Officieel: op alle autosnelwegen overdag maximaal 100 km/u
Dit is de overheid van plan
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het Nederlandse kabinet schreeuwt het officieel van de daken vanuit Den Haag: op alle Nederlandse autosnelwegen gaat de snelheid overdag naar maximaal 100 km/u. De overheid hoopt op deze manier de neerslag van stikstof te verminderen. We hebben het hier overigens over een winst van 0,34 procent.
Programma Aanpak Stikstof
Onder de noemer Programma Aanpak Stikstof (PAS) presenteert het kabinet diverse plannen om de hoeveelheid stikstof in Nederland te verminderen. Zo komt er een zo snel mogelijke verlaging van de maximumsnelheid overdag (van 6:00 – 19:00 uur) op alle autosnelwegen in Nederland naar 100 km/u. Voor wegen waar nu een maximumsnelheid van 120 of 130 km/u geldt, blijft deze gelden in de avond en nacht (19.00-6.00 uur).
Dit is de winst
Het RIVM heeft berekend dat het Nederlandse wagenpark verantwoordelijk is voor slechts 6,1 procent van de totale uitstoot. De lucht- en scheepsvaart zijn grotere vervuilers. Het RIVM berekende zelfs dat de stikstofemissies door het verlagen van de maximumsnelheid op de Nederlandse wegen naar maximaal 100 km/u met 0,34 procent omlaag gaan. Dat is niet heel veel.
Nieuwe initiatieven
De verlaging van de maximumsnelheid is slechts één van de maatregelen om de neerslag van stikstof te verminderen en zo nieuwe initiatieven mogelijk te maken. Aan welke ‘nieuwe initiatieven’ moet je dan denken? Het kabinet noemt onder meer zeven grote infrastructuur (MIRT)-projecten. Het gaat daarbij om de A27/A12 Ring Utrecht, A1/A28 knooppunt Hoevelaken, A6 Almere-Lelystad, A4 Haaglanden, A27 Houten-Hooipolder, Innova 58 Tilburg-Eindhoven en Innova 58 Annabosch–Galder.
Uitgebreid informeren
De overheid: “Weggebruikers zullen voorafgaand aan de verlaging van de maximumsnelheid uitgebreid worden geïnformeerd. Op enig moment kan worden besloten dat de snelheid weer kan worden verhoogd, bijvoorbeeld in het licht van de geplande verschoning van het wagenpark of als er andere bronmaatregelen zijn die hetzelfde effect hebben.”
“De maximumsnelheid wordt overdag (van 6:00 – 19:00 uur) op alle autosnelwegen verlaagd naar 100 km/u. Voor de wegen waar nu een maximumsnelheid van 120 of 130 km/u uur geldt, blijft deze maximumsnelheid gelden in de avond en nacht (19:00 – 6:00 uur).”
Statement Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat:
“Door de maximumsnelheid op autosnelwegen overdag te verlagen naar 100 km/u, de ammoniakuitstoot via veevoer te verlagen en de bestaande uitbreiding van de warme saneringsregeling voor de varkenshouderij, daalt op korte termijn de neerslag van stikstof in de natuur. Nu en bij volgende maatregelen is het uitgangspunt dat 30% van deze verminderde stikstofneerslag ten goede komt voor de versterking van de natuur, 70% kan naar nieuwe ontwikkelingen. Het versneld herstellen en versterken van de natuur is een voorwaarde om nieuwe ontwikkelingen mogelijk te maken.”
Stikstofcrisis
Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging, heeft gereageerd op dit plan van de overheid. “Ik ben blij dat er een einde lijkt te zijn gekomen aan de stikstofcrisis die de bouw lam legde. “Onze samenleving en economie moeten blijven draaien.” De mogelijke verlaging van de maximumsnelheid op de snelwegen is gerechtvaardigd als de doorberekening van het RIVM aantoont dat de maatregel voldoende bijdraagt om de bouw weer vlot te trekken. Hierbij benadrukt Van Eijck dat de maatregel van tijdelijke aard moet zijn. Daarnaast moet er een pakket met langetermijnmaatregelen komen waarbij wordt ingezet op een structurele verlaging van de stikstofoxidenuitstoot door verjonging en vergroening van ons wagenpark.”
Sloopregeling voor oude dieselauto’s
Van Eijck pleit in dat kader voor een robuuste sloopregeling voor oude dieselauto’s en bestelbusjes en afbouw van de aanschafbelasting op nieuwe auto’s. Op termijn moeten we volgens RAI Vereniging overgaan naar een systeem van betalen naar gebruik waarbij de kilometerprijs mede afhankelijk is van de uitstoot van een voertuig. Van Eijck: “Tot slot moeten de bijkomende positieve effecten van een snelheidsverlaging, zoals de vermindering van CO2-uitstoot en verkeersveiligheid, ook mee worden genomen in de uitwerking van het Klimaatakkoord en de verkeersveiligheidsplannen.”