Opel Adam: geheel naar eigen smaak
Opel is er van overtuigd dat de nieuwe Adam de verkoopknaller van 2013 wordt. Daar zou de Duitse fabrikant best wel eens gelijk in kunnen krijgen. De Adam maakt indruk, is een Opel als nooit tevoren en biedt allerlei opties die perfect aansluiten op het huidige tijdsbeeld. En niet onbelangrijk: voor een Opel-waardige verkoopprijs.
Opel maakt er geen geheim van dat het de laatste jaren forse verliezen heeft geleden. Het Duitse merk heeft aan marktaandeel moeten inleveren en ging zichzelf te raden wat er precies fout is gegaan. Uiteindelijk nam het dochtermerk van General Motors de beslissing om keihard te investeren, ook in economisch moeilijke tijden. Vooral op het gebied van kwaliteit en design moest een slag worden gemaakt. De Insignia is het eerste model dat volgens die filosofie is ontwikkeld, en die werd meteen een hit. Het betreden van nieuwe segmenten en het aantrekken van nieuwe klanten is eveneens een belangrijk onderdeel van het grootschalige productoffensief. Ook in dat kader is Opel op de goede weg. Neem de succesvolle Ampera, de veelbelovende Cascada en niet te vergeten: de nieuwe Adam.
Compact premium
De Opel Adam is ontwikkeld voor het compacte premiumsegment. Kleine, hippe stadsauto’s met een hoge positionering, een luxueuze uitrusting en kwalitatief hoogwaardige materialen zijn momenteel erg in trek. Zo is het segment van de zogenoemde ‘lifestyle urban cars’ in de laatste vier jaar met 40 procent gegroeid. Opel ziet kansen, wil zich van zijn beste kant laten zien en gaat nadrukkelijk de strijd aan met auto’s als de Audi A1, Fiat 500, Citroën DS3 en Mini.
Jeugdig
De Opel Adam – die overigens niet is vernoemd naar oprichter Adam Opel – lijkt bij voorbaat al geslaagd. Het kekke model heeft een sprankelende vormgeving, een krachtig silhouet en opvallende designdetails. Het interieur sluit naadloos aan op de jeugdige uitstraling en fraaie interieurverlichting – die bij de middenconsole en opbergvakken in de deuren zelfs van kleur van worden veranderd – creëert een sfeervolle ambiance. Wat vooral opvalt, is de zichtbaar hoge kwaliteit van het interieur. Het dashboard, de deurpanelen, de bedieningselementen; het is allemaal dik in orde. Ook het briljante IntelliLink-multimediasysteem verdient een speciale vermelding. Dit systeem met touchscreen kleurenscherm is speciaal ontwikkeld voor Apple- en Android-apparatuur. Het is een kwestie van inpluggen en IntelliLink neemt de software van het gekoppelde apparaat direct over. Het afspelen van muziek, het bekijken van foto’s en het instellen van de navigatie is een fluitje van een cent.
Speels karakter
Opel levert de Adam ook met een sportief afgesteld onderstel. In dat geval is de besturing ietwat directer en die combinatie van demping en besturing geeft de Adam een speels karakter. Hij reageert adequaat op stuurbewegingen en deinst niet terug voor snelle bochten. De beschikbare motoren passen prima bij een auto van dit kaliber. De 1.2 ecoFLEX benzinemotor is de lichtste van het stel en levert een vermogen van 51 kW (70 pk). Dan is er ook een 1.4 ecoFLEX met 64 kW (87 pk) en 74 kW (100 pk). Alle krachtbronnen zijn gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. In een later stadium wordt er nog een compacte turbomotor aan het gamma toegevoegd. Diesels staan niet op de planning.
Geheel naar eigen smaak
Personalisering is waar het bij de Adam écht om gaat. Voor de drie uitvoeringen (Jam, Glam en Slam) zijn zes verschillende optiepakketten beschikbaar, en daarbovenop nog drie stylingpacks. Voor het plafond zijn nog verschillende prints leverbaar en voor een romantische sfeer kan zelfs een sterrenhemel worden besteld. Het gevarieerde kleurenaanbod voor het in- en exterieur bestaat uit felle en zachte kleuren. Daardoor is er een passende Adam voor iedereen. Gezien de talloze (kleuren)combinaties voor het interieur, exterieur, wielen en striping zouden alle 3.000 Adam’s die Opel in 2013 in Nederland wil verkopen, in theorie anders kunnen zijn. De Jam kost 15.195 euro, de Glam en Slam 500 euro meer.