“Milieuvriendelijker dan waterstof wordt het niet”
INTERVIEW: Robert Dencher, voorzitter van H2Platform
Waterstof is volgens Robert Dencher, de nieuwe voorzitter van het H2Platform, de milieuvriendelijkste ‘brandstof’ die er bestaat. Uiteraard licht hij dat toe.
Géén drinkwater
Waterstof een brandstof? Is dat wel juist? Nee, eigenlijk niet. Want waterstof is feitelijk een flexibele energiedrager met als enige emissie water. Géén drinkwater, want het is gedemineraliseerd. Mineralen ontbreken dus. Er veel van drinken is daardoor niet verstandig, maar een klein slokje kan geen kwaad.
“Waterstof kan duurzaam of niet duurzaam worden gewonnen”
Schone grondstof
Waterstof is uitermate geschikt als energiedrager voor het elektrisch aandrijven van voertuigen, het opwekken én opslaan van elektriciteit of als schone grondstof voor de chemische industrie. Er zijn honderden toepassingen mogelijk.
‘Grijze waterstof’
Waterstof kan duurzaam of niet duurzaam worden gewonnen. In dat laatste geval spreken we over ‘grijze waterstof’, gemaakt van aardgas. Wenselijk is dat niet, want we willen niet langer de fossiele brandstofreserves van ‘onze’ planeet aanspreken.
Windturbines
Waterstof produceren kan volgens Dencher ook duurzaam. “Met veel windturbines op zee is waterstof op termijn 100 procent duurzaam en betaalbaar te produceren”, stelt hij. Deze productie van ‘groene waterstof’ verloopt via elektrolyse van water met duurzame elektriciteit. “Je kunt ‘grijs’ en ‘groen’ mengen. En op termijn is het echter geen enkel probleem om waterstof met veel windturbines op zee 100 procent duurzaam te vervaardigen”, zegt Dencher van H2Platform.
“H2Platform wenst waterstof een flinke push te geven”
H2Platform
H2Platform is een platform waarin zowel de overheid als ongeveer vijftig bedrijven, onder meer uit de petrochemische en gasindustrie, participeren. De partij wenst waterstof een flinke push te geven, omdat waterstof tot nu toe maar een bescheiden rol speelt als energiedrager.
Energietransitie
In een interview met GO!Mobility Magazine stelt Dencher dat waterstof een centrale plaats moet hebben in de energietransitie. “Waterstof is een energiedrager die omgezet kan worden naar elektriciteit en daarmee kan je voertuigen elektrisch aandrijven. In feite verwissel je de batterijen voor een waterstoftank plus fuel-cell in de elektrische auto. Daarmee is waterstof een perfecte vervanger voor benzine en vooral diesel en biedt het dus eveneens een uitstekend alternatief voor zwaar wegvervoer.”
Aanzienlijk langere laadtijd
Een ander voordeel is volgens Dencher dat het tankproces nagenoeg identiek is aan het tanken van een brandstofauto. Elektrische auto’s hebben een aanzienlijk langere laadtijd.
“Het is ook mogelijk om waterstofauto’s de ongebruikte energie via smart grids terug te laten leveren aan het elektriciteitsnet”
Smart grids
En waterstof als ideaal opslagmedium? Dencher ziet alleen maar voordelen. “Van door zonne- of windenergie opgewekte elektriciteit kan vrij eenvoudig door elektrolyse waterstof worden gemaakt. En omgekeerd: het is eenvoudig om van waterstof weer stroom te maken. Waterstof maakt het mogelijk om elektriciteit van windparken op de momenten dat er weinig vraag is (’s nachts) op te slaan. En het is ook mogelijk om waterstofauto’s de ongebruikte energie via smart grids terug te laten leveren aan het elektriciteitsnet of daarmee de eigen woning van stroom te voorzien.”
De tijd nog niet rijp? Grote onzin
Het gebruik van waterstof op grotere schaal uitstellen is volgens Dencher niet wenselijk. Dat de tijd nog niet rijp is, vindt hij onzin. “Hoe eerder we starten met de hele transitie hoe beter. Het is onverstandig om te wachten met het gebruik van waterstof tot de productie volledig duurzaam is. Nu beginnen geeft namelijk direct al een groot klimaatvoordeel.”