“Nieuwe Merwedebrug pas in 2029 gereed door gewijzigd bouwplan”
Kosten vallen hoger uit door internationale regels
De nieuwe Merwedebrug op de A27 bij Gorinchem laat langer op zich wachten dan verwacht. De constructie start nu in 2022 en is pas in 2029 gereed. Dit alles komt omdat de kostprijs van de brug tientallen miljoenen euro’s uitvalt dan in eerste instantie werd begroot. Dat schrijft minister Melanie Schultz vandaag aan de Tweede Kamer.
Nieuw bouwplan voor Merwedebrug
Wat is er aan de hand? Het was de bedoeling om de pijlers van de nieuwe brug in de vaargeul te plaatsen, zoals nu ook het geval is bij de huidige brug. Internationale regels schrijven echter voor dat de vaargeul minimaal 240 meter breed moet zijn en dat de pijlers niet in de vaargeul mogen staan. Dit heeft natuurlijk gevolgen voor het originele bouwplan. In het nieuwe plan wordt de overspanning van de brug groter gemaakt. Dat kost wel extra munten: in totaal ongeveer 56 miljoen euro extra.
In totaal drie bruggen
De stalen Merwedebrug wordt vervangen voor een betonnen exemplaar. Beton veroorzaakt minder geluidsoverlast, is goedkoper en vergt minder onderhoud. Ook de Hagesteinsebrug en Keizersveerbrug worden vervangen door betonnen exemplaren. De drie betonnen bruggen zouden in eerste instantie ongeveer 389 miljoen euro kosten. Dat bedrag neemt nu toe naar een kleine 450 miljoen euro. Dit bedrag is begroot, dus het kan lager of hoger uitvallen. Uiterlijk 2030 moeten de drie nieuwe bruggen open zijn voor het verkeer. Dat is een kleine twee jaar later dan werd verwacht.
Verbreding van A27
De Nederlandse overheid investeert verder nog 860 miljoen euro in de verbreding van de A27. Tussen Houten en knooppunt Hooipolder komen drie rijstroken voor elke rijrichting en op sommige plekken zelfs vier rijstroken voor elke rijrichting. Bij het knooppunt Hooipolder wordt een verbindingsboog aangelegd. Door verbreding van de snelweg zal de doorstroming op de A27 flink verbeteren, zo is de bedoeling.