Dit is de nieuwe Opel Ampera-e
Alleen nog in 2019 profiteert de zakelijke rijder van een bijtellingstarief van 4% als hij of zij voor een nieuwe elektrische auto kiest. Er is alleen één probleem: slechts heel weinig automerken kunnen dit jaar de elektrische auto’s direct uit voorraad leveren en nog belangrijker: registreren. De elektrische Opel Ampera-e is een uitzondering.
2020 wordt een interessant jaar voor de liefhebber van volledig elektrische auto’s. Er staan diverse modellen op stapel. Veel zijn nu al te bestellen, maar worden pas in de loop van 2020 geleverd, denk maar aan de Opel Corsa-e, MINI Cooper SE, Peugeot e-208 en de DS3 Crossback E-Tense. Als het om bijtelling gaat, is de daadwerkelijke levering veel belangrijker dan het moment waarop je een order plaatst. Het bijtellingspercentage gaat namelijk pas in vanaf de datum dat de auto op kenteken staat. Als een fabrikant levertijden kan omzeilen en een auto direct uit voorraad kan leveren, betekent dat alleen maar goed nieuws voor wie snel een elektrische auto nodig heeft en wil profiteren van nog 4% bijtelling de komende 5 jaar.
Bijtelling emissievrije auto’s
Hoe zat het ook alweer met die bijtelling? Op dit moment komen alle emissievrije auto’s tot 50.000 euro in aanmerking voor de gereduceerde bijtelling van 4%. Is de auto duurder dan 50.000 euro, dan betaal je over het bedrag boven de grens van 50.000 euro 22% bijtelling. Vanaf 1 januari 2020 geldt voor alle emissievrije auto’s een percentage van 8% tot 45.000 euro.
Getest als goede keuze
Maar hoe zit het dan met de auto zelf? Is zo’n elektrische Opel Ampera-e wel een goede keuze? Dat hebben we in het verleden al uitgebreid kunnen testen in Nederland. Op de Nederlandse wegen, zonder bergen en op goede kwaliteit asfalt, schommelt het energieverbruik van deze Opel tussen de 16 en 16,5 kWh/100 km. Dat betekent dat je met een volle lading van de lithium-ion batterij (60 kWh) ruim 360 kilometer kunt afleggen. Volgens de WLTP-testnorm moet de Ampera-e 423 kilometer kunnen afleggen. Automobilisten die weinig gebruikmaken van de snelweg kunnen zelfs in de buurt van de 400 kilometer komen.
Wist je dat de meeste mensen op gewone dagen gemiddeld niet meer dan 60 kilometer rijden? Met 423 kilometer range kom je met een Opel Ampera-e dus makkelijk een week toe. Opladen kan op diverse manieren. Langs snelwegen en in steden verschijnen steeds meer 50 kW-snelladers waar je na een half uurtje laden weer ongeveer 150 kilometer kunt afleggen. Met een normaal stopcontact (2,3 kW) kun je na 30 minuten weer 6 kilometer rijden en met een thuislader (7,4 kW AC) is dat 22 kilometer. Na een nacht (8 uur) laden aan de thuislader kun je dus weer 352 kilometer rijden.
Rijden in de Ampera-e
Wat rijden betreft, biedt de Ampera-e dezelfde voordelen als elke andere elektrische auto. Je hebt dus bij stilstand direct maximale trekkracht en bij het vloeren van het stroompedaal accelereert de auto razendsnel. Motorgeluid? Nope. Snel is de Ampera-e ook. Niet heel raar, want deze Opel heeft een piekvermogen van 204 pk (150 kW) en direct bij stilstand een maximumkoppel van 360 Nm. De 0 tot 100-sprint kost slechts 7,3 seconden.
De Opel Ampera-e heeft diverse rijstanden. Zo is er een Sport-stand waarbij de ‘gasrespons’ bijzonder fel is. Je bent bij een stoplicht vrijwel altijd als eerste weg. Maar veel interessanter is het om zo veel mogelijk kilometers uit het accupakket te peuteren. Dat doe je niet alleen met een aangepaste rijstijl, maar ook met de ‘One Pedal Driving’. Als je het stroompedaal loslaat en de auto laat uitrollen, dan werkt de elektromotor als generator. Slim, want op dat moment wordt energie opgewekt en in de accu opgeslagen. En daardoor win je dus weer extra kilometers. In de L-stand hoef je nauwelijks nog bij te remmen. Als je goed anticipeert in stadsverkeer, dan kun je met tijdig ‘gas liften’ de auto tot stilstand brengen. Je kunt de remkracht nog verder versterken met een knop achter het stuur. Bijzonder, maar vooral heel leuk om te doen.
Maar is het ook een prima gezinsauto?
De Ampera-e is een crossover die met een lengte van 4,16 meter iets korter is dan een Opel Astra vijfdeurs, maar wel aanzienlijk hoger. Daardoor heeft de Ampera-e ook een hogere instap, een hoge zit en doordat het accupakket in de bodem is geplaatst heeft de auto een rotsvaste wegligging. Hij is ook ruim genoeg voor vijf volwassenen inclusief bagage. De beenruimte achterin is zelfs bovengemiddeld groot. Dus is de auto ook geschikt als gezinsauto? Jazeker!
Uitgebreide uitrusting
Opties aanvinken is bij de Ampera-e eigenlijk niet nodig. De basisversie heeft al een rijke uitrusting. Denk bijvoorbeeld aan xenonkoplampen met LED-dagrijverlichting, een in ongelijke delen (60/40) neerklapbare achterbank, Electronic Climate Control, elektrisch inklapbare en verwarmbare buitenspiegels met LED-richtingaanwijzer en een in hoogte en diepte verstelbaar, met leder afgewerkt en verwarmbaar stuurwiel. Automatisch grootlicht, een actieve rijstrookassistent, een botspreventiesysteem met voetgangersherkenning en Cruise Control met snelheidsbegrenzer ontfermen zich over de veiligheid van de bestuurder.
De Ampera-e biedt dus veel voordelen, maar wat er het meeste uitspringt zijn de 423 echte elektrische kilometers, 4% bijtelling 5 jaar lang en het feit dat de Ampera-e direct leverbaar is. Nieuwsgierig geworden? Check dan hier snel de voorraad van de Ampera-e.
Dit artikel is geschreven in samenwerking met Opel