De nieuwe Hyundai Tucson heeft gewaagd design
Marktintroductie in januari 2021
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Hyundai heeft de compleet nieuwe generatie Tucson onthuld. De marktintroductie van de vierde generatie Tucson vindt in januari 2021 plaats. Hyundai trapt af met de benzineversie met 48-volt mild hybrid-technologie en de hybride-versie, snel gevolgd door de Tucson Plug-in Hybrid en de sportievere N Line-uitvoering.
Succesnummer
Sinds de marktintroductie in 2004 zijn er wereldwijd meer dan 7 miljoen exemplaren van de Tucon verkocht, waarvan 1,4 miljoen in Europa. Daarmee is de Tucson de bestverkopende SUV wereldwijd. Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC), de fabriek van Hyundai in Nošovice, Tsjechië, is een van de fabrieken wereldwijd die de volledig nieuwe Tucson produceert.
Afmetingen
Hyundai bouwt de geheel nieuwe Tucson op een eveneens geheel nieuw platform. De Tucson is ten opzichte van de vorige generatie 20 millimeter langer, 15 millimeter breder en de wielbasis is met 10 millimeter toegenomen. Hyundai heeft het model ontwikkeld volgens de nieuwe designtaal Sensuous Sportiness. Het design van de nieuwe Tucson is geïnspireerd op de Hyundai Vision T. Deze concept car werd in 2019 onthuld op de Los Angeles Auto Show.
Meer bagageruimte
Passagiers achterin profiteren van 26 millimeter extra beenruimte. Dit is bereikt door een slimme plaatsing van technische aandrijfcomponenten, zoals een batterij onder de achterbank. Afhankelijk van de motorisering is de bagageruimte vergroot met 33 tot 107 liter inhoud. De bagageruimte meet nu 620 of 1.799 liter inhoud met neergeklapte achterbankleuning. De achterbank is in delen neerklapbaar in een verhouding van 40:20:40. De hendels bevinden zich in de zijwanden van de kofferbak. Met Remote Folding kunnen de stoelen bovendien op afstand worden neergeklapt.
Afmetingen nieuwe Hyundai Tucson:
Lengte: 4.500 mm (+20 mm)
Breedte: 1.865 mm (+15 mm)
Hoogte: 1.650 mm (+5 mm)
Wielbasis: 2.680 mm (+10 mm)
Overhang vóór: 895 mm
Overhang achter: 925 mm
Beenruimte achterin: 996 mm (+26 mm)
Bagageruimte (achterbank rechtop – achterbank neergeklapt):
Benzine: 620-1.799 liter
Benzine 48V: 577-1.756 liter
Hybride: 616-1.795 liter
Parametric Hidden Lights
Met name de grille van de nieuwe Tucson valt op. Hyundai heeft hierin zogeheten Parametric Hidden Lights verwerkt. Is de verlichting uitgeschakeld, dan vallen de donkere geometrische patronen van de grille op en is er geen onderscheid tussen de designelementen en de kenmerkende LED-dagrijverlichting die in de grille is geïntegreerd. Wordt de dagrijverlichting ingeschakeld, dan verandert het donkerchromen design van de grille dankzij halfspiegelverlichtingstechnologie in juweelachtige vormen.
Hyundai-logo van glas
De achterzijde van de nieuwe Tucson valt op dankzij brede achterlichten met parametrische verborgen lichtdetails. De Tucson heeft als eerste Hyundai-model een verborgen achterruitwisser, verwerkt onder de spoiler. Let ook op het Hyundai-logo van glad glas.
Negen exterieurkleuren
Hyundai levert de nieuwe Tucson in negen exterieurkleuren, waaronder drie volledig nieuwe tinten: Shimmering Silver, Amazon Gray en Teal. Elke exterieurkleur is leverbaar in combinatie met een dak in de contrasterende kleur Phantom Black of Dark Knight.
Interieur
Veel displays en weinig knoppen in het interieur van de nieuwe Tucson. De volledig digitale cockpit bestaat uit een 10,25-inch instrumentencluster en een 10,25-inch AVN-T-touchscreen. Dit AVN-T-touchscreen heeft geen fysieke knoppen en schakelaars meer. Of dat positief is, moet de praktijk uitwijzen. Vaak is een fysieke knop intuïtiever te bedienen. Het instrumentarium van de Tucson is lager geplaatst en heeft geen ronde tellers en meters meer. De sfeerverlichting heeft 64 kleuren en tien niveaus van helderheid.
Apple CarPlay en Android Auto
Het infotainmentsysteem in de nieuwe Hyundai Tucson ondersteunt Apple CarPlay (en Android Auto voorbereiding). Via het 8-inch Display Audio zijn smartphones draadloos te koppelen. Andere infotainment- en connectiviteitsfuncties zijn onder meer een Krell Premium-audiosysteem voor een verbeterde luisterervaring, een inductielader in de middenconsole om smartphones draadloos op te laden en USB-laadpoorten voorin en achterin.
Bluelink Connected Car-diensten
Hyundai biedt met het infotainmentsysteem tevens de nieuwste Bluelink Connected Car-diensten, zoals Connected Routing, Last Mile Navigation, live parkeerinformatie en een nieuwe functie voor gebruikersprofielen. Klanten kunnen hun voertuig lokaliseren, op afstand ver-/ontgrendelen en informatie over het brandstofpeil bekijken via de Bluelink-app.
Multi-Air Mode-technologie
Een primeur voor Hyundai is de zogeheten Multi-Air Mode-technologie, die bestaat uit een combinatie van directe en indirecte ventilatieopeningen voor de airconditioning en de verwarming. Het creëert volgens Hyundai een aangenamer binnenklimaat met behulp van een geleidelijke, zachte luchtstroom. Bij activatie van de Multi-Air Mode stroomt er geleidelijk lucht uit de nieuwe multi-air slots voorin, naast de normale ventilatieopeningen. Het totale volume qua verspreide lucht blijft hetzelfde en is daarom net zo effectief in het koelen of verwarmen van het interieur. De geleidelijke uitstroom van de lucht voorkomt echter onaangenaam direct contact met een sterke koele of juist warme luchtstroom.
Veiligheidsuitrusting
Hyundai levert de nieuwe Tucson niet alleen met vijf jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking, maar ook met de nieuwste veiligheids- en rijhulpsystemen die het merk bundelt onder de noemer Hyundai SmartSense. Het complete veiligheidspakket bestaat uit:
- Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met Function Turning en herkenning van auto’s, fietsers en voetgangers
- Leading Vehicle Departure Alert (LVDA)
- Highway Driving Assist (HDA)
- Navigation-based Smart Cruise Control Curve (NSCC-C)
- Intelligent Speed Limit Assist (ISLA)
- Blind Spot-Collision Warning (BCW)
- Blind-spot Collision Avoidance Assist (BCA)
- Safe Exit Warning (SEW)
- Remote Smart Parking Assist (RSPA) – alleen op hybride- en plug-in hybride-versies
- Surround View Monitor (SVM)
- Blind View Monitor (BVM)
- Rear Occupant Alert (ROA)
- Lane Following Assist (LFA)
- Lane Keeping Assist (LKA)
- Driver Attention Warning (DAW)
- Rear Cross Traffic Collision Warning (RCCW)
- Rear Cross-traffic Collision-avoidance Assist (RCCA)
- High Beam Assist (HBA)
Terrain Mode
Terrain Mode is beschikbaar op de hybride-versie met automatische transmissie en maakt gebruik van Hyundai’s HTRAC-vierwielaandrijvingstechnologie. Dit systeem maakt afhankelijk van de wielgrip en de voertuigsnelheid een betere koppelverdeling over de wielen mogelijk voor meer grip. Er is keuze uit de rijmodi Mud, Sand en Snow.
Motorenprogramma
Hyundai levert de nieuwe Tucson met diverse motoren, waaronder hybride-, plug-in hybride- en 48-volt mild hybrid-technologie. Een overzicht van de line-up:
- 1.6 T-GDI Smartstream 110 kW (150 pk) met 48V mild hybrid – 2WD
- 1.6 T-GDI Smartstream 169 kW (230 pk) hybride – 4WD
- 1.6 T-GDI plug-in hybride
Tucson Hybrid
De hybride-versie van de Tucson heeft een nieuwe 1,6-liter T-GDI Smartstream benzinemotor, een 44,2 kW sterke elektromotor, een 1,49 kWh lithium-ion-polymeerbatterij en een zestrapsautomaat. Er is bij deze versie keuze uit voorwiel- of vierwielaandrijving. Met een systeemvermogen van 169 kW (230 pk) is dit voorlopig de sterkste aandrijflijn in het gamma.
Tucson 48-volt MHEV
Hyundai levert ook een aandrijflijn met 48-volt mild hybrid-technologie. Dit is een 1,6-liter T-GDI Smartstream-benzinemotor met 110 kW (150 pk) vermogen en voorwielaandrijving met een Intelligent Manual Transmission met zes versnellingen (6iMT).
iMT-zesversnellingsbak
Om brandstof te besparen, koppelt de iMT de motor los van de transmissie nadat de bestuurder het gaspedaal loslaat. De auto komt zodoende in de vrijloopmodus. In een fractie van een seconde start de motor weer in dezelfde versnelling zodra de bestuurder de rem of het gaspedaal intrapt, dankzij het vermogen van de Mild Hybrid Starter Generator (MHSG).
Continuously Variable Valve Duration
De 1.6 T-GDI Smartstream-benzinemotor is voorzien van Continuously Variable Valve Duration-techniek (CVVD). Deze vorm van continu variabele klepbediening reduceert onder meer het verbruik en de emissie. De variabele klepbediening reguleert afhankelijk van de rijomstandigheden de tijd die de inlaatkleppen geopend en gesloten zijn.