Ministerie van Financiën: “BPM-tarieven voor 2019 aanpassen niet nodig”
RAI Vereniging en autosector teleurgesteld
Staatssecretaris Menno Snel van Financiën heeft in een brief gericht aan de Tweede Kamer laten weten dat hij geen reden ziet om de BPM-tarieven voor 2019 aan te passen vanwege WLTP. RAI Vereniging is bijzonder teleurgesteld, zo ook alle importeurs, dealers en mensen die een nieuwe auto willen kopen.
Onderzoek van TNO
“Uit het onderzoek van TNO is niet gebleken dat de WLTP tot op heden heeft geleid tot een hogere NEDC CO2-uitstoot. De uitstoot is iets hoger, maar de auto’s zijn gemiddeld ook zwaarder en duurder. In mei 2019 volgt een vervolgonderzoek van TNO naar de gevolgen van de WLTP. Dan zijn er ook meer uitstootgegevens van WLTP-auto’s beschikbaar”, meldt Snel.
Teleurgesteld
Een reden om de BPM-tarieven voor 2019 aan te passen (lees: te verlagen) ziet hij daarom niet. RAI Vereniging is bijzonder teleurgesteld dat de aanschafbelasting op nieuwe auto’s (BPM) voorlopig niet wordt aangepast. Volgens de belangenorganisatie betaalt nu de consument de rekening van de overgang naar de nieuwe emissietest, terwijl juist met de staatssecretaris en de Tweede Kamer was afgesproken hen te ontzien. RAI Vereniging verwacht dat de autobelastingen op nieuwe auto’s komende periode weer verder stijgen en auto’s daardoor nog duurder worden.
Onzekerheden
RAI Vereniging ziet ook dat de overgang naar WLTP met veel onzekerheden gepaard gaat, maar wijst op diverse onafhankelijke onderzoeken die aantonen dat onder de nieuwe emissietest de gemiddelde CO2 uitstoot zo’n 10 gram hoger ligt. Omdat in Nederland de BPM op CO2 is gebaseerd, heeft dit grote gevolgen voor de prijs. Voor andere EU lidstaten was dit wel voldoende aanleiding om de autobelastingen tussentijds aan te passen, maar voor Nederland blijkbaar niet. RAI Vereniging dringt er bij de Tweede Kamer op aan om zo snel mogelijk met de staatssecretaris in gesprek te gaan en als nog te verzoeken de BPM-tarieven aan te passen en daarmee de consument te ontzien.