Autotest – Opel Adam S
Modieus scheurijzer
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een Opel Adam OPC bestaat niet. En komt ook niet. Volgens Opel is de vraag naar een OPC-model te klein. Wie sportief wil rijden in een Adam, is aangewezen op de Adam S, met stiekem toch een beetje OPC-DNA.
Voor de dames én voor de heren
“Stoer ding”, horen we een omstander op de achtergrond zeggen als we de Adam S fotograferen. Zoals de beroemde Amerikaanse CBS-nieuwslezer Walter Cronkite het zou zeggen: “And that’s the way it is.” De Adam S mag er inderdaad zijn. Opel positioneert de Adam als een premium model voor zowel dames als heren. Een soortgelijke strategie voert Mini. Door uitgebreide personaliseringsmogelijkheden zijn Mini’s en ook de Adam op smaak te brengen. Een hele stoere aankleding voor de Adam is dus ook mogelijk. De Adam S is van zichzelf al een stoere jongen, maar in de keuken van Opel staan nog meer dan genoeg ingrediënten om er iets unieks van te maken.
Red ’n Roll en Forget about Grey
Opel heeft deze Adam S dik aangekleed. Stoere zwarte wielen, rode remklauwen, een grille in carbonlook, een forse achterspoiler, Recaro-kuipstoelen en zelfs een als een finishvlag geblokte hemelbekleding. De mogelijkheden zijn eindeloos en overigens ook heel betaalbaar. Het kleurenpalet is uitgebreid en bestaat uit kleuren met opvallende namen, denk aan James Blond, White my Fire, Orange Alert, I’ll be Black, Let it Blue, Goldbusters, Greyzilla, The Greyfather of de kleur van deze Adam S: Red ’n Roll in combinatie met een Forget about Grey-kleurig dak. Marketing natuurlijk, maar wel een leuke vondst,
OPC-genen
Waar zijn dan de OPC-genen? Die vinden we terug achter de wielen, want Opel installeert krachtige OPC-remmen. De stopkracht is indrukwekkend, maar wel goed doseerbaar. Onder de Corsa OPC gebruikt Opel overigens dezelfde bijtgrage reminstallatie. Andere eigenschappen van de Adam S zijn een speciaal afgesteld sportonderstel, een aangescherpte en daardoor directere besturing en een uitschakelbaar ESP-systeem.
Pittige krachtbron
Een belangrijk onderdeel van de S-attractie is natuurlijk de 1,4-liter viercilinder turbomotor. Deze kennen we eigenlijk al uit de Astra, maar door een aangepaste intercooler en verhoogde turbodruk haalt Opel 110 kW (150 pk) uit de vierpitter. Dit vermogen is beschikbaar bij 5.000 tpm. Dankzij 220 Nm trekkracht, beschikbaar tussen 3.000 en 4.500 tpm, kost het weinig moeite om tempo te maken en vullen koppel en vermogen elkaar goed aan. Heel zwaar is de Adam S niet: 1.063 kilogram.
Altijd bij de les
Technici van Opel hebben vooral aan het reactievermogen op het gaspedaal aandacht besteed. Dat merken we in de praktijk. Nerveus is de Adam S echter niet. Hij is gewoon altijd bij de les, vooral in de tweede en derde versnelling. In die verzetten is de Adam S op zijn leukst: lekker pittig en je krijgt een fijne duw in de rug.
De tankinhoud van de Adam S bedraagt slechts 38 liter, waardoor de actieradius wat beperkt is. Met een gemiddeld testverbruik van 8,3 l/100 km haal je ongeveer 420 kilometer op één tank.
Interieurafwerking
Opel heeft de afwerking van het interieur van de Adam dik op orde. Dat geldt ook voor deze Adam S. Mooie materialen en hippe vormen kenmerken het interieur. Het infotainmentsysteem kennen we uit andere modellen van Opel en werkt gewoon goed. De smartphone opladen met een kabel is niet meer nodig. Je legt hem gewoon op het inductieplaatje en de telefoon laadt vanzelf op. Je moet alleen wel een smartphone hebben die geschikt is voor inductieladen. De aanwezige wifi-verbinding werkt perfect. Onderweg via wifi luisteren naar muziek via Spotify is een luxe in dit segment. De Recaro-kuipstoelen zijn standaard voorzien van stoffen bekleding. Tip: neem voor 2.295 euro de lederen bekleding. Een lust voor het oog. En ze zitten geweldig.
Prikkelen
Is het dan erg dat er geen Adam OPC komt? Welnee! Deze Adam S weet de sportieve rijder keer op keer te prikkelen dankzij het stijve onderstel, de directe besturing en de krachtige motor. Een krachtpatser, met een modieus sausje.