“Nog ruim 90.000 NEDC-auto’s op voorraad”
BPM-tarieftabel wordt niet aangepast tot 1 januari 2020
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De introductie van de WLTP-meetmethode levert in de autobranche en bij de belastingbetaler veel onzekerheden op. Door deze onzekerheden hebben Nederlandse auto-importeurs in de afgelopen maanden forse voorraden NEDC-auto’s aangelegd. De voorraad is fors, zo blijkt uit cijfers.
Restantvoorraad
In Nederland zijn er ruim 90.000 door de RDW als restantvoorraad geregistreerde NEDC-auto’s die officieel nog tot 1 september 2019 kunnen worden verkocht. Na 1 september 2019 moet elke auto beschikken over een WLTP-certificaat. “Het aantal van ruim 90.000 auto’s staat grosso modo gelijk aan een kwartaal aan nieuwverkopen in Nederland”, aldus Menno Snel, Staatssecretaris van Financiën.
Duizenden euro’s goedkoper
TNO verwacht dat het aandeel WLTP-auto’s in de nieuwverkopen, voor alle automodellen, pas begin 2019 sterk zal toenemen. Tot die tijd verkopen veel importeurs auto’s uit voorraad. Deze NEDC-auto’s zijn soms wel duizenden euro’s goedkoper, door een lagere BPM. Het BPM-bedrag wordt in Nederland vastgesteld op basis van de CO2-uitstoot. Dankzij de WLTP-methode neemt de CO2-uitstoot van auto’s op papier toe, waardoor de prijs van auto’s stijgt, soms wel duizenden euro’s. Best krom, aangezien de overheid juist een BPM-verlaging beloofd had.
LEES OOK: BPM-inkomsten bijna 30% toegenomen in 2017
BPM-beleid
TNO ondersteunt de overheid in het bepalen van een passend BPM-beleid. Het onderzoek van TNO is onderverdeeld in drie fasen. Fase I is bedoeld om uitleg te geven over de complexiteit van de conversie van NEDC naar WLTP. In Fase II maakt TNO de eerste kwantitatieve analyses van de NEDC CO2-uitstoot van WLTP-auto’s en blikt TNO vooruit op de ontwikkeling van de WLTP CO2-uitstoot. Vanaf begin 2019 zullen naar verwachting grotere aantallen WLTP-auto’s in Nederland op de markt worden gebracht. Dit maakt het voor TNO mogelijk de WLTP CO2-uitstoot beter in beeld te brengen en in mei 2019 het eindrapport van Fase III op te leveren. Aan de hand van dit TNO-rapport wordt dan bezien of het mogelijk is om per 1 januari 2020 een op WLTP-testresultaten gebaseerde BPM-tarieftabel in de wet op te nemen.
Tot 1 januari 2020 verandert er niets
“Ik schreef ernaar om voor wat betreft de BPM zo snel als mogelijk een einde te maken aan deze onzekerheden”, stelt Snel. “Het invoeren van een op WLTP-testresultaten gebaseerde BPM-tarieftabel is in ieder geval niet mogelijk voor 1 januari 2020. Dit betekent dat in ieder geval tot 1 januari 2020 de NEDC CO2-uitstoot de heffingsgrondslag van de BPM blijft.”