Mitsubishi EVO – alles wat je moet weten
Een begeerlijke Mitsubishi-rallyheld
Alleen de echte liefhebbers weten een auto als de Mitsubishi EVO op waarde te schatten. Het is een rallyauto voor op straat. Bloedjesnel, supersportief en toch ook praktisch en betrouwbaar. In dit artikel gaan we uitgebreid in op de Mitsubishi EVO.
Kleine kanttekening
Feitelijk ontbreken er twee woorden in de titel van dit artikel: Lancer en Evolution. Officieel luistert deze auto namelijk naar de naam Mitsubishi Lancer Evolution, maar in de volksmond en dus ook op internet wordt vaker Mitsubishi EVO genoemd.
Tien generaties Mitsubishi EVO
De term EVO slaat in ieder geval niet op een model, maar op een hele reeks EVO-modellen. In totaal zijn er tien generaties van de rallyauto verschenen, gebouwd tussen 1992 en 2016. Voor het complete EVO-verhaal zou je eigenlijk een studie moeten volgen. In dit artikel maken we je in ieder geval wegwijs in de wereld van de Mitsubishi Lancer Evolution.
- I – oktober 1992 tot januari 1994
- II – januari 1994 tot februari 1995
- III – februari 1995 tot augustus 1996
- IV – augustus 1996 tot januari 1998
- V – januari 1998 tot januari 1999
- VI – januari 1999 tot augustus 2001
- VII – augustus 2001 tot januari 2003
- VIII – januari 2003 tot maart 2005
- IX – maart 2005 tot januari 2007
- X – oktober 2007 tot mei 2016
Mitsubishi EVO al snel wereldwijd populair
De Evolution was in eerste instantie alleen bedoeld voor de Japanse markt. Maar al snel bleek dat liefhebbers diverse exemplaren via de grijze import naar hun eigen land haalden. Dat bleef niet onopgemerkt bij Mitsubishi. Daarom besloot het Japanse merk om de Evolution ook buiten Japan te verkopen. Dat gebeurde vanaf ongeveer 1998 in het Verenigd Koninkrijk en ook in andere Europese landen.
Prettig recept
In Europa hebben we de Lancer Evolution vooral leren kennen als de Evolution V. De eerste vier generaties komen slechts heel beperkt voor op Europese bodem. Het recept van de Mitsubishi EVO is door de jaren heen eigenlijk weinig veranderd: een sedan met vierwielaandrijving, een krachtige turbomotor en forse spoilers. Mitsubishi sleep dit prettige recept keer op keer verder fijn, onder meer met slimme elektronische systemen en comfortvoorzieningen. Zo werd elke Lancer Evolution weer een stukje beter. De Evolution V had al een vermogen van ongeveer 280 pk, maar in de praktijk bleek dat altijd wel wat meer te zijn. Bovendien kun je heel eenvoudig het motorvermogen aanpassen met wat aanpassingen aan het motormanagement en de turbo. Wil je 600+ pk? Dat is mogelijk.
Tommi Mäkinen Edition
De populariteit van de Mitsubishi EVO nam in Nederland vooral toe met de introductie van de Lancer Evolution VI. Agressieve styling in combinatie met serieuze prestaties maakt dit nog altijd een geliefde klassieker, helemaal als Tommi Mäkinen Edition. Deze uitvoering verscheen in december 1999 en is vernoemd naar de Finse rallyrijder Tommi Mäkinen die vier WRC-coureurskampioenschappen voor Mitsubishi wist te winnen.
Diverse varianten
Bekende modelvarianten van de Mitsubishi Lancer Evolution zijn de RS, GR, GSR, GT-A, MR, FQ-300 en MR FQ-360 met als absolute hoogtepunt wat betreft power: de Mitsubishi Lancer Evolution X FQ-440 MR. Die laatste is nooit in Nederland geleverd, wel in het Verenigd Koninkrijk in een oplage van slechts 40 exemplaren (nieuwprijs: 50.000 pond). We schreven het al aan het begin: voor de leek zijn deze termen vast abracadabra, maar voor de liefhebbers is het gesneden koek. Die liefhebbers nemen overigens voor lief dat de meeste exemplaren het stuur rechts hebben. De meeste EVO’s vinden namelijk via grijze import hun weg naar Europa. Er zijn wel een aantal auto’s omgebouwd, maar liever heb je natuurlijk een origineel exemplaar.
Doorbraak in Verenigde Staten
De Mitsubishi Lancer EVO brak op een gegeven moment ook door in de Verenigde Staten. Niet alleen doordat Mitsubishi had gezien dat Subaru bijzonder succesvol was met de Impreza WRX, maar ook door het optreden van een Evolution VII in de film 2 Fast 2 Furious waarin de auto werd bestuurd door Paul Walker. Sindsdien is de Mitsubishi EVO niet weer weg te denken in de tuningscene.
Mitsubishi EVO IX Wagon
De Mitsubishi EVO ken je waarschijnlijk alleen als sedan, maar er is ook een Wagon verschenen op basis van de Lancer EVO IX. Jawel, een estateversie van de EVO. Daar zijn naar verluidt ongeveer een kleine 3.000 exemplaren van geproduceerd. Ongeveer 50 procent van deze auto’s had een handgeschakelde zesversnellingsbak. De meest voorkomende kleuren waren zilver, zwart, blauw, grijs. De handgeschakelde GT Evolution Wagon woog niet veel meer dan de Evo IX-sedan. De extra 20 kilogram was te wijten aan verstevigingen in de deuren, zwaardere opklapbare achterbank, de grotere achterklep en extra zijruiten.
Mitsubishi Lancer Evolution X
Met de Mitsubishi Lancer Evolution X kwam er een einde aan het EVO-tijdperk, maar gelukkig had de tiende generatie Mitsubishi EVO wel een lange adem, want het model werd bijna tien jaar geproduceerd. Medio 2016 werd de productie beëindigd. De variant is geleverd met een handgeschakelde transmissie of een Twin-Clutch Sportronic Shift Transmission (TC-SST) met dubbele koppeling. De verkoop van de Evolution X begon op 1 oktober 2007 in Japan en Nieuw-Zeeland.
In mei 2008 kwam de auto ook naar Europa. Hier zijn de GSR en MR-versies geleverd, eventueel met premiumpakket voor wat extra luxe. Er verscheen ook een MR Touring-variant, zonder opvallende achterspoiler.
Is de Mitsubishi Lancer EVO betrouwbaar?
De Lancer EVO is door de regel een zeer betrouwbare auto, mits de auto goed is onderhouden. Niet voor niets staan er exemplaren te koop met vrij hoge kilometerstanden. Je kunt hem prima elke dag rijden, want hij is net zo praktisch en comfortabel als een Volkswagen Golf. Door het sportieve karakter van de auto mag je er wel vanuit gaan dat er stevig is gereden met de auto. Controleer de auto dus grondig op eventuele schades en grote kostenposten, zoals defecten in de aandrijflijn. Reparaties zijn overigens prijzig, want onderdelen zijn beperkt leverbaar.
Een ding staat buiten kijf: de Mitsubishi EVO is een liefhebbersauto pur sang. Goedkoop zal de auto nooit worden, want ook voor gebruikte exemplaren mag je nog een riant bedrag overmaken. Als je rijplezier zorgt, dan is deze Japanner zeker een originele keuze, net als de Subaru Impreza WRX STI. Zelfs Jackie Chan was er fan van.
Kijk ook eens op het forum van Mitsubishi Turbo Club Nederland.