Nederland krijgt miljoenen subsidies voor infrastructuurprojecten
In totaal 97 miljoen euro
Nederland krijgt dit jaar 97 miljoen euro subsidie uit Brussel voor infrastructuurprojecten, dat maakt de Rijksoverheid bekend. Wat wordt er met al die centen gedaan? Hier een opsomming.
In de totale pot zit 850 miljoen euro
De 97 miljoen euro aan subsidies komen uit het Europese programma voor het Trans-Europese Vervoersnetwerk (TEN-T). “Dit programma heeft als doel om binnen de Europese Unie tot één grensoverschrijdend hoofdnetwerk voor het vervoer over land, water en door de lucht te komen”, aldus de overheid. De 97 miljoen euro komt uit een pot waar in totaal 850 miljoen euro in zit.
We selecteren even de weggerelateerde projecten
Wegproject Via 15
– 5,8 miljoen euro gaat naar het wegproject Via 15 in Gelderland. Rijkswaterstaat verlengt de komende jaren de snelweg vanaf knooppunt Ressen naar de A12 tussen Duiven en Zevenaar. De A15 is een belangrijke verbinding tussen de haven van Rotterdam en het Europese achterland. De weg eindigt nu nog in een weiland, als gevolg waarvan het vrachtverkeer van en naar Duitsland een stuk over het onderliggende weggennet moet rijden. Dit voorjaar is het definitieve tracé voor de weg vastgesteld, de nieuwe verbinding wordt in de periode 2021-2023 opgeleverd.
Alternatieve brandstoffen
– 14,2 miljoen euro gaat er naar projecten waarbij infrastructuur wordt gerealiseerd voor alternatieve brandstoffen. Het gaat onder meer om een praktijkproef voor de introductie van twaalf vulstations voor voertuigen die op waterstof rijden en voor volledig elektrisch aangedreven voertuigen.
Truck platooning
– 11,6 miljoen euro gaat er naar testen van innovatieve verkeerstechnieken op wegen waarover veel transport plaatsvindt, bijvoorbeeld de snelweg tussen Rotterdam en Wenen. Trucks die via wifi en het mobiele 4G-netwerk met elkaar verbonden zijn gaan dicht op elkaar rijden. De voorste truck bepaalt de snelheid en de route, de volgende trucks volgen op korte afstand. Hierdoor komt er ruimte vrij op de weg. Bovendien remmen alle trucks tegelijk, waardoor schokbewegingen worden voorkomen. Dit moet zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer. Met truck platooning kan tot tien procent brandstof worden bespaard.