
Grote Europese batterijbouwer failliet: Europa blijft voorlopig afhankelijk van Chinese batterijen
Het geld is op bij Northvolt

Het moest dé Europese tegenhanger worden van Chinese batterijreuzen: Northvolt. De Zweedse batterijfabrikant was ooit de grote belofte voor de Europese auto-industrie, maar heeft nu faillissement aangevraagd. Europa lijkt voorlopig nog afhankelijker te blijven van Chinese batterijen.
Geldproblemen en andere ellende
Northvolt werd gezien als een belangrijke speler in Europa’s groene energieplannen. Grote namen als Volkswagen en Goldman Sachs pompten geld in het bedrijf. In oktober 2023 haalde Northvolt zelfs 15 miljard euro op bij investeerders. Maar ondanks al die miljarden kwam de productie niet echt op gang.
Hoge kosten, problemen in de toeleveringsketen en een onrustige wereldeconomie maakten het er niet makkelijker op. Klanten begonnen zich af te vragen of Northvolt zijn beloftes wel kon waarmaken. BMW trok in juni 2023 zelfs een order van 2 miljard dollar in, simpelweg omdat Northvolt niet kon leveren. Als laatste redmiddel probeerde het bedrijf in november 2023 nog bescherming tegen schuldeisers aan te vragen in de VS, maar nu is de situatie in Zweden onhoudbaar geworden. Het bedrijf is failliet verklaard.
Een domper voor de Europese auto-industrie
Voor veel Europese fabrikanten is dit een flinke tegenvaller. Merken als Porsche en Scania hadden grote plannen met Northvolt-batterijen. Porsche heeft inmiddels het heft in eigen handen genomen en een meerderheidsbelang genomen in de Duitse batterijproducent Varta. Scania heeft ook al een nieuwe leverancier geregeld.
Wat betekent dit voor Europa?
Europa’s wens om minder afhankelijk te zijn van Chinese batterijen komt met het faillissement op losse schroeven te staan. Northvolt moest een tegenhanger worden van batterij-giganten als CATL en BYD. De Europese Unie wil minder afhankelijk zijn van landen zoals China, maar dat blijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Voorlopig hebben de meeste Europese EV’s dus nog een Chinese batterij in de bodem liggen.
Bekijk ook: 1.000 km range en 5 minuten snelladen: Solid-state batterij komt snel dichterbij!
Lees ook: 1.000 km range en 5 minuten snelladen: solid-state batterij komt snel dichterbij! – AutoRAI TV