëren per fabrikant:
- SAIC Motor: 35,3%
- Geely: 18,8%
- BYD: 17%
- Tesla: 7,8%
Vijf jaar
Deze percentages komen bovenop het bestaande importtarief van 10%. De maatregelen zijn ingesteld voor een periode van vijf jaar en zijn bedoeld om de Europese auto-industrie te beschermen tegen oneerlijke concurrentie door gesubsidieerde Chinese voertuigen.
Bezwaar
China heeft logischerwijs bezwaar gemaakt tegen deze heffingen en een klacht ingediend bij de Wereldhandelsorganisatie (WTO). Daarnaast overweegt China tegenmaatregelen, zoals het verhogen van importheffingen op Europese producten, waaronder varkensvlees en cognac.
Hoewel de importheffingen zijn verhoogd, is het nog onduidelijk of dit zal leiden tot hogere prijzen voor Chinese elektrische auto’s in Europa. Sommige fabrikanten kunnen ervoor kiezen de extra kosten zelf te absorberen om hun concurrentiepositie te behouden.