Nieuwe Ford Mustang: scherper, moderner, slimmer, maar nog evenzo herkenbaar
Never change a winning team
Zo’n acht jaar na zijn zeer succesvolle voorganger presenteert Ford een gloednieuwe Mustang. De zevende generatie alweer sinds het origineel in 1965 het levenslicht zag. Visueel pakt de nieuwste generatie van de iconische pony car uit met een scherper design en een aanzienlijk moderner interieur met de laatste Ford-snufjes. Niettemin is hij nog steeds herkenbaar uit duizenden. Ook de brullende, atmosferische V8 is als vanouds van de partij. Enthousiast? Meteen naar de dealer hollen heeft geen zin; het duurt nog wel even voordat de krachtpatser bij de dealer staat.
De vorige, zesde generatie Ford Mustang gaat de boeken in als de meest succesvolle Mustang tot dusver. Dit mede dankzij de Europese koper. De uitgezwaaide Mustang was namelijk de eerste generatie die in heel Europa verkrijgbaar was via de officiële dealers. Daarvan werd dankbaar gebruik gemaakt. Er is zelfs een periode geweest waarin de Mustang ‘ons’ eigen automobiele icoon, de Porsche 911, wist te overtreffen in verkopen. Zelfs in het hol van de leeuw: Duitsland. Een knappe prestatie van Ford. Het merk met de blauwe ovaal moet zodoende aan het credo ‘never change a winning team’ hebben gedacht tijdens de totstandkoming van de nieuwe.
Geëvolueerde koets
De nieuwe Mustang oogt scherper en dynamischer, toch is één blik op het koetswerk voldoende om hem als zodanig te herkennen. De ontwerpers bij Ford hebben overduidelijk voor een evolutie qua design gekozen. Met name de voortaan vlijmscherp aangezette heuplijn valt op, alsmede de strakgetrokken bilpartij. Driekwart van achteren bezien doet de nieuwe Mustang hierdoor enigszins denken aan die andere illustere muscle car uit het land van Uncle Sam, de Dodge Challenger. De masculiene rondingen van voorheen zijn definitief niet meer. Hierdoor heeft de Mustang wel iets aan zijn krachtige uitstraling moeten inleveren, vinden wij. Het front, dat zowaar nog gemener oogt dan voorheen, compenseert dit dan weer ruimschoots. Wanneer de nieuwe Mustang in je binnenspiegel opdoemt, schuif je meteen een rijbaan op.
Revolutionaire cockpit
Open de grote portieren, neem plaats achter het dikke sportstuur en je treft een compleet andere Mustang aan dan voorheen. In tegenstelling tot het exterieur ging het mes er bij het interieur diep in. Alsof de Mustang er niet één, maar twee generaties op vooruit is gegaan. Niet te missen is het enorme glazen display dat voortaan dient als instrumentarium (12,4 inch), het infotainmentsysteem (13,2 inch) en een deel van de middenconsole in één. Geheel volgens de laatste trend in autoland en zoals je dit ook aantreft in de nieuwste Mercedessen en de onlangs gefacelifte BMW 3-serie – auto’s van een heel ander statuur en kaliber, wat stilletjes al aangeeft welke stappen Ford hier heeft gemaakt. Ford beweert ook dat de gebruikte materialen en bekledingsstoffen sterk zijn verbeterd. Verder is het SYNC 4-systeem sneller en ergonomischer dan ooit dankzij de krachtige Unreal Engine 3D-software, aldus het merk.
Enkel met authentieke V8
Optioneel is een audiosysteem van het merk Bose dat 12 speakers plus een subwoofer telt en gebruikmaakt van zogeheten Fords Electronic Sound Enhancement-technologie om de motorgeluiden in het interieur te versterken. Dat laatste lijkt ons volstrekt overbodig, want de nieuwe Mustang zal in ons land alleen verkrijgbaar zijn met de welbekende 5.0 liter V8. De nog altijd atmosferische achtcilinder heeft dergelijk kunstmatige additieven helemaal niet nodig. De naar verluidt bijna 500 paarden(krachten) die het blok kan oproepen zijn van zichzelf al luidruchtig en indringend genoeg. Als transmissie is er keuze uit een tientraps automaat of handbak. Elders in de wereld is de Mustang overigens ook met 2,3-liter Ecoboost-viercilinder te bestellen, maar die komt niet naar Nederland.
Circuitwaardige Dark Horse
Standaard is elke nieuwe Mustang beschikbaar in 12 kleuren en onder meer uitgerust met het Performance Pack, bestaande uit 19-inch lichtmetalen velgen en eveneens grote Brembo-remschijven, een limited-slip sportdifferentieel, een Active Valve Exhaust (dat voor elk rijscenario een passend motorgeluid te bieden heeft). Het optionele actieve MagneRide-onderstel berekent 1000 keer per seconde de rijcondities en gebruikt een elektronisch gecontroleerde vloeistof om de schokdemping af te stemmen op de actuele situatie.
Voor wie het nog een beetje meer mag zijn is er de Mustang Dark Horse. Deze speciale performance-versie richt zich op circuitgebruik. Een aangepast onderstel, extra olie- en transmissiekoeler, verbeterde aerodynamica, het actieve MagneRide-onderstel en versterkte V8 behoren onder meer tot de standaarduitrusting.
Ford levert de nieuwe Mustang meteen als Coupé en Cabriolet. De eerste exemplaren vinden medio volgend jaar hun weg naar de Amerikaanse dealers. Europa volgt daarna, hopelijk nog voordat 2024 aanbreekt.