Nog een tegenvaller: ook de wegenbelasting stijgt in 2020
Ook de roettax treedt in 2020 in werking
De automobilist krijgt het zwaar te verduren in 2020. Allereerst zijn de boetebedragen voor 2020 verhoogd, daarnaast wordt de maximumsnelheid op snelwegen overdag teruggebracht naar 100 km/u. Nu is ook bekend dat de wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting) in bijna de helft van alle provincies stijgt in 2020. In Gelderland hebben ze geluk: daar daalt de wegenbelasting.
Meer betalen
Met ingang van 1 januari 2020 ga je meer wegenbelasting betalen. Vooral eigenaren van een dieselauto’s zijn de klos. In vijf provincies stijgt de wegenbelasting. Per provincie is de wegenbelasting verschillend. Provincies mogen namelijk ook nog opcenten rekenen. In drie provincies wordt een aanpassing in de wegenbelasting doorgevoerd op basis van de inflatie.
Pechvogels in Friesland
In Friesland hebben ze minder geluk: daar stijgt de wegenbelasting met dik 20 procent. De reden? De wegenbelasting is de afgelopen jaren laag gebleven in Friesland omdat de provincie aandelen van Nuon had verkocht. Daarmee werd flink wat geld opgehaald en dat werd gebruikt om opcenten laag te houden. Nu is dat potje ver leeg en stijgt de wegenbelasting weer naar het normale tarief. In Friesland gaan automobilisten gemiddeld 43 tot 73 euro per jaar meer betalen.
Kosten
De goedkoopste provincie is Noord-Holland, maar in Drenthe betaal je het meest, gemiddeld zo’n 254 euro per jaar voor een benzineauto en 426 euro per jaar voor een dieselauto. In Gelderland daalt de wegenbelasting met twee procentpunt. Scheelt toch maar even 5 tot 9 euro per jaar.
Roettax
Eigenaren van een dieselauto van 15 jaar of ouder zijn in 2020 helemaal de klos. Want bovenop de gestegen kosten van de wegenbelasting moeten ze nog eens 15 procent extra aan roettax betalen. Op jaarbasis komt dat neer op gemiddeld 225 euro per jaar. De overheid hoopt met deze extra zware belasting van oude dieselauto’s het aantal auto’s met oudere dieselmotor stevig terug te dringen in Nederland.