Nederlanders laks met vervangen ruitenwissers
Onderzoek van BOVAG
96 procent van de Nederlandse automobilisten vervangt de ruitenwissers te laat. Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect, in opdracht van branche-organisatie BOVAG. Met de winter in aantocht zijn ruitenwissers van cruciaal belang voor de verkeersveiligheid.
Ruitenwissers elke 12 tot 15 maanden vervangen
De meeste fabrikanten adviseren om elke twaalf tot vijftien maanden de ruitenwisserbladen te vervangen. De wisserbladen zijn gemaakt van rubber en dat slijt nu eenmaal in het gebruik. Uit het onderzoek onder 1.026 automobilisten blijkt dat slechts 4 procent van hen de ruitenwissers binnen de geadviseerde periode vervangt.
Strepen, piepen, loslatend rubber
Bijna vier op de vijf automobilisten gaat pas tot vervanging van de ruitenwisserbladen over als die strepen op de ruit achterlaten. Of als ze rare (schrapende) geluiden maken, als het rubber loslaat of als de ruitenwissers bij de APK afgekeurd worden.
Voorbereiden op winter
Ondanks dat hij de ruitenwissers verwaarloost, bereidt de Nederlandse automobilist zich volgens de BOVAG wel voor op de winter. Hij vult zelf het ruitensproeierreservoir met vloeistof inclusief antivries (77 procent) of laat dit in de garage doen (15 procent). “Een op de twintig automobilisten gebruikt echter dezelfde ruitensproeiervloeistof als in de zomer. Daardoor loopt hij dus kans op bevriezing van sproeiers en leidingen”, benadrukt de organisatie.
Accucontrole
Uit het onderzoek blijkt verder dat bijna zes op de tien respondenten ook maatregelen nemen om te voorkomen dat deurrubbers bevriezen. Een zelfde groep laat de airconditioning of verwarming controleren. Ruim 66 procent geeft aan dat ze ook de accu laten inspecteren ter voorbereiding op de winterperiode.