Autotest – Opel Astra vernieuwd: vooral anders onder de motorkap
Motoren schoner en zuiniger
Sinds Opel deel uitmaakt van het Franse PSA-concern is de vraag gerechtvaardigd: behoudt Opel zijn Duitse karakter of krijgen Franse invloeden de overhand? De toekomst zal het leren, maar vooralsnog blijft Opel trouw aan zijn eigen historie. Dus mogen we concluderen dat de vaandeldrager van het merk, de Astra, ook na de jongste facelift/vernieuwingsslag een ouderwetse Opel is in de beste betekenis van dat woord. Of dat zo blijft? Over pakweg twee jaar staat een compleet nieuwe Astra op de bühne. Daar zien we ongetwijfeld veel meer Franse signatuur terug, zo’n overname wordt niet voor niks gedaan.
Uiterlijk weinig veranderd
Welbeschouwd zijn de uiterlijke vernieuwingen bij deze opfrisbeurt miniem. De neus is wat strakker getrokken, heeft een 3D-effect gekregen Zichtbaar is dat in plaats van twee nu één chroomstrip naar de koplampen loopt. Ook de voorbumper is aangepast, dat verbetert de stroomlijning. De Astra blijft gewoon een leuke, modern ogende auto die velen aanspreekt. Niet voor niks zijn er sinds de introductie in 1991 al meer dan 10 miljoen exemplaren verkocht, waarmee het de bestverkochte Opel ooit is.
Wat veranderde er wel?
Voor de echte veranderingen moet je met name onder de motorkap zijn. Opgejaagd door steeds strengere milieuwetgeving, waardoor fabrikanten na 1 januari aanstaande boetes krijgen als hun gemiddelde uitstoot over de diverse modellen boven de 95 gr/km stijgt, komt Opel met driecilindermotoren. Die zitten nu in de Astra. Of dat wat betreft Opel tegelijk het laatste model is moet de toekomst leren. Feit is dat PSA ook dergelijke krachtbronnen in huis heeft, gelet op gedeelde ontwikkelingskosten zouden die best eens de voorkleur kunnen krijgen.
Welk voordeel bieden die motoren?
Eerst dit: kopers kunnen kiezen uit een 1.2 en een 1.4 driecilinder turbo met vermogens van 110pk t/m 145 pk en een 1,5-liter diesel met vermogens van 105 of 122 pk. Van eigen fabricaat, niet afkomstig van PSA waar dergelijke motoren natuurlijk ook beschikbaar zijn. Wat anno nu heel belangrijk is: deze nieuwste generatie motoren zijn efficiënter en stoten tot 19 procent minder CO2 uit dan de voorgangers. De diesel komt volgens de jongste metingen uit op 90 g/km CO2, de 1.2-driecilinder benzine op 99 g/km CO2. En daarmee voldoet Opel aan de norm om gemiddeld 95 g/km CO2 uit te stoten, een lovenswaardige prestatie. Overigens heeft Opel wat betreft de dieselmotor voor de Nederlandse markt weinig verwachtingen, de interesse daarvoor blijft dalen.
Er is wel meer nieuwigheid te melden toch?
Zeker wel: ook het infotainmentsysteem is gemoderniseerd. Het is afkomstig uit de Insignia en ‘luistert’ ook naar gesproken opdrachten. Verder zijn grote stappen gezet op het gebied van veiligheid: betere camera’s voor achteruitkijken en voetgangersdetectie, verkeersbordenherkenning en nog wat van dat soort aardigheidjes. En dit is het eerste model van Opel met een digitaal instrumentarium.
Hoe rijden ze?
Dat laat zich gemakkelijk samenvatten: prima. We hebben tijdens de eerste kennismaking in en rond Frankfurt niet alle motorvarianten aan den lijve gevoeld, maar de afgelegde kilometers met de 1.2-liter van 130 pk geven veel vertrouwen dat er onder alle omstandigheden voldoende vermogen beschikbaar is. De topsnelheid ligt boven de 200 km/h, het maximale koppel van 225 Nm is over een breed toerengebied beschikbaar. Al is het soms aan te raden om terug te schakelen als je snel wilt accelereren, wat dat betreft heeft een driecilinder nu eenmaal wat beperkingen. Zowel de benzine- als de dieselvarianten zijn opvallend stil. Lof is er voor de stoelen, die zoals bij Opel gebruikelijk uitstekend zitten, veel steun geven en dus zeer comfortabel zijn.
Wat kost de vernieuwde Astra?
De prijzen van de vijfdeurs Astra beginnen net onder de 25.000 euro en lopen afhankelijk van uitvoering en motorisering op tot bijna 40.000 euro voor de duurste diesel met start/stop en 9-traps automaat dieseluitvoering. Daar zitten allerlei varianten tussen met handgeschakelde bakken of traploze automaat. De stationwagon is 1.300 euro duurder.