Nieuwe Porsche 911 Turbo S schopt het tot 650 pk!
Verbluffend snelle acceleratiecijfers
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Van de cijfers van de nieuwe Porsche 911 Turbo S worden we haast stil. Hij krijgt er ten opzichte van zijn voorganger 70 pk en liefst 50 Nm aan koppel bij. En dan hebben we nog niet eens de 0-100-tijd genoemd.
Veel vermogen. Heel veel!
De Porsche 911 Turbo S vormt opnieuw het topmodel binnen de 911-familie. De cijfers spreken opnieuw boekdelen. De nieuwe 3,8-liter zescilinder boxermotor met twee turbo’s schopt het tot 650 pk. Dat is 70 pk meer dan voorheen. Het maximale koppel stijgt naar 800 Nm, een toename van 50 Nm.
Twee turbo’s
De nieuwe boxermotor is gebaseerd op de motorgeneratie van de 992 Carrera. Het blok beschikt over een compleet nieuw ontworpen koelsysteem en twee grotere, tegengesteld draaiende turbo’s met variabele turbinegeometrie (VTG). Ook opvallend: de nieuwe 911 Turbo S heeft nu vier luchtinlaatpunten met een grotere totale doorsnede en minder weerstand, wat de efficiëntie van de motor ten goede komt.
De prestaties
Ook de volgende cijfers maken indruk: de nieuwe 911 Turbo S sprint in slechts 2,7 seconden naar 100 km/u. Dat is 0,2 seconde sneller dan de vorige 911 Turbo S. De sprint van 0 naar 200 km/u duurt 8,9 seconden en daarmee is de Turbo S een volle seconde sneller dan zijn voorganger. De topsnelheid komt uit op 330 km/u. Schakelen gebeurt voortaan met een nieuw ontwikkelde 8-traps PDK-transmissie.
Uitgeklopt
Het valt direct op: de nieuwe 911 Turbo S is aanzienlijk breder geworden. De carrosserie is boven de vooras 45 millimeter verbreed (nu 1.840 mm). De overall breedte van de auto bedraagt nu nu 1.900 mm, gelijk aan een toename van 20 mm.
Twee inchmaten
Een primeur voor de vierwielaangedreven 911 Turbo S is dat Porsche twee verschillende inchmaten monteert. We bespeuren 20-inch wielen met 255/35 banden vóór en 21-inch wielen met 315/30 banden achter.
Meer downforce
De nieuwe 911 Turbo S heeft een uitschuifbare voorspoiler en een grotere achtervleugel. Die zorgen samen voor vijftien procent meer downforce. De achterzijde heeft rechthoekige eindpijpen in hoogglans zwart, die onmiskenbaar bij de Turbo horen. Een met 10 mm verlaagde Porsche Active Suspension Management (PASM) sportonderstel en een sportuitlaatsysteem met verstelbare kleppen zijn andere kenmerken.
Interieur
De 911 Turbo S is standaard afgewerkt met lederen bekleding, carbon interieurdetails en zilveren elementen. De 18-voudig verstelbare adaptieve sportstoelen hebben stiksels die verwijzen naar de Porsche 930, de allereerste Turbo voor de openbare weg. Toch leuk, die knipoogjes naar het verleden. Een GT-sportstuurwiel is ook standaard, net als een Sport Chrono Pakket en een BOSE Surround Sound System.
Prijzen
De nieuwe 911 Turbo S is verkrijgbaar als Coupé en Cabriolet en staat vanaf mei bij de Nederlandse Porsche Centra. Je kunt hem al bestellen. De nieuwe 911 Turbo S is er als Coupé vanaf 279.000 euro. De 911 Turbo S Cabriolet kost minimaal 294.100 euro.