De Outlander PHEV is terug van weggeweest
Mitsubishi introduceert de Outlander PHEV in Europa
Een oude bekende is terug van weggeweest. We gaan iets meer dan tien jaar terug in de tijd, toen Mitsubishi de derde generatie van de Outlander presenteerde. Een unicum, het was de eerste plug-in hybride SUV op de markt. Deze auto is toen niet onopgemerkt gebleven, want met een beetje hulp van het bijtellingsvoordeel zijn er in Nederland ongeveer 25.000 Outlanders geleverd. Of het succes zich kan herhalen, dat zal de tijd leren. We mochten alvast kennismaken met deze SUV.
Heropleving van het merk
Niet alleen de Outlander is terug van weggeweest, ook bij Mitsubishi lijkt een nieuw tijdperk te zijn begonnen. Het merk heeft enkele jaren weinig van zich laten horen, maar daar is nu echt verandering in gekomen. In de compactere segmenten kennen we inmiddels de Colt en de ASX.
Vanaf de ASX wordt de stap gemaakt naar de Eclipse Cross, een crossover-SUV die op zijn beurt een eigen gezicht heeft. Niet geheel onbelangrijk, de Eclipse is ook verkrijgbaar met een plug-in hybride aandrijflijn. En nu is daar dus ook de Outlander, de volwaardige SUV. Dit vlaggenschip maakt het aanbod nog groter, letterlijk en figuurlijk.
Een verder verfijnde aandrijflijn
De vorige generatie Outlander maakte indruk door zijn plug-in hybride aandrijflijn. Door de combinatie van een benzinemotor en een accupakket kon je ver komen op een tank. Ook was het mogelijk om een kleine afstand elektrisch te rijden. Of de toenmalige zakelijke rijder dit ook echt deed, is een ander verhaal. De bewuste hybriderijder zal blij zijn om te horen dat de aandrijflijn van de nieuwe Outlander volledig is herzien.
Onder de motorkap vinden we nog steeds de fijne benzinemotor van weleer, een 2,4-liter DHOC-viercilinder. Het merk blijft innoveren en heeft middels uitlaatgasrecirculatie, een geïntegreerd uitlaatspruitstuk en diverse koelkanalen het voor elkaar gekregen om betere prestaties uit de motor te halen, tegenover een lager brandstofverbruik. Het blok levert een vermogen van 100 kW (136 pk) en biedt 203 Nm aan koppel.
Naast de verbrandingsmotor is de Outlander voorzien van een elektromotor op de voor- en achteras. De voorste elektromotor levert 85 kW (114 pk) aan vermogen en 255 Nm koppel, aan de achterkant bedraagt dit 100 kW (135 pk) en 195 Nm. De combineerde krachten bieden de rijder een systeemvermogen van 225 kW (302 pk), dat via een automatische transmissie naar de vier wielen wordt gestuurd.
De verbeterde prestaties zien we terug in de actieradius. Het batterijpakket heeft een capaciteit van 22,7 kWh, wat volgens Mitsubishi genoeg zou moeten zijn voor een bereik van 86 km (WLTP). Dit is een aanzienlijk groter bereik dan bij de vorige generatie. Deze kon ongeveer 45 km elektrisch rijden. Je zult weliswaar niet op je vakantiebestemming aankomen door alleen maar elektrisch te rijden. Maar, woon-werkverkeer wordt op deze manier goed mogelijk. Bovendien kun je met de Outlander verder elektrisch komen dan met de concurrentie. De onlangs gepresenteerde Mazda CX-80 heeft bijvoorbeeld maar een elektrisch bereik van 60 km.
Ook is het mogelijk om de Outlander snel op te laden, met een type-2 en CHAdeMO-aansluiting. In de praktijk betekent dit dat je in 30 minuten tot 80% batterij kunt laden. Heb je nog lading over aan het eind van de rit? Volgens het ‘vehicle-to-home’ kun je stroom terugleveren.
Naast de vergrote elektrische batterij, zien we ook dat de brandstoftank is toegenomen tot een volume van 53 liter. Volgens Mitsubishi kun je hiermee een totale actieradius behalen van 844 km (WLTP), met een verbruik van 0,8 l/100 km volgens de fabrieksopgave. Hoe het verbruik in de praktijk zal zijn, zullen we later te weten komen als we echt zullen rijden met de Outlander.
Van alle markten thuis
De Outlander wordt standaard geleverd met vierwielaandrijving. De SUV biedt de bestuurder zeven rijmodi voor uiteenlopende ondergronden, van de normale weg tot modder en sneeuw. Handig als je bijvoorbeeld naar Oostenrijk rijdt voor de wintersport. Stiekem laat het ook duidelijk zien wat Mitsubishi in huis heeft op het gebied van offroad-capaciteiten.
De aandrijflijn maakt op verschillende manieren gebruik van de motoren, met drie modi. In de EV-modus rijd je puur elektrisch, dat is met name bij lage en middelhoge snelheden. Bij een hogere snelheid werken de elektromotor en de verbrandingsmotor samen in de Parallel Hybrid-modus. Mocht er plotseling meer vermogen nodig zijn, dan springt de Outlander in de Series Hybrid-modus en genereert de benzinemotor elektriciteit wanneer nodig. Omdat de elektromotoren op de assen zijn geplaatst, kun je een vlotte reactie op het gaspedaal verwachten.
De grootste Mitsubishi
Aan de buitenkant zien we ook enkele verschillen met de vorige generatie. De nieuwste telg heeft een lengte van 4,72 meter, een breedte van 1,86 meter, een hoogte van 1,75 meter en is daarmee in alle opzichten groter dan zijn voorganger. De wielbasis bedraagt 2,7 meter.
Verder zien we aan de buitenkant vooral een moderne Outlander staan, met een uitgesproken identiteit. De Mitsubishi heeft een heel eigen gezicht dat aan de voorkant van de auto herkenbaar is aan het ‘Dynamic Shield’, waarbij de lijnen naar binnen toe opvallen en verwijzen naar de neuzen van bekende Mitsubishi’s, zoals de Lancer en de Pajero. Het moge duidelijk zijn dat Mitsubishi graag innoveert, maar ook weer de historie koestert.
Door een strak lijnenspel over de zijkant en een C-stijl geïnspireerd op de luchtvaart ziet de Outlander er dynamisch en solide uit. Aan de achterkant trekt de led-lichtpartij de aandacht met een T-vormig ontwerp, dat een associatie moet oproepen met de horizon waar de auto naartoe rijdt. Een mooie metafoor voor de grote actieradius, zullen we maar denken.
Ook zien we hier en knipoog naar vroeger, want de hoekige vorm is ontleend van de iconische Pajero. Al met al staat er wel een auto die erg goed voor de dag komt. Om het af te maken, kun je kiezen voor 18-inch of 20-inch licht metalen velgen en is er de keuze uit zeven carrosseriekleuren.
Al het comfort van de wereld
Wie bekend is met de vorige Outlander, weet dat het interieur nogal een verzameling van heel veel knoppen was. Dat aanzicht is totaal niet te vergelijken met nieuwe interieur. In de nieuwe Outlander kijken we naar een opgeruimd dashboard dat vooral erg rustig overkomt, qua design en uitstraling. Een afwisseling aan materialen maakt het prettig om naar te kijken.
Voor de neus van de bestuurder heeft Mitsubishi een 12,3-inch scherm geplaatst waarop de belangrijkste informatie af te lezen is. Het infotainmentsysteem kent eenzelfde scherm, waaronder nog enkele knoppen aanwezig zijn – dat vinden we fijn!
Onderweg koppel je makkelijk je iPhone of Android-telefoon aan het systeem en laad je je telefoon op middels een draadloze oplader of USB-C-poorten. Hier is eigenlijk weinig aan op te merken, behalve dat het infotainment systeem enigszins gedateerd overkomt. Niet gek voor een auto die al een tijdje in andere landen op de markt is, maar toch. Je kunt weliswaar diverse multimedia bedienen of je smartphone aansluiten, maar de graphics zouden van een nog hoger niveau kunnen.
Ben je de stilte van het elektrische rijden beu? Mitsubishi is een samenwerking aangegaan met Yamaha om een premium audiosysteem in de Outlander te installeren. Het comfort aan boord wordt versterkt door een fijne stoelen, waarop verwarming en ventilatie aanwezig is. Fijn voor onderweg, evenals de massage functie.
Leuk dat voorin zitten, maar in een ruime SUV is ook de achterbank van belangrijk. Dankzij de afmetingen ontstaat er voor volwassenen ook prima beenruimte op de achterbank, zelfs met een volwassene voorin. De hoogte valt een beetje tegen voor echt lange mensen op onze redactie, enigszins beïnvloed door het panoramadak.
Verder zien we achterin wel de ruimte om comfortabel onderweg te zijn, met ook stoelverwarming, klimaatregeling en USB-C aansluitpunten. Ook de achterbank kun je een beetje verbouwen, door in drie delen te plat te leggen. De bagageruimte begint bij 495 liter, maar kan na enige verbouwing uitgebreid worden tot 1.422 liter.
Veilig op vakantie
De praktische inzetbaarheid van de Outlander wordt benadrukt door een trekgewicht van 1.600 kg. Dit zal genoeg moeten zijn om een goede caravan van zijn plek te krijgen, mits je een trekhaak aanvinkt op de optielijst. Toch moet hierbij worden opmerkt dat andere merken meer trekgewicht kunnen bieden, tot bijvoorbeeld 2.500 kg in het geval van een Mazda CX-80. Gelukkig ben je met het Trailer Stability Assist veilig onderweg met een aanhanger, eventuele slingerbewegingen worden tijdens het rijden opgevangen.
Verder biedt de Outlander een hoop andere systemen om de rit comfortabeler en veiliger te maken. Denk aan een Forward Collision Mitigation-systeem (FCM), een op radar gebaseerd autonoom noodremsysteem dat de weg voor de auto ‘leest’ op voetgangers en fietsers. Andere systemen zijn het Rear Automatic Emergency Braking, een dodehoekwaarschuwing met rijbaanwisselassistent, Lane Departure Warning, Advance Lane Assist, adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning en het Driver Monitoring System. Oh, en daar is het Driver Attention Monitor-systeem nog bij gekomen, dat het stuurgedrag van de bestuurder analyseert en waarschuwt zodra hij minder alert is. In andere woorden, er is echt niet bezuinigd op deze systemen.
Marktintroductie
De Outlander kunnen we begin 2025 verwachten bij de dealer, met een vanafprijs van 51.990 euro. In dit geval krijg je de Inform-uitvoering. Daarnaast worden de Invite, Intense en Instyle beschikbaar. De klapper op de vuurpijl is de Instyle+, met een vanafprijs van 63.490 euro. Wat precies de verschillen zullen zijn tussen de uitvoeringen, zal later duidelijk worden. Eén aspect dat hetzelfde blijft, is de fabrieksgarantie. Deze geldt voor een periode van 8 jaar of 160.000 km, ook op de batterij. Dat maakt de Mitsubishi toch uniek ten opzichte van andere merken.
Conclusie Mitsubishi Outlander
Dat de Outlander het vlaggenschip van Mitsubishi is, moge duidelijk zijn. Hij beschikt over een verder verfijnde aandrijflijn, waarmee je ook nog eens ver kan komen. De standaarduitrusting is luxe te noemen, met onder andere het Yamaha-geluidssysteem, verwarmde en gekoelde stoelen voorin en een prettig interieur om in te zitten. Toch zou het vlaggenschip nog beter in de markt liggen als het nog praktischer ingezet zou kunnen worden. Het trekgewicht is niet te kort, maar bij andere merken kun je meer krijgen en zijn ook al zeven zitplaatsen mogelijk. Ook ligt de digitalisering bij andere merken op een hoger niveau, maar in de praktijk kun je met de connectiviteit wel uit de voeten komen. Al met al: eigenlijk heb je voor een scherpe prijs enorm veel auto.