Overheid wil BPM-tabel niet aanpassen, consument betaalt
RAI Vereniging en BOVAG: 'dit besluit is onverteerbaar'
Staatssecretaris Menno Snel van Financiën wil de BPM-tabel niet aanpassen, omdat de overgang naar de WLTP-meetmethode volgens hem ‘geen BPM-stijging’ tot gevolg heeft. RAI Vereniging en BOVAG noemen het besluit onverteerbaar. “De BPM-tabel moet zo spoedig mogelijk worden aangepast, anders is de autokoper wéér de dupe,” zegt Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter BOVAG.
De nieuwe WLTP-testmethode is sinds 1 september 2018 de norm voor het meten van CO2-uitstoot. Deze methodiek is meer op de praktijk gericht dan de vorige: de NEDC-methode. Het gevolg: de gemeten CO2-waarde voor exact dezelfde auto valt op papier veel hoger uit. En aangezien in Nederland de hoogte van de BPM gebaseerd wordt op de CO2-uitstoot, valt de gemiddelde BPM door de WLTP hoger uit.
Eerdere toezegging respecteren
Steven van Eijck, voorzitter RAI Vereniging: “Voor steeds meer mensen wordt een nieuwe zuinige schone auto onbetaalbaar. De keuze voor de automobilist wordt nog verder beperkt, terwijl het juist van belang is dat ons wagenpark snel verduurzaamt. Dit jaar is de verkoop al met ruim 10 procent gedaald. Wij dringen er bij de staatssecretaris op aan om de eerdere toezegging van zijn voorganger Wiebes aan de Tweede Kamer dat de consument niet de dupe mag worden van de overgang naar de WLTP, te respecteren en de BPM-tabel op 1 januari 2020 alsnog te corrigeren.”
Bertho Eckhardt, algemeen voorzitter BOVAG, doet er nog een schepje bovenop: “De autokoper is daar weer de dupe van, terwijl de schatkist verder volloopt. BOVAG en RAI Vereniging willen voorkomen dat de consument nog langer moet bloeden voor de WLTP-overgang en dringen erop aan dat de BPM-tabel zo spoedig mogelijk wordt aangepast zodat de overgang als nog budgetneutraal gebeurt.”
Onderzoek TNO
Staatssecretaris Snel zegt op zijn beurt dat er helemaal geen sprake van een BPM-stijging door de overgang naar WLTP. Daarvoor baseert hij zich op onderzoek dat TNO in zijn opdracht het afgelopen jaar heeft uitgevoerd. RAI Vereniging en BOVAG herkennen de uitkomsten van het TNO-onderzoek niet en zien juist wel een flinke BPM-stijging op nieuwe auto’s.
Second opinion
BOVAG en RAI Vereniging laten het er niet bij zitten en hebben KPMG opdracht gegeven voor een second opinion. KPMG legt daarvoor alle beschikbare data van RDC, TNO, JATO en de fabrikanten naast elkaar. Naar verwachting is dit onderzoek eind deze zomer afgerond, waarna de organisaties dit met politiek en overheid zullen delen.