Nissan Juke krijgt zuinige hybride-aandrijflijn
Tot 40% zuiniger
Nissan introduceert een hybridevariant van de Juke. De hybride crossover is tot 40% zuiniger dan het benzinemodel en staat deze zomer bij de dealer.
Nissan Juke Hybrid
Deze zomer kun je bij Nissan een Juke krijgen die extra zuinig is: de Juke Hybrid. Deze variant is ook nog eens extra krachtig. Fijne combinatie dus. De Juke was tot nu toe alleen leverbaar met een 1.0-liter driecilinder motor met turbo die goed is voor 117 pk, maar de Hybrid beschikt waarschijnlijk over 140 pk. We zeggen waarschijnlijk, want Nissan wil dit nog niet officieel bevestigen.
Bekende aandrijflijn
Dit zijn de cijfers die we wel weten: de hybride-aandrijflijn bestaat uit een 94 pk sterke 1.6-liter benzinemotor en een elektromotor die voor 49 pk zorgt. Daarnaast helpt een startmotor van 15 kW mee om de Juke vlot en volledig elektrisch op gang te krijgen. Deze combinatie van motoren en cijfers kennen we al van de aandrijflijn die in de Renault Clio e-Tech Hybrid en Captur E-Tech Hybrid ligt. We gaan er dus vanuit dat het om dezelfde aandrijflijn gaat, gezien de twee automerken intensief samenwerken. Dat is goed nieuws, want tijdens onze test met de hybride Renault Captur en Clio waren we erg te spreken over de krachtige en soepele aandrijflijn.
Elektrisch rijden
De Juke Hybrid heeft geen stekkeraansluiting, maar wel een (klein) accupakket van 1,2 kWh. Toch kun je redelijk wat stukjes volledig elektrisch rijden. Eén van de elektromotoren fungeert namelijk als startmotor en generator. Die wekt dus energie op tijdens het afremmen. Energie waarmee je elektrisch kunt rijden. Daarnaast zorgt de benzinemotor ook voor stroom in de kleine batterij.
Volgens Nissan kan de Juke Hybrid zo tot 80% van de tijd in de stad volledig elektrisch rijden, waarmee je tot wel 40% brandstof kunt besparen ten opzichte van een versie met conventionele verbrandingsmotor. Met de Juke Hybrid rij je altijd elektrisch weg en je kunt met de elektromotor tot 55 km/u rijden, voordat de benzinemotor bijspringt. Nissan voorziet de Juke van het e-Pedal, die we al kennen uit de Leaf. Omdat de auto kan afremmen op de elektromotor, kun je met één pedaal accelereren en afremmen.
Exterieur
Het exterieur is op een paar kleine punten aangepast. Zo zijn er Hybrid-logo’s op de voorportieren en achterklep en is de grille van de Juke Hybrid voorzien van het nieuwe Nissan-merklogo en een hoogglans zwarte strip tegen de motorkaprand. De grille heeft ook een kleinere opening om de aerodynamica te verbeteren en hij kan bovendien helemaal afsluiten als de motor weinig of geen koeling nodig heeft. Ook de bumpers en de achterspoiler zijn licht gewijzigd om een zo laag mogelijke luchtweerstand te creëren.
De Juke (Hybrid en non-hybrid) kun je krijgen met nieuwe, tweekleurige 17-inch lichtmetalen velgen. Als je wat meer wilt opvallen kun je ook voor aerodynamische tweekleurige 19-inch velgen kiezen, die we al kennen van de Nissan Ariya.
Minder bagageruimte
Dankzij het accupakket moet de duurzame Juke het met 68 liter minder bagageruimte doen. Er blijft 354 liter over. Als je de achterbank neerklapt meet de bagageruimte 1.237 liter. De beenruimte voor de achterpassagiers blijft met 553 mm onveranderd.
De prijzen van de Nissan Juke Hybrid maakt Nissan later bekend in aanloop naar het moment dat de Juke Hybrid in de showroom verschijnt, in de zomer van 2022.
Lees ook: