Nieuwe Ford Transit: transformatie naar lage kosten
Met bedrijfsauto’s moeten ondernemers geld verdienen. Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Transit heeft Ford dan ook vooral het brandstofverbruik en het onderhoud bij de kop genomen. De fabrikant claimt nu het hoogste laadvermogen bij de laagste exploitatiekosten.
- Nieuwe Transit completeert bedrijfsautofamilie
- Hoog laadvermogen en lage exploitatiekosten
- Leverbaar vanaf 20.475 euro (excl. BTW/BPM)
De volledig nieuwe Ford Transit komt stoer over met zijn grote vijfhoekige grille en hoog geplaatste koplampen. De cabine is ruim en heel hoog. Daardoor is er plek voor bergvakken in het dak boven de voorruit. De pook is op het dashboard geplaatst en ligt perfect binnen handbereik. Ook is het geluid van de dieselmotor flink gedempt, waardoor het in de cabine opvallend stil en comfortabel is.
De Ford Transit is het vierde, laatste en grootste model van de nieuwe bedrijfsautogeneratie. Het is de grote broer van de Transit Courier, Transit Connect en Transit Custom die eerder in de verkoop gingen. Het laadgewicht bedraagt maximaal 2.290 kilo en het laadvolume maximaal 15,1 kubieke meter. Er zij ook personenbussen met maximaal achttien zitplaatsen en versies met een vijf meter lange open laadbak beschikbaar. “Bij de gehele Transit-familie is het brandstofverbruik zeer laag”, zegt Gerard Bolder, algemeen-directeur van Ford Nederland. “We zien dat bedrijven daarom bij Ford aankloppen en dat we daardoor nog vóór de marktintroductie al enkele honderden exemplaren van de grootste Transit hebben verkocht.”
De Ford Transit staat vanaf april bij de dealers en is leverbaar voor prijzen vanaf 20.475 euro exclusief BTW en BPM. Afhankelijk van de uitvoering levert de 2,2-liter TDCI-dieselmotor 74 kW (100 pk), 92 kW (125 pk) of 114 kW (155 pk). Er zijn voorwiel-, achterwiel- en vierwielaangedreven versies beschikbaar. Het brandstofverbruik is zo’n 6 procent lager dan voorheen. In de efficiënte ECOnetic-uitvoeringen krijgt de bestuurder hulp om zuinig te rijden van de Ford ECOmode, een schakelindicator en een stop-startsysteem. De Transit ECOnetic heeft zelfs Acceleratie Controle. Dit systeem past de trekkracht aan op het laadgewicht. Bij minder lading levert de motor minder trekkracht en dat scheelt brandstof. Daarmee is met de Transit ECOnetic een gemiddelde van 6,4 l/100 km haalbaar.
De nieuwe Transit hoeft bovendien minder uren in de werkplaats door te brengen. Het onderhoudsinterval bedraagt 50.000 kilometer of eens in de twee jaar. De benodigde onderhoudstijd, gerekend over 150.000 kilometer, is bovendien verlaagd van 5,4 uur naar 4,2 uur.