Mercedes Sprinter van steen, waarom?
Ode aan 30 jaar en kijk in de toekomst van bestelwagens
AutoRAI.nl
Mercedes maakte 130 jaar geleden zijn eerste gesloten bestelwagen. De huidige Sprinter is er ook al weer 30 jaar. Nu is de blik gericht op de toekomst, waarin digitalisering een hoofdrol zal spelen. Hoe? Lees verder.
Mercedes Sprinter steeds slimmer
De sculptuur van steen is een warmmaker. Een kunstzinnige manier om een tipje van de sluier op te lichten van een nieuwe Mercedes Sprinter. Je ziet niet veel, maar op basis van wat je ziet lijkt vooral sprake van evolutie. Onderhuids wordt hij echter revolutionair, zoveel is duidelijk. “Met het nieuwe VAN-platform luidt Mercedes-Benz een nieuw tijdperk in: efficiëntere, intelligentere en veelzijdigere bedrijfswagens die het succes van de Sprinter voortzetten en het bestelwagensegment opnieuw definiëren”, aldus de constructeurs.
Thomas Klein, hoofd van Mercedes-Benz Vans: “Als uitvinder van de lichte bedrijfswagen stellen we al bijna 130 jaar al onze expertise en ervaring consequent ten dienste van onze klanten. Het leveren van toegevoegde waarde is daarbij onze topprioriteit – toen, nu en in de toekomst. Klanttevredenheid en innovatieve oplossingen zijn diep geworteld in ons DNA en vormen de basis van onze premium bestelwagens.”
2026: elektrisch platform
De nieuwe voertuigarchitectuur vormt voortaan de basis voor alle middelgrote en grote bedrijfswagens. Er komt een duidelijk onderscheid tussen luxe personenversies (VLE en VLS) en premium bestelwagens voor zakelijk gebruik. Vanaf 2026 introduceert Mercedes-Benz de volledig elektrische Van Electric Architecture (VAN.EA), te beginnen met de VLE. Later volgen de elektrische bedrijfswagens en, met de Van Combustion Architecture (VAN.CA), moderne varianten met brandstofmotor.

De nieuwe Sprinter wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking met klanten uit diverse sectoren. De volgende generatie biedt keuze uit verschillende aandrijvingen, lengtes, wielbases en gewichten. Daarmee blijft de Sprinter geschikt voor uiteenlopende toepassingen: van koeriersdiensten en servicewagens tot ambulances en campers.
Diensten op maat
De nieuwe bestelwagens draaien volledig op het Mercedes-Benz Operating System (MB.OS) en zetten nieuwe maatstaven in connectiviteit. Dankzij chip-to-cloud-architectuur worden alle functies, van infotainment tot opladen, intelligent aangestuurd. Klanten profiteren van over-the-air updates en op maat gemaakte digitale diensten zoals VAN Uptime en Large Vehicle Navigation.

Wagenparkbeheer
Met krachtige processors en verbinding met de Mercedes-Benz Intelligent Cloud blijven voertuigen jarenlang up-to-date. Bedrijven kunnen eigen apps, zoals wagenparkbeheer of navigatietools, direct integreren in het infotainmentsysteem, met behoud van de vertrouwde Mercedes-Benz gebruikerservaring.

Sprinter succes
In 2024 koos 77 procent van de klanten in Europa opnieuw voor een Sprinter. Dit hoge herhalingsaankooppercentage bewijst hoe gewild dit icoon van de industrie is. In drie decennia zijn er meer dan vijf miljoen Sprinters geproduceerd. In talloze varianten, voor uiteenlopende doeleinden en in bijna elke denkbare situatie. Hij is van de partij wanneer levens worden gered en kinderen worden geboren, wanneer pakketten of diepvriesproducten moeten worden bezorgd, huizen worden gebouwd en badkamers gerenoveerd, VIP’s worden vervoerd of reisavonturen worden beleefd.

130 jaar gesloten bestelwagens van Mercedes
Het succesverhaal van Mercedes-Benz Vans begon in 1896, toen Carl Benz de gemotoriseerde bestelwagen uitvond. Onder de naam Benz & Cie. ontwikkelde hij twee modellen: de gesloten Benz-bestelwagen op basis van de Benz Victoria en de veelzijdige Benz-combinatiebestelwagen op basis van de lichte Benz Velociped. Dankzij de afneembare carrosserie kon deze laatste in enkele stappen worden omgebouwd tot tweezits personenauto – het eerste multifunctionele voertuig ooit.

Stukje historie
Beide modellen hadden een achterin geplaatste eencilinder viertaktmotor (2,7 of 1,0 liter) met 2,75 tot 6 pk, goed voor 15 à 20 km/u en een laadvermogen tot 300 kilo. Daarmee waren ze sneller en efficiënter dan paardenkoetsen en markeerden ze het ontstaan van een nieuw marktsegment. Het eerste exemplaar werd op 5 december 1896 geleverd aan warenhuis Du Bon Marché in Parijs voor 4.500 mark.
Oude bestelwagen gerestaureerd
Een gerestaureerde Benz-combinatiebestelwagen uit 1899 maakt nu deel uit van de Mercedes-Benz Classic-collectie. Dit in Engeland onder licentie gebouwde model – bekend als de Ideal Van – beschikte over 3 tot 3,5 pk en kon tot 250 kilo vervoeren.