Deze Nederlandse waterstofauto heeft 800 pk en gaat de strijd aan met Porsches en Lamborghini’s
Knap staaltje techniek
Het Forze Hydrogen Racing-team van de TU Delft heeft hun nieuwe waterstofracer gepresenteerd. De Forze IX heeft een piekvermogen van 800 pk en een topsnelheid van 300 km/u. Een startbewijs voor de 24 uur van Le Mans is het grote doel.
Waterstofauto
Het Forze Hydrogen Racing-team bestaat uit 60 studenten van de Technische Universiteit in Delft. Sinds 2007 bouwt het team waterstofracers. Het begon met een waterstofkart, maar in 2015 reed Jan Lammers al op de Nürburgring het ronderecord voor watertstofauto’s in een bolide van Forze Racing: de Forze VI. In 2019 nam het team het op tegen top GT-auto’s in de Supercar Challenge op het TT Circuit in Assen en behaalde het zelfs de tweede plaats.
Tekst gaat verder onder de foto’s
Forze IX
Nu is het tijd voor een nieuwe racer: de Forze IX. De nieuwste creatie is onthuld op de Pier in de Noordzee bij Scheveningen. Het draait namelijk allemaal om water bij deze raceauto. De aandrijflijn van de waterstofauto werkt als volgt: waterstof uit de tanks wordt in een brandstofcel in een chemische reactie gebracht met zuurstof, waarbij water en elektriciteit ontstaan. Die elektriciteit gebruikt de auto om zijn elektromotoren aan te drijven en het water verlaat via een uitlaat de auto.
800 pk
De Forze IX heeft een piekvermogen van omgerekend meer dan 800 pk, mede door een dubbele brandstofcel en een superbatterij die een flinke ‘adrenaline-shot’ kan geven. De auto heeft daardoor een topsnelheid van 300 km/u, waardoor hij op het circuit de strijd kan aangaan met GT-auto’s van onder meer Ferrari, Lamborghini en Mercedes-Benz.
Is waterstof de toekomst?
Het team van TU Delft-studenten heeft twee doelen: ze willen de kracht van duurzame waterstoftechnologie laten zien door te racen en ze willen uiteindelijk meedoen aan de 24 uur van Le Mans. “Daar draait het uiteindelijk om”, zegt teammanager van Forze, Coen Tonnaer: “We willen mensen inspireren om waterstof te omarmen als alternatief voor fossiele brandstoffen en aantonen dat het niet onderdoet voor gangbare racewagens op het circuit”.
De ontwikkeling van de Forze IX heeft ruim twee jaar gekost. De volgende stap voor het team is om alle systemen verder te testen, zodat de waterstofracer zo snel mogelijk het circuit op kan. Bekijk hieronder de video van de presentatie van de Forze IX: