Na 53 trainingen is Stephan Smits nu Master Technician Lamborghini
In gesprek met Nederlandse Lamborghini-techneut
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De 37-jarige Stephan Smits – werkzaam bij Louwman Exclusive – is in januari 2015 gestart met specifieke scholing voor Lamborghini en mag zich na 4 jaar en 53 trainingen nu Master Technician Lamborghini noemen. Dat is natuurlijk ontzettend leuk en knap. We spreken Stephan over zijn prestaties.
Sinds 2011
“Feitelijk ben ik al sinds 2011 bezig met het volgen van trainingen bij Lamborghini, maar vanaf 2015 is er sprake van specifieke trainingen om Master Technician Lamborghini te worden. Daarom wordt er gerekend vanaf 2015”, zegt Stephan in een interview met AutoRAI.nl.
Select gezelschap
Dat maakt zijn prestatie dat hij zich nu Master Technician Lamborghini mag noemen niet minder bijzonder. Stephan voldoet als Master Technician aan de hoge eisen die zijn gesteld door het Italiaanse merk. Hij is nu onderdeel van een wereldwijd select gezelschap Master Technicians Lamborghini. Deze mensen weten – na het volgen van tientallen gecertificeerde trainingen – alles over de techniek van de huidige Lamborghini-modellen zoals de Huracán, Aventador en Urus.
Vijf dagen Urus-training
“Niet alle trainingen vinden bij Lamborghini plaats, steeds meer trainingen zijn ook online te volgen”, aldus Stephan. “Toch ben ik wel een stuk of tien keer naar Lamborghini afgereisd voor het volgen van trainingen. Dat is vaak aan de orde bij de introductie van nieuwe modellen of nieuwe aandrijflijnen. Onlangs ben ik bijvoorbeeld nog vijf dagen bij Lamborghini geweest om trainingen te volgen over de nieuwe Urus, de SUV van Lamborghini.”
Theorie en praktijk
Maar hoe verloopt zo’n training? “Allereerst krijg je uitleg bij de fabriek wat je precies gaat doen. Daarna ga je aan de slag met de theorie. Vervolgens kun je die theorie toepassen in de praktijk. Bij de Urus ging een deel van de cursus bijvoorbeeld over de cilinderuitschakeling van de V8-motor. Ook mag je werken met speciaal gereedschap dat je ook gebruikt voor het uitvoeren van onderhoud aan Lamborghini’s bij Louwman Exclusive.”
Olie aftappen
Het onderhouden van een Lamborghini is volgens Stephan op geen enkele manier vergelijkbaar met een Volkswagen Golf. “Bij een Golf heb je waarschijnlijk slechts één aftappunt voor de olie. Bij een Aventador of bij Huracán zijn dat er zes tot zelfs tien. Bovendien moeten er bij een Aventador of Huracán eerst speciale beschermplaten aan de onderkant worden verwijderd. Kortom, er komt veel meer bij kijken.”
Exotische materialen
Stephan komt daarnaast in aanraking met exotische materialen, zoals koolstofvezel. “Tijdens de introductie van de Aventador ben ik ook bij Lamborghini geweest voor het volgen van trainingen. Toen opende Lamborghini ook zijn nieuwe koolstofvezelfabriek. We kregen een fabriekstoer. Het was erg indrukwekkend om te zien hoe dit materiaal gemaakt wordt.”
De oudjes
Stephan: “De trainingen zijn echt gericht op de techniek van de nieuwe modellen van Lamborghini. Voor oudere modellen kunnen we terugvallen op onderhoudsboeken. Die hebben we bijvoorbeeld liggen van de Diablo. Daarnaast kunnen we voor die modellen terugvallen op kennis van de fabriek. Voor de nieuwere modellen is informatie steeds vaker digitaal beschikbaar en Lamborghini geeft zoals gezegd trainingen om deze modellen op technisch niveau tot in detail te leren kennen.”
Drie jaar geldig
“Het certificaat Master Technician Lamborghini is drie jaar geldig. Over drie jaar moet ik dus opnieuw aan Lamborghini bewijzen dat ik de titel waard ben. Daar ga ik in ieder geval mijn best voor doen, want je raakt nooit uitgeleerd”, besluit Stephan.