![Een witte SUV met zwarte accenten, perfect voor de wintersport, staat geparkeerd op een besneeuwde weg met met sneeuw bedekte bomen en bergen op de achtergrond. Deze elektrische auto is voorzien van een geel kenteken met het kenteken R-998-JR.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7011-640x480.jpg)
Met de EV op wintersport: IDEAAL of NACHTMERRIE?!
Ideaal of een nachtmerrie?
![]() |
Door Max Veldhuis. Journalist en autoliefhebber die schrijft en presenteert voor AutoRAI.nl. Rijdt het liefst dakloos, een beetje regen maakt niet uit. Interesseert zich voor techniek en houdt van verbrandings- én elektromotoren. |
![AutoRAI.nl logo](https://autorai.nl/wp-content/themes/autorainl/src/img/logo-autorai-nl.png)
‘Je moet om de haverklap stoppen’, ‘de laadinfrastructuur is nog niet op niveau’ en ‘als je een beetje doorrijdt is de batterij zo leeg’: zomaar wat argumenten waarmee tegenstanders van elektrisch rijden maar al te graag schermen. Maar klopt dit beeld wel? We nemen een elektrische auto mee op wintersport, een Nissan Ariya, om het zelf te beleven. Uiteindelijk viel de beloofde uitdaging behoorlijk tegen…
De vooruitzichten voor de skiënde elektrisch rijder waren niet al te best op zaterdag 25 februari. Op deze dag startte de voorjaarsvakantie namelijk voor de regio’s Midden en Noord, wat betekende dat de Autobahnen richting de skigebieden op die dag voornamelijk bevolkt zouden gaan worden door skiboxdragende vierwielers voorzien van gele kentekens. Omdat die stoet in toenemende mate bestaat uit elektrische auto’s, zou dat de nodige wachttijd gaan opleveren bij de snelladers voor mensen die met de elektrische auto op wintersport gaan.
Of dat laatste ook daadwerkelijk zou kloppen, wilden wij wel ondervinden. Dus we leenden een Nissan Ariya en reden daarmee naar het wintersportgebied. Hoe dat verliep en hoe we deze reis aanpakten, lees je in de tekst hieronder. Bekijk je liever de video? At your service!
Met de EV op wintersport: IDEAAL of NACHTMERRIE?! – AutoRAI TV
Voorbereidingen voor elektrisch rijden naar de wintersport
Inmiddels is de laadinfrastructuur in Duitsland van een dusdanig niveau dat je in principe ook zonder voorbereidingen kunt gaan rijden. Bij vrijwel iedere Raststätte of Autohof staan snelladers van verschillende aanbieders die ook werken met Nederlandse laadpassen. Over die laadpassen gesproken: check voorafgaand aan je vertrek of je laadpas ook Europese dekking heeft en bij welke aanbieders je allemaal kunt laden. Wij kregen een laadpas met Europese dekking van Multitankcard mee. Die werkte bij ieder laadpunt waar we onderweg stopten.
Heb je de juiste laadpas, dan kun je de route gaan plannen. Wij gebruikten daarvoor de app ‘A Better Routeplanner‘, een routeplanner die specifiek ontworpen is voor elektrische auto’s. Het werkt zo: je voert eerst het merk en type van jouw auto in en kiest vervolgens de batterijcapaciteit die jouw auto heeft. Daarna voer je het begin- en eindpunt van je reis in. Ook kun je kiezen met hoeveel procent batterijlading je wil starten en eindigen. De app berekent op basis van de ingevoerde gegevens en preferenties een route en laat zien waar je onderweg het beste kunt stoppen om te laden, hoeveel je moet bijladen om de volgende laadstop te halen en de geschatte tijd van het opladen. Dat ontzorgt dus behoorlijk.
Met de elektrische auto op wintersport: de reis
De dag des oordeels was aangebroken. Op 25 februari vertrokken wij ’s ochtends rond een uur of negen vanuit Nijmegen. Die late vertrektijd was een bewuste keuze. De meeste mensen vertrekken namelijk ’s nachts of ’s ochtends vroeg, waardoor je meerijdt in de stoet als je ook rond die tijd vertrekt. Ons plan was om achter de stoet aan te rijden in de hoop dat de beschikbaarheid van de laadinfrastructuur dan beter zou zijn.
![Een beige elektrische auto laadt op een regenachtige dag op bij een station op een parkeerplaats, ter voorbereiding op een wintersportreis. Er staat nog een rode auto vlakbij geparkeerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6954-360x270.jpg)
![Een zilveren elektrische auto staat geparkeerd bij een laadstation met aangesloten oplaadpoort. Op de aangrenzende plek is nog een auto zichtbaar. Op de achtergrond staan een paar bladerloze bomen en een parkeerbord, wat duidt op een frisse dag die perfect is voor wintersport.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6949-360x270.jpg)
Onze route was circa 800 kilometer lang en A Better Routeplanner berekende dat we drie laadstops nodig zouden hebben om onze bestemming te halen met nog 30 procent batterijcapaciteit over. De eerste laadstop was na 211 kilometer gepland bij het Ionity-snellaadstation Brohltal West. Daar kwamen we aan met nog zo’n 30 procent batterijcapaciteit over. Je zou er in dat geval voor kunnen kiezen om nog wat verder door te rijden, maar met een elektrische auto is het prettig om een comfortabele marge in te bouwen voor je laadstops. Mocht de snellader om wat voor reden dan ook niet werken, dan heb je in ieder geval nog uitwijkmogelijkheden naar een ander laadpunt.
Wachten of doorrijden?
Bij het Ionity-laadstation was er direct een lege snellader vrij om te kunnen laden. De eerste horde was dus genomen. Na een halfuurtje pauzeren en koffiedrinken vervolgden we onze reis met een lading verse stroom aan boord. A Better Routeplanner leidde ons naar het dorpje Bretten, iets buiten de Autobahn. Daar laadden we de Ariya na wederom circa 200 kilometer op bij een snellader van Aral Pulse. Ook bij deze snellader was er meteen plek en konden we direct beginnen met laden. Gelukkig bevond de McDonald’s zich om de hoek voor de obligate vette reizigershap.
![Een zilveren elektrische auto laadt op een gedeeltelijk bewolkte dag op bij een blauw openbaar laadstation buiten een industrieel gebouw, klaar voor zijn volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6971-640x480.jpg)
![Bij een laadpaal staat een zilveren elektrische auto geparkeerd. Het station is voorzien van blauwe en witte borden en een verhard gebied gemarkeerd met een blauw vierkant dat een oplaadpunt voor elektrische voertuigen aangeeft, perfect voor bestuurders op weg naar wintersportbestemmingen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6965-360x270.jpg)
![Een Nissan Ariya, een elektrische auto, staat op een bewolkte dag geparkeerd bij een blauw laadstation voor elektrische voertuigen naast een kleine witte auto.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6964-360x270.jpg)
Het halfuurtje bij Aral vloog voorbij en we konden ons opmaken voor de route naar de laatste snellader van de reis. Dat was een lader van Allego bij een Autohof in de buurt van de Oostenrijkse grens. Daar liepen we wel tegen een probleem aan. Er stonden namelijk slechts twee snelladers waarvan eentje defect was. Gelukkig reed er net een BMW iX weg bij de functionerende snellader, waardoor wij er direct terecht konden. Dat was een meevaller, want anders hadden we mogelijk wel wat langer moeten wachten.
![Een beige elektrische auto staat geparkeerd bij een laadstation met de oplader linksvoor aangesloten. De auto staat op een verhard terrein met gras en bomen op de achtergrond, ideaal om even snel op te laden voordat u op pad gaat voor uw volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6985-360x270.jpg)
![Een Nissan Ariya elektrische auto staat geparkeerd bij een Allego-laadstation op een aangewezen EV-laadplek, aangesloten op de oplader, klaar voor een winteravontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6983-360x270.jpg)
Soepel met een elektrische auto naar de wintersport
Na die laatste laadstop ging het snel en was het nog ongeveer 180 kilometer tot Klösterle, onze eindbestemming. Uiteindelijk kwamen we aan met nog 30% batterijcapaciteit over, zoals A Better Routeplanner al voorspeld had. De totale reistijd bedroeg 8 uur en 50 minuten inclusief laadstops, wat helemaal niet slecht is. Onderweg hadden we dan ook nauwelijks file. Het gokje van laat vertrekken pakte in dit geval dus goed uit.
Een groot voordeel was dat we de Ariya bij het hotel gewoon weer konden opladen via een wallbox. Dat biedt behoorlijk wat extra gemak, omdat je de auto tijdens de vakantie dan ook zorgeloos kunt gebruiken zonder op zoek te moeten naar een snellader in de buurt. Het loont dus de moeite om bij het uitzoeken van het hotel te kijken of ze ook een laadmogelijkheid hebben.
De Nissan Ariya
Dan hebben we het nog niet eens gehad over de ster van de show: de Nissan Ariya. We kozen voor de Ariya als reisauto omdat hij ruimte biedt, voldoende range heeft en we de auto alleen bij de introductie aan de tand gevoeld hadden. Van Nissan Nederland kregen we de Ariya 87 kWh Evolve mee. Dat is de versie met de grootste batterij en voorwielaandrijving en ook direct de Ariya met de grootste actieradius. ‘Evolve’ is het meest luxe uitrustingsniveau en omvat onder meer stoel- en stuurverwarming, Nissan ProPilot, een panoramisch schuifdak en een digitale binnenspiegel.
![Binnenaanzicht van een moderne elektrische auto met een digitaal dashboard, een stuur, een touchscreen met een kaart en met sneeuw bedekte bomen die door de ramen naar buiten zichtbaar zijn: perfect voor je volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7048-640x480.jpg)
![Interieur van een moderne elektrische auto met een minimalistisch dashboard, digitale displays en een bergachtig besneeuwd landschap zichtbaar buiten het raam, perfect voor je volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7051-360x270.jpg)
![Het interieur van de elektrische auto omvat achterbanken met strakke zwarte bekleding, een handige middenarmsteun met bekerhouders en door het raam een adembenemend sneeuwlandschap met bomen en een gezellig interieur: perfect voor uw volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7050-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een moderne elektrische auto met een strak dashboard met digitale displays, een stuur en een bestuurdersstoel. Door het raam zijn met sneeuw bedekte huizen en bomen te zien, perfect voor je volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7053-640x480.jpg)
![Close-up van een autodashboard met een digitaal display met een navigatiekaart, verschillende instellingen en temperatuurregelaars. Het scherm van de elektrische auto toont de routebeschrijving naar Strathaven Greenfield, ingesteld op 14:03 en 20,5°C: een perfecte mix voor jouw wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7052-360x270.jpg)
![Een open kofferbak van een elektrische auto met daarin groene tassen, een opgevouwen zwarte jas, handschoenen, een rode Coca-Cola-fles en een geel waarschuwingsbord – perfect ingepakt voor een wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7054-360x270.jpg)
In de praktijk bleek de voorwielaangedreven Ariya de winterse omstandigheden prima de baas te kunnen. Met 242 pk heb je genoeg vermogen om vlot te kunnen accelereren en je komt dus verder op één acculading dan de vierwielaangedreven Ariya e-4ORCE. In theorie bedraagt de WLTP-actieradius van de voorwielaangedreven Ariya 533 kilometer, daar blijft in de winter nog circa 350 tot 400 kilometer van over. Dat blijkt precies genoeg om comfortabel van lader naar lader te kunnen rijden zonder het idee te hebben dat de afstanden veel te kort zijn. Daarbij hoefden we ons niet in te houden: we reden vrijwel de gehele reis 120-130 km/u. Je kunt de afstanden tussen de stops eventueel dus nog vergroten als je wat rustiger gaat rijden. Ons gemiddelde praktijkverbruik kwam tijdens de testperiode uit op 23,6 kWh per 100 kilometer. Dat is netjes voor een elektrische auto van dit formaat.
![Een witte elektrische auto staat geparkeerd op een besneeuwde weg met met sneeuw bedekte bomen en een berg op de achtergrond, perfect voor een wintersportvakantie. Het voertuig heeft zwarte wielen en een zichtbaar kenteken.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7017-640x480.jpg)
![Een zilverkleurige elektrische auto met zwarte accenten staat geparkeerd op een besneeuwde weg omringd door met sneeuw bedekte bomen, perfect voor een wintersportavontuur. De achterste kentekenplaat is zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7039-360x270.jpg)
![Een Nissan ARIYA, een elektrische auto met Nederlands kenteken, staat geparkeerd op een besneeuwd terrein voor houten gebouwen en tegen een beboste bergachtergrond, perfect voor een wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7021-360x270.jpg)
Het woord ‘comfortabel’ omschrijft de Ariya overigens treffend. De stoelen zitten goed, als bestuurder heb je een prettige zitpositie met veel overzicht en ook het veercomfort is rustgevend op lange ritten. Ik en mijn twee medepassagiers kwamen uitgerust aan op onze eindbestemming. Onze familieleden die ’s nachts vertrokken met een Volvo XC90 D5 waren aanmerkelijk vermoeider…
Met de elektrische auto op wintersport: de conclusie
Klopte het schrikbeeld dat werd geschetst van het naar de wintersport rijden met de elektrische auto? Nee, niet bepaald. Onze reis is natuurlijk slechts een persoonlijke ervaring en geen veralgemenisering, maar wij hebben onderweg geen enkele moeite gehad met de beschikbaarheid van de laadinfrastructuur. Op de terugweg moesten we overigens wel even vijf minuten wachten bij een snellaadstation voordat er plek was, maar dat is nog te overzien. Al met al kun je tegenwoordig, zij het met een beetje voorbereiding, prima met een elektrische auto op wintersport. De beloofde uitdaging van de laadfiles en het vinden van beschikbare laadinfrastructuur bleef uit!
![Een zilveren elektrische auto staat in een parkeergarage geparkeerd bij een laadpaal, aangesloten op een lader. De auto heeft zwarte accenten en stijlvolle wielen, perfect voor jouw volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6926-640x480.jpg)
![Een beige Nissan Ariya elektrische auto staat binnen geparkeerd, met een opvallend zwart dak en een achterspoiler met een Nederlands kenteken met de tekst "R-998-JR". Perfect voor wintersportavonturen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6929-360x270.jpg)
![Een strakke zilverkleurige elektrische auto met zwarte accenten staat geparkeerd in een binnenlaadstation, aangesloten op een oplader. De SUV staat op een groen gemarkeerde parkeerplaats, klaar voor uw volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6931-360x270.jpg)
![Een beige elektrische auto laadt op een regenachtige dag op bij een station op een parkeerplaats, ter voorbereiding op een wintersportreis. Er staat nog een rode auto vlakbij geparkeerd.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6954-640x480.jpg)
![Een zilveren elektrische auto staat geparkeerd bij een laadstation met aangesloten oplaadpoort. Op de aangrenzende plek is nog een auto zichtbaar. Op de achtergrond staan een paar bladerloze bomen en een parkeerbord, wat duidt op een frisse dag die perfect is voor wintersport.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6949-360x270.jpg)
![Een zilveren elektrische auto laadt op een gedeeltelijk bewolkte dag op bij een blauw openbaar laadstation buiten een industrieel gebouw, klaar voor zijn volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6971-360x270.jpg)
![Bij een laadpaal staat een zilveren elektrische auto geparkeerd. Het station is voorzien van blauwe en witte borden en een verhard gebied gemarkeerd met een blauw vierkant dat een oplaadpunt voor elektrische voertuigen aangeeft, perfect voor bestuurders op weg naar wintersportbestemmingen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6965-640x480.jpg)
![Een Nissan Ariya, een elektrische auto, staat op een bewolkte dag geparkeerd bij een blauw laadstation voor elektrische voertuigen naast een kleine witte auto.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6964-360x270.jpg)
![Een beige elektrische auto staat geparkeerd bij een laadstation met de oplader linksvoor aangesloten. De auto staat op een verhard terrein met gras en bomen op de achtergrond, ideaal om even snel op te laden voordat u op pad gaat voor uw volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6985-360x270.jpg)
![Een Nissan Ariya elektrische auto staat geparkeerd bij een Allego-laadstation op een aangewezen EV-laadplek, aangesloten op de oplader, klaar voor een winteravontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_6983-640x480.jpg)
![Een witte SUV met zwarte accenten, perfect voor de wintersport, staat geparkeerd op een besneeuwde weg met met sneeuw bedekte bomen en bergen op de achtergrond. Deze elektrische auto is voorzien van een geel kenteken met het kenteken R-998-JR.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7011-360x270.jpg)
![Een witte elektrische auto staat geparkeerd op een besneeuwd terrein met besneeuwde bomen en een bewolkte lucht op de achtergrond, perfect voor een wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7019-360x270.jpg)
![Een zilverkleurige elektrische auto met zwarte accenten staat geparkeerd op een besneeuwde weg omringd door met sneeuw bedekte bomen, perfect voor een wintersportavontuur. De achterste kentekenplaat is zichtbaar.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7039-640x480.jpg)
![Een Nissan ARIYA, een elektrische auto met Nederlands kenteken, staat geparkeerd op een besneeuwd terrein voor houten gebouwen en tegen een beboste bergachtergrond, perfect voor een wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7021-360x270.jpg)
![Binnenaanzicht van een moderne elektrische auto met een digitaal dashboard, een stuur, een touchscreen met een kaart en met sneeuw bedekte bomen die door de ramen naar buiten zichtbaar zijn: perfect voor je volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7048-360x270.jpg)
![Interieur van een moderne elektrische auto met een minimalistisch dashboard, digitale displays en een bergachtig besneeuwd landschap zichtbaar buiten het raam, perfect voor je volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7051-640x480.jpg)
![Binnenaanzicht van een moderne elektrische auto met een strak dashboard met digitale displays, een stuur en een bestuurdersstoel. Door het raam zijn met sneeuw bedekte huizen en bomen te zien, perfect voor je volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7053-360x270.jpg)
![Het interieur van de achterbank van een elektrische auto bestaat uit twee achterstoelen, een middenarmsteun met bekerhouders en een besneeuwd wintersporttafereel in de open lucht dat zichtbaar is door het raam.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7049-360x270.jpg)
![Het interieur van de elektrische auto omvat achterbanken met strakke zwarte bekleding, een handige middenarmsteun met bekerhouders en door het raam een adembenemend sneeuwlandschap met bomen en een gezellig interieur: perfect voor uw volgende wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7050-640x480.jpg)
![Close-up van een autodashboard met een digitaal display met een navigatiekaart, verschillende instellingen en temperatuurregelaars. Het scherm van de elektrische auto toont de routebeschrijving naar Strathaven Greenfield, ingesteld op 14:03 en 20,5°C: een perfecte mix voor jouw wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7052-360x270.jpg)
![Interieur van een moderne elektrische auto met de middenconsole met een armsteun, versnellingspook en knoppen voor stoelverstelling. De voorpassagiersstoel is zichtbaar en gemaakt van leer en stof: perfect voor uw wintersportavonturen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7046-360x270.jpg)
![Close-up van de middenconsole van een auto met elektronische bedieningselementen, een draaiknop en knoppen voor bediening van de achterdeuren. Op het oppervlak staan teksten en symbolen die de functies van de bedieningselementen aangeven: een strakke opstelling die perfect is voor uw elektrische auto tijdens wintersportavonturen.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7047-640x480.jpg)
![Een open kofferbak van een elektrische auto met daarin groene tassen, een opgevouwen zwarte jas, handschoenen, een rode Coca-Cola-fles en een geel waarschuwingsbord – perfect ingepakt voor een wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7054-360x270.jpg)
![Een digitaal display op het dashboard van een auto dat verschillende rijstatistieken weergeeft, waaronder snelheid, afgelegde afstand, brandstofverbruik en tijd. Het display is grotendeels in het Nederlands, perfect om de prestaties van uw elektrische auto bij te houden op weg naar een wintersportavontuur.](https://autorai.nl/wp-content/uploads/2023/03/IMG_7266-360x270.jpg)