5 x waarom de nieuwe Nissan Leaf een heel serieuze optie is (ja, ook voor jou!)
Nissan Leaf terug in kopgroep van volledig elektrische auto's
De Nissan Leaf zag de afgelopen jaren de ene na de andere concurrent ‘erop en erover’ gaan, zoals ze dat in het wielrennen zo mooi omschrijven. Rijdend met de nieuwste generatie Nissan Leaf, op de ruige flanken van de vulkaan Teide op Tenerife, is dan ook de vraag: komt de Leaf terug in de kopgroep van volledig elektrische auto’s?
Het antwoord krijg je meteen van ons: ja! Zonder twijfel is de Nissan Leaf terug. De ooit zo eenzame pionier en koploper van het elektrisch rijden heeft zich volledig hervonden. Ook letterlijk tijdens onze beklimming van de vulkaan trouwens; we raapten de ene na de andere zwalkende (amateur)wielrenner op om als eerste boven te komen. Toeval bestaat niet. Maar genoeg beeldspraak. Hier volgen vijf redenen waarom de Nissan Leaf een heel serieuze optie voor je is:
1. Nissan Leaf en z’n looks
We beginnen met misschien wel de belangrijkste verbetering: z’n looks. Hoe je het ook wendt of keert, een auto moet toch goed smoelen. Als dat niet het geval is, sta je als fabrikant bij voorbaat al 2-0 achter. En dat probleem had – eerlijk is eerlijk – de vorige Nissan Leaf een beetje. Heel sexy was hij simpelweg niet. En na z’n metamorfose is hij dat wat ons betreft wél. Een klein onderzoekje op Instagram onder onze volgers liet ook geen twijfel: in 75 procent van de reacties werd de nieuwe Leaf mooi genoemd. 2-0 voor dus!
2. Nissan Leaf en z’n bereik
De eerste generatie Nissan Leaf kon bij zijn introductie 160 kilometer (NEDC) afleggen op z’n volle 24 kWh-batterij. In de praktijk betekende dat – afhankelijk van omstandigheden – dat de Leaf moeite had om honderd kilometer ver te komen. Sindsdien maakte hij al sprongen naar ongeveer tweehonderd en 250 kilometer (NEDC). Maar nu kan de Nissan Leaf zelfs 378 kilometer (NEDC) afleggen met een 40 kWh-accu. Volgens de nieuwe WLTP-metingen (die de werkelijkheid veel beter benaderen) komt dat neer op 270 kilometer bereik als je op de snelweg en in de stad rijdt. Rij je alleen in de stad? Dan is 415 kilometer mogelijk. Tel daar de enorme hoeveelheid laadpalen in Nederland (32.800 openbare laadpunten, 755 snelladers) bij op én het feit dat 90 procent van de Europeanen minder dan tachtig kilometer per dag rijdt en je beseft dat elektrisch rijden nu wel een heel reële optie is. Het gaat dan echt om die ene keer dat je meer dan 270 kilometer op een dag wil afleggen. Verder zijn er geluiden dat er snel een 60 kWh-batterij op komst is, maar dat wilde Nissan bevestigen noch ontkennen. Vanaf dat moment is de range echt geen issue meer te noemen.
3. Nissan Leaf en z’n rijplezier
De klanttevredenheid van maar liefst 94 procent bewijst dat de ‘oude’ Leaf al bijzonder in de smaak viel bij de 300.000 mensen (de Leaf is de bestverkochte EV ter wereld) die het al aandurfden. Dat was ongetwijfeld niet in de laatste plaats vanwege de stilte, de goede wegligging en de stevige acceleratie – een elektrische auto heeft namelijk op elk moment het volledige koppel ter beschikking. Op deze punten heeft de nieuwe Nissan Leaf zich verder ontwikkeld: hij is ongeëvenaard stil (30 procent stiller dan andere auto’s in het C-segment) en met 110 kW (was 80 kW) en meer koppel is hij sneller dan ooit. En dat merk je zowel bij het stoplicht (0-100 km/u in 7,9 seconden) als bij het invoegen op de snelweg. Power genoeg dus.
4. Nissan Leaf en z’n technische innovaties
Ook op technisch gebied heeft de Nissan Leaf enorme sprongen gemaakt. Met de drietrapsraket e-Pedal, ProPilot en ProPilot Park maakt Nissan innovaties uit hogere segmenten beschikbaar voor de middenklasse. Het e-Pedal, dat we ook kennen van de BMW i3, werkt voortreffelijk. Het is heel even wennen: ‘gas’ geven en remmen met slechts één pedaal, maar al snel weet je niet beter meer. De volledige afdaling van de vulkaan Teide deden we zonder ook maar één keer het rempedaal aan te raken. Het e-Pedal zorgt er bovendien voor dat je energie voor de batterij terugwint: snelheid verminderen is regenereren. Zo kon het dat we op de top van de vulkaan nog 40 procent batterijcapaciteit overhadden en beneden weer 49 procent. Terwijl we toch echt vijftig kilometer verder waren. Ook ProPilot en ProPilot Park zijn nieuw aan boord van de Nissan Leaf. Met ProPilot rijdt de Leaf bijna compleet zelfstandig over de snelweg. Hij houdt automatisch afstand tot zijn voorganger en zorgt dat je op je rijstrook blijft. Vooral in de file is dat een uitkomst: geen kuitkrampen meer, want de Leaf hobbelt vanzelf mee. De naam ProPilot Park zegt het al; automatisch inparkeren. Of het nou fileparkeren of achteruit in een parkeervak is, hij doet het voor je. En daarvoor hoef je de pedalen ook niet aan te raken. Zie onderstaande video!
5. Nissan Leaf en z’n prijs
En dan heb je natuurlijk nog de prijs tegoed. Want: alles wat we hierboven beschreven, was mooi, maar veel valt en staat met hoe ver de portemonnee open moet. Dat beseft Nissan ook, want ze hebben de Leaf een vanafprijs gegeven van 33.990 euro. Andere uitvoeringen zijn de Acenta (35.990 euro), de N-Connecta (37.390 euro) en de Tekna (38.990 euro). Zakelijk gezien is de Leaf met 4 procent bijtelling en vrijstelling van de wegenbelasting natuurlijk interessanter dan ooit. Voor een paar tientjes per maand ben je klaar.
Conclusie
Het mag duidelijk zijn: de bestverkochte elektrische auto ter wereld is terug aan de top. En nee, het is geen Tesla. Maar met zo’n premiummerk moet je ‘m niet vergelijken. Denk vooral aan een Opel Ampera-e (meer actieradius, wel fors duurder) en een Hyundai IONIQ Electric (minder bereik, ongeveer dezelfde prijs). Als je op zoek bent naar een elektrische gezinsauto, dan moet de Nissan Leaf absoluut hoog op je lijstje staan. De voortekenen voor Nissan zijn in ieder geval goed: er zijn al 1.800 pre-orders in Nederland genoteerd en de verwachting voor 2018 is vijfduizend stuks. Ter indicatie: van de ‘oude’ Leaf gingen er in totaal 3.000 over de spreekwoordelijke toonbank. Vanaf eind februari staat hij in de showrooms.