Onderzoek: plug-in hybrides verbruiken in de praktijk aanzienlijk meer dan opgegeven
Volgens een onderzoek van de Technische Universiteit van Graz zijn plug-in hybrides helemaal niet zo zuinig als autofabrikanten ons doen laten denken.
BPM
Plug-in hybrides zijn in Nederland razend populair. Ze hebben op papier een lage CO2-uitstoot, waardoor de bpm-boete laag blijft. Bpm is de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen en kun je zien als een aanschafbelasting. De hoogte van een bpm-boete wordt in ons land bepaald op basis van de CO2-uitstoot van de auto. Hoe minder CO2 je auto uitstoot, hoe lager de boete.
Praktijkverbruik
Met deze regeling hoopt de overheid veel Nederlanders richting een zuinige, duurzame PHEV te sturen. Maar zijn plug-in hybrides wel zo groen? Het is moeilijk te geloven dat een dikke Land Rover P510e plug-in hybride met een 3,0-liter zescilinder slechts 20 gram CO2 per kilometer (officiële cijfers) uitstoot. Dat is aanzienlijk minder dan een kleine stadsauto. De Technische Universiteit van Graz onderzocht daarom, in opdracht van de Europese koepelorganisatie Transport & Environment, het werkelijke verbruik van een aantal populaire plug-in hybride-modellen.
Drie PHEV’s
In het onderzoek werd gekeken naar het verbruik van drie nieuwe PHEV-modellen: een BMW 3 Serie, Peugeot 308 en een Renault Mégane. De Oostenrijkse universiteit zocht uit of de CO2-uitstoot en het elektrische rijbereik van deze wagens overeenkwamen met de fabrieksopgave.
Elektrokracht
Eerst werd er onderzocht hoe ver deze auto’s met een volle accu konden rijden puur op elektokracht. Alleen de Mégane haalde het aantal officieel opgegeven WLTP-kilometers en kwam zelfs wat verder. De BMW kwam 26 procent minder ver dan wat door de fabrikant werd opgegeven en de Peugeot had zelfs 47 procent minder bereik. Net zoals volledig elektrische auto’s, halen dus ook de meeste PHEV’s niet de cijfers die in de brochure staan.
Afwisselend
Vervolgens werd een route van 55 kilometer afgelegd, waarbij de auto’s tijdens de reis afwisselend elektrisch of op brandstof reden, afhankelijk van de eigen keuze van de auto. Hier bleek de CO2-uitstoot van de Peugeot 1,2 keer hoger te zijn dan volgens de fabrieksopgave, die van de Renault 1,7 keer hoger en die van de BMW zelfs 3 keer hoger. Voor de laatste test maakten de auto’s alleen gebruik van de verbrandingsmotor. Niet zoals je met een PHEV moet rijden dus. De CO2-uitstoot was dan ook 4 tot 7 keer hoger.
Conclusie
We schrikken niet van de resultaten van het onderzoek. Tijdens de WLTP-tests worden het brandstofverbruik, de CO2-emissie en de uitstoot van vervuilende stoffen gemeten in een laboratorium, waar de auto’s op een rollenbank een aantal specifieke, niet uitdagende standaardritten moeten voltooien. Het is algemeen bekend dat deze testcycli autokopers geen realistisch beeld geven van de prestaties van een auto in de dagelijks praktijk.
Dat neemt echter niet weg dat Nederlandse PHEV-eigenaren die trouw stekkeren, vaak al hun dagelijks woon-werk-kilometers volledig elektrisch kunnen afleggen. Een hoger verbruik van een plug-in hybride ligt dan ook lang niet altijd aan de auto. Welke tien nieuwe plug-in hybrides de grootste actieradius hebben, lees je hier: