“MG denkt aan vier tot zeven modellen voor Europa”
INTERVIEW: Pieter Gabriëls, Vice President SAIC Motor Europe
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
MG keert na bijna vijftien jaar terug op de Europese markt. Het kapitaalkrachtige SAIC Motor uit Shanghai is sinds 2007 de eigenaar van MG en heeft grootse plannen met ‘Morris Garages’. Wat zijn de ambities, toekomstplannen en kansen? De Nederlander Pieter Gabriëls, dé Vice President van SAIC Motor Europe, geeft in een exclusief interview met AutoRAI.nl antwoord.
Als de Europese markt niet volledig zou inzetten op volledig elektrische auto’s, zou MG dan ook zijn teruggekeerd op de Europese automarkt?
“Goede vraag, waarop lastig antwoord is te geven. Ik denk van wel, want SAIC Motor – met een jaaroutput van meer dan 7 miljoen auto’s de nummer 7-autofabrikant ter wereld – heeft MG geselecteerd als exportmerk binnen SAIC. We willen MG wereldwijd op de kaart zetten en Europa mag in die ambities niet ontbreken. We hebben nu gekozen om in te zetten om alleen new energy-voertuigen omdat de focus binnen Europa zo sterk ligt op verlaging van de CO2-uitstoot. We komen daarom in Europa niet met benzine- of dieselmodellen, maar alleen met new energy-modellen, dat wil zeggen batterij-elektrisch of andere duurzame aandrijfvormen.”
“Je moet de MG-organisatie in het Verenigd Koninkrijk en die van SAIC Motor Europe los zien van elkaar.”
Ook waterstof dus?
“Jazeker, ook waterstof. Sterker nog: in China rijden de eerste waterstofauto’s van SAIC Motor al enige tijd rond. We hebben die technologie dus in huis, maar in Europa is de tijd nog niet rijp voor waterstofauto’s vanwege de beperkte waterstoftankinfrastructuur en de beperkte vraag naar die modellen. Het kost heel wat geld om een productielijn op poten te zetten, dus dat doen we niet zomaar. SAIC Motor heeft in ieder geval de middelen in huis om snel in te spelen op marktontwikkelingen, dus waterstofauto’s van MG in de toekomst zijn dus heel goed mogelijk. We beginnen nu met batterij-elektrische auto’s en trappen af met de MG ZS EV die speciaal voor Europa als elektrische versie is ontwikkeld.”
Van die MG ZS bestaan ook benzineversies, toch?
“Klopt, maar die worden onder meer in het Verenigd Koninkrijk en in China verkocht. Sowieso moet je de MG-organisatie in het Verenigd Koninkrijk en die van SAIC Motor Europe los zien van elkaar. We zijn weliswaar collega’s, maar als organisatie staan we los van elkaar. In het Verenigd Koninkrijk levert MG wel benzineauto’s. Voor de rest van Europa hebben we een andere benadering: alleen new-energy-modellen.”
Welke modellen kunnen we nog meer verwachten van MG in de toekomst?
“We trappen zoals gezegd af met de MG ZS EV, een batterij-elektrische crossover die we aan de bovengrens van het B-segment positioneren. Modellen als de Hyundai Kona Electric, Kia e-Niro en Nissan Leaf kun je zien als concurrenten. Na de ZS EV komt er meer. Het tweede elektrische model van MG is in het vierde kwartaal van 2020 beschikbaar. Dat wordt een grotere auto dan de ZS EV.”
Ook een crossover?
“Dat kan ik noch bevestigen, noch ontkennen. Je ziet dat er nog steeds veel groei zit in het B- en C-segment. Mensen kiezen steeds vaker voor een SUV of crossover, dus dat is wel interessant. Wacht geduldig af zou ik zeggen.”
“Het tweede elektrische model van MG is in het vierde kwartaal van 2020 beschikbaar.”
Om een merk op de kaart te zetten heb je meer dan twee modellen nodig, toch?
“Dat klopt, in mijn optiek ligt het optimum bij ongeveer vier tot zeven modellen. In de komende jaren wordt duidelijk met welke modellen we komen.”
In welke fabriek gaan jullie de MG ZS bouwen?
“SAIC Motor heeft alleen al in China ongeveer dertig productiefaciliteiten. Een fabriek kan meerdere modellen produceren. De MG ZS EV voor Europa wordt in meerdere fabrieken gebouwd in de regio van Shanghai, waar ons hoofdkantoor is gevestigd. Shanghai heeft dankzij de haven een gunstige ligging voor export.”
Geen productie in Europa dus?
“De auto produceren in Europa doen we voorlopig niet, dat wordt alleen bij bepaalde volumes interessant. Je moet weten dat je een importtarief betaalt van 10 procent voor auto’s die niet in Europa zijn gebouwd. Als de vraag te groot wordt en de importkosten te sterk toenemen, kunnen we ervoor kiezen om de MG ZS EV ook elders te bouwen. SAIC Motor heeft wereldwijd nog veel meer fabrieken, ook in Egypte, Thailand, Zuid-Amerika en in India. Er zijn opties genoeg.”
“De richtprijs bedraagt minder dan 40.000 euro.”
En wie produceert de batterij en de elektrische aandrijflijn van de ZS EV?
“Een deel doen we zelf, een deel is afkomstig van derden. Het accupakket komt bijvoorbeeld van CATL, waarmee ook BMW samenwerkt. Met CATL hebben wij een joint-venture. We zijn dus aandeelhouder. Dat heeft voordelen. Zo hebben wij geen restricties op de beschikbaarheid terwijl andere fabrikanten dat vaak wel hebben. We kunnen dus zoveel batterij-elektrische auto’s krijgen als we willen. Dat is voordelig, ook met landen als Nederland en Noorwegen in het achterhoofd die voorrang krijgen bij de verkoop van de MG ZS EV.”
En hoe zit het met garantie?
“We geven 5 jaar of 150.000 kilometer garantie op de auto en 8 jaar of 150.000 kilometer garantie op de batterij. Op het doorroesten van de carrosserie geldt een garantie van 10 jaar, zónder kilometerbeperking.”
Wanneer kunnen we de MG ZS EV bestellen?
“Na de zomer maken we meer details bekend, ook over de prijzen en specificaties. We hebben een richtprijs van minder dan 40.000 euro genoemd. We houden het programma overzichtelijk. Er komen twee uitvoeringen: de basisversie met een al zeer rijke uitrusting en een topversie met alle toeters en bellen, zoals lederen bekleding en een panoramadak. Verder gaan we vier kleuren leveren. Keep it simple, is onze gedachte Alle details volgen zoals aangegeven kort na de zomer, waarschijnlijk in september. Eind oktober verwachten we de eerste auto’s af te leveren in Nederland en Noorwegen, de landen die voorrang krijgen bij de marktintroductie van de ZS EV.”
“Het accupakket van de ZS EV komt van CATL, waarmee ook BMW samenwerkt.”
En er komen geen dealers?
“Dat klopt, het huidige consumentengedrag laat duidelijk zien dat er een sterke behoefte is aan een aantrekkelijke digital brand experience. Daarom gaan we de auto alleen online verkopen. Per Europees land wordt er wel een MG-distribiteur aangesteld. Wie dat in Nederland wordt, maken we ook na de zomer bekend. De distribiteur is verantwoordelijk voor sales en after sales, de importeur voor Europa zijn wij, SAIC Motor Europe. Er komen geen dealers, maar we denken wel aan tijdelijke pop-up stores of een brand store. Wie een proefrit wilt maken, maakt online een afspraak en kiest een gewenste locatie. De distributeur regelt vervolgens dat de MG ZS EV op de afgesproken tijd en plaats wordt afgeleverd zodat de proefrit kan plaatsvinden. De distribiteur bepaalt ook het verkoopmodel. In Portugal moeten ze bijvoorbeeld niets weten van private lease, terwijl dat in Nederland heel belangrijk is.”
“Waterstofauto’s van MG zijn in de toekomst heel goed mogelijk.”
Denk je dat mensen MG na bijna vijftien jaar afwezigheid nog steeds kennen?
“Leuke vraag, daar hebben we toevallig onderzoek naar gedaan. En het antwoord is toch dat mensen MG nog steeds kennen, vooral van de iconische MG B. Mensen hebben bij MG een vergelijkbaar gevoel zoals bij Alfa Romeo, dus sportief en een merk met flair. Ik zie de bijna vijftien jaar afwezigheid vooral als een voordeel, omdat we kunnen teren op de naamsbekendheid van MG, maar MG tegelijkertijd ook helemaal opnieuw kunnen invullen. We kunnen MG opnieuw lading geven. Natuurlijk zijn er al heel veel automerken, maar we gaan onze toegevoegde waarde bewijzen dankzij onze focus op new energy-voertuigen.”