Autotest – Mini Countryman Cooper S
Kingsize Mini exclusief van Nederlandse bodem
Dit is de grootste Mini ooit: de Countryman. Geboren voor avontuur volgens de makers, maar in werkelijkheid ook vooral een fijn rijdende SUV met een innemend uiterlijk.
Een Brit uit Born
BMW Group laat de Mini Countryman produceren bij VDL Nedcar in het Limburgse Born. Ook de Mini 3-deurs en Mini cabrio rollen daar van de band. En in augustus start de productie van de BMW X1. De Limburgse autofabriek schakelt een tandje bij voor zijn opdrachtgever. Die kampt met een onverwacht grote vraag naar de X1 en zelf niet voldoende capaciteit heeft.
Behoorlijk groter
De nieuwe Mini Countryman is behoorlijk groter dan het vorige model. Vooral achterin vertaalt dat zich in fatsoenlijke ruimte voor volwassenen. Met de optionele verschuifbare achterbank kunnen desgewenst de benen nog 13 cm verder strekken, of past er meer in de bagageruimte.
LEES OOK: 18 stuks Abarth 595 Pista voor Nederland
“De nieuwe Mini Countryman is behoorlijk groter dan het vorige model”
Vijfhoekige ventilatieroosters
Ook uiterlijk is het eigenlijk een reus om te zien. Het is een kingsize Mini 5-deurs. Alle designkenmerken zijn hetzelfde, alleen zijn die bij de Mini Countryman stuk voor stuk een maat groter. Of het nu gaat om de wielen, de buitenspiegels, koplampen of grille. Kloeke dakrails maken hem voor het oog nog hoger. Leuk en vooral in het oog springend detail zijn de vijfhoekige ventilatieroosters in de voorspatborden, vlak voor de portieren. Bij de Cooper S extra verfraait met een rode S.
Chroomkleurige tuimelschakelaars
Voor het interieur geldt hetzelfde als voor het uiterlijk. De look en feel van een Mini 5-deurs maar alles net even wat forser. Uniek en authentiek zijn de chroomkleurige tuimelschakelaars op de middenconsole. Prachtig is die centrale schakelaar om de motor te starten. Die begint op hartslagritme rood op te lichten zodra je bent ingestapt. Alsof de Mini vraagt: start mij alsjeblieft.
“Alsof de Mini vraagt: start mij alsjeblieft.”
Sportief soundje wel
De 2,0-litermotor van de Cooper S ontwaakt met een venijnig klinkende bromtoon. Sportief soundje wel, dat je eigenlijk tijdens het rijden geregeld hoort en dan vooral bij het optrekken. Met de schakelaar van de Mini Driving Modes op stand -sport- is de brom nog wat meeslepender aanwezig. Je krijgt de neiging om wat vaker de snelheid te laten zakken en weer gas te geven, om het geluid even te horen. Dat is niet gunstig voor het verbruik, maar emotie en spaarzaamheid staan in het leven wel vaker op gespannen voet.
“Deze auto daagt uit, verleidt en betovert.”
Moeilijk om je in te houden
Het is gewoon moeilijk om je in te houden in een Mini Countryman. Deze auto daagt uit, verleidt en betovert. Dat doet hij trouwens ook met zitpositie en rijkarakter. Het stuurwiel ligt uiterst prettig in de hand. Het vertaalt elke beweging abrupt in een koerswijziging van deze avonturier.
Chester British Oak
De stabiliteit is keurig, alleen merk je dat spoorvorming daarop wel wat invloed heeft. De stoelen, in de testauto bekleed met leder in de kleur Chester British Oak, geven in bochten prima steun. Voor een SUV is de Mini Countryman gewoon een sportief sturende auto. Niet voor niets dicht Mini het onderstel van al zijn modellen kartachtige eigenschappen toe.
“Wat je ook vastpakt, de degelijkheid is tot in elk detail voelbaar”
Prima match
De Cooper-versie van de Mini Countryman heeft een driecilinder van 100 kW (136 pk). De Cooper S een viercilinder van 141 kW (192 pk). Dat lijkt toch wel de fijnste keuze. Het vermogen staat beter in verhouding tot het gewicht van meer dan 1.500 kg. De reactie op het gas is aangenaam soepel en pittig. Motor en Mini zijn kortom een prima match. Zoals de driecilinder in de Mini 3- of 5-deurs evenzeer een goede partij is. Formaat en gewicht van de Countryman vereisen nu eenmaal net even wat meer power.
Beleving inbegrepen bij de prijs
De Mini Countryman is stevig aan de prijs. Voor de Cooper betaal je minimaal 32.900 euro, voor de Cooper S minimaal 39.900. Voor minder kun je ook rijden in een Kia Niro of een Nissan Qashqai. Ook dat zijn SUV’s of crossovers. Maar een kille selectie op basis van prijslijsten gaat bij Mini altijd mank, ongeacht welk model dan ook. Bij dit merk koop je ook emotie en beleving, unieke looks en een sublieme afwerking. Want wat je ook aanraakt, wat je ook vastpakt, de degelijkheid is tot in elk detail voelbaar.
LEES OOK: Karten op een cruiseschip