De nieuwe Ford Fiesta in 10 feiten
Alles wat je moet weten over Fords nieuwe bestseller
Ford heeft in Keulen de spiksplinternieuwe Fiesta gepresenteerd. De auto oogt volwassener, is breder en lager en heeft heel grote schoenen te vullen. Kom alles te weten over de nieuwe Fiesta via deze tien feiten.
FEIT 1: verschillende versies
Ford heeft in totaal vier versies gepresenteerd, maar het programma bestaat in het begin uit vijf uitvoeringen. Te weten: de Trend (instapper waarvan nog geen foto’s bestaan), de Titanium (luxe versie), de Vignale (extra luxe uitvoering), de ST-Line (sportieve looks met verlaagde wielophanging) en de Active (off-roadlooks met hogere wielophanging). De eerste vier zijn vanaf juli 2017 te bestellen, maar de Active komt pas begin 2018 op de markt. Bijna 60 procent van de Fiesta-kopers gaat voor hogere uitrustingsniveaus, waardoor Ford vooral inzet op luxe versies. Er komt overigens ook een nieuwe Fiesta ST. Die presenteert Ford eind 2017, waarna de productie in januari 2018 van start gaat.
FEIT 2: de motoren
Ford heeft diverse motoren gepresenteerd, waaronder twee benzinemotoren en een dieselmotor. Uiteraard zijn er ook diverse smaken verkrijgbaar. De 1,1-liter Ti-VCT driecilinder benzinemotor is er met 51 en 63 kW (70 en 85 pk) en wordt geleverd met een handgeschakelde vijfbak. De 1,0-liter EcoBoost-driecilinder turbomotor is er in de smaken 74, 92 en 103 kW (100, 125 en 140 pk). Dieselen kan met een 1,5-liter viercilinder TDCi-dieselmotor met 63 of 88 kW (85 of 120 pk). De 1.0 EcoBoost en 1.5 TDCi zijn er met een handgeschakelde zesbak of optioneel een zestrapsautomaat met schakelflippers achter het stuur. “We moeten nog bepalen welke motoren we precies gaan leveren in Nederland. Dat maken we later bekend”, zegt de Nederlandse woordvoerder in gesprek met AutoRAI.nl. De versies met meer dan 74 kW (100 pk) zijn uitgerust met schijfremmen rondom (vóór geventileerd). Anders monteert Ford achter trommelremmen.
FEIT 3: drie- en vijfdeurs
Ford gaat de nieuwe Fiesta leveren als drie- en vijfdeurs. Is dat opvallend? Ja, want de vraag naar driedeursmodellen neemt af. De nieuwe generaties Polo en Fabia komen bijvoorbeeld niet meer als driedeurs. Ford heeft echter al jaren iets bijzonders in handen met de Fiesta ST: de bestverkochte hot hatchback in het B-segment. Vooral als driedeurs is de ST populair. Ford kan het zich dus veroorloven om een driedeurs Fiesta te ontwikkelen en te bouwen. Weet overigens dat het platform van de Fiesta niet nieuw is. Hij staat op het huidige platform dat sterk door Ford is verbeterd. Het is stijver voor een nog beter stuur- en rijgedrag.
FEIT 4: vijftien veiligheidssystemen
De huidige Ford Fiesta heeft Hill Start Assist en parkeersensoren vóór en achter. Deze zijn ook aanwezig in de nieuwe Fiesta. De nieuwe hatchback heeft er nu nog dertien meer, waaronder botspreventie met voetgangersherkenning, dodehoekdetectie, noodremassistent, verkeersbordenherkenning, grootlichtassistent, variabele snelheidsbegrenzer, driver alert, actieve parkeerhulp, adaptieve cruisecontrol, rijstrookhulp en een systeem dat waarschuwt voor kruisend verkeer. Ook present: Active Park Assist met Perpendicular Parking. Met dit systeem kunnen bestuurders parkeerplekken vinden die groot genoeg zijn en daarna handsfree achteruit of vooruit inparkeren op plekken die evenwijdig zijn aan de weg of tussen andere auto’s in. Een behoorlijk innovatief autootje dus, die nieuwe Fiesta.
FEIT 5: compleet nieuw interieur met 8-inch touchscreen
Ford kan op één aspect natuurlijk niet achterblijven: infotainment. Ook dat is daarom naar een hoger niveau getild. In een compleet nieuw interieur plaatst Ford centraal op het dashboard met tot vijftig procent minder knoppen een forse 8-inch touchscreen met het nieuwe SYNC 3 communicatie- en entertainmentsysteem. Hiermee kunnen Fiesta-bestuurders audio-, navigatie- en klimaatfuncties bedienen en hun aangesloten smartphones gebruiken door middel van eenvoudige spraakopdrachten in spreektaal.
Het systeem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, maar ook SYNC AppLink, waarmee diverse smartphone-apps, zoals Spotify, kunnen worden geactiveerd door middel van spraaksturing. Overigens is er ook keuze uit een 6,5-inch kleurentouchscreen en een 4,2-inch kleurenscherm. Dat laatste wordt dan weer gecombineerd met MyFord Dock: hiermee kunnen gebruikers mobiele apparaten als telefoons en navigatiesystemen opbergen, bevestigen en opladen. Standaard heeft de Fiesta Bluetooth-connectiviteit en optioneel twee USB-poorten.
FEIT 6: Bang & Olufsen Play
Ford is een samenwerking gestart met Harman, het moederbedrijf van Bang & Olufsen (B&O). Het resultaat van die samenwerking zien we terug in de Fiesta. De auto is namelijk leverbaar met een B&O PLAY-geluidssysteem met tien luidsprekers inclusief subwoofer in de kofferbak en een centrale luidspreker voor middelhoge tonen boven op het dashboard. Het vermogen van de versterker bedraagt 675 watt.
FEIT 7: breder
De nieuwe Fiesta ziet er heel wat breder uit dan het huidige model. Dat kan ook kloppen, want de spoorbreedte vóór is vergroot met 30 mm, de spoorbreedte achter met 10 mm en de wielbasis met 4 mm. Zo is er niet alleen ruimte voor grotere 18-inch wielen, maar ontstaat ook een grotere auto. Dat effect wordt versterkt door de lichtunits die nu vlakker liggen, zodat visueel een bredere auto ontstaat.
FEIT 8: duurder
Jawel, de nieuwe Fiesta wordt duurder dan het huidige model. Ford kan de Fiesta hoger in het B-segment positioneren omdat Ford het lagere B-segment bedient met de Ka+. En omdat het grootste deel van de Fiesta-kopers zoals gezegd voor een luxere uitvoering kiezen, zou Ford gek zijn als het de Fiesta ook niet meer premium maakte. “Hoeveel duurder de Fiesta wordt, is op dit moment nog niet bekend”, aldus de Nederlandse woordvoerder.
FEIT 9: elke 86 seconden een Fiesta
De nieuwe Ford Fiesta wordt gebouwd in Keulen. De eerste exemplaren rollen inmiddels al van de band. Leuk feitje: elke 86 seconden rolt er een Fiesta van de productieband. De levering in Nederland start in juli 2017.
FEIT 10: 40 jaar Fiesta
Wist je dat Ford in 2016 stilstaat bij veertig jaar Fiesta-productie? In 1976 liep de eerste Fiesta van de productieband in het Spaanse Valencia. De verkoopteller in Europa bereikt eind dit jaar meer dan 18 miljoen stuks. De Fiesta is dus met recht een succesnummer. Het is aan de nieuwe Fiesta om het succes van de huidige Fiesta te evenaren. “De Fiesta is voor het B-segment wat de Mustang en F-150 in hun segmenten zijn. Het is een absolute ‘halo car’ voor Ford”, zegt het merk tijdens de presentatie.
De nieuwste generatie #FordFiesta is het volgende hoofdstuk in de evolutie van een icoon. Hij arriveert in 2017. #GoFurther pic.twitter.com/7DT34zKJcn
— Ford Nederland (@FordNL) 30 november 2016