Nieuwe Mercedes-Benz GLB is een ruimtewonder
Elektrische versies met 800V-systeem en actieradius tot 630 kilometer
AutoRAI.nl
De nieuwe Mercedes-Benz GLB verschijnt in 2026 op de markt als een grondig vernieuwde compacte SUV met ruimte voor vijf of zeven personen. Het model legt de nadruk op functionaliteit, flexibiliteit en een sterk uitgebreide digitale gebruikerservaring. Het ontwerp blijft trouw aan het herkenbare offroad-karakter van de GLB, maar krijgt scherpere lijnen en nieuwe lichtaccenten. Het interieur wordt opnieuw vormgegeven rond het MBUX superscreen.
Elektrische versies met 800V-systeem
Bij de introductie in 2026 staan twee volledig elektrische varianten van de nieuwe Mercedes-Benz GLB centraal: de GLB 250+ en de GLB 350 4MATIC. Beide modellen maken gebruik van EQ-technologie en een lithium-ion-accu met een bruikbare capaciteit van 85 kWh. De GLB 250+ levert 200 kW en bereikt een WLTP-actieradius tot 630 kilometer. De GLB 350 4MATIC komt tot 260 kW en beschikt over een elektromotor op de vooras die razendsnel inschakelt zodra extra tractie nodig is.
Het 800V-systeem vormt een belangrijk technisch onderscheidend element. Dit platform maakt het mogelijk om in slechts tien minuten voldoende energie bij te laden voor maximaal 260 kilometer extra actieradius volgens WLTP. Snelladen kan met een vermogen tot 320 kW bij geschikte 800V-laadstations, terwijl laden via 400V-infrastructuur mogelijk is in combinatie met de optionele DC-omvormer. AC-laden gaat tot 22 kW.
Uitbreiding
Mercedes-Benz bevestigt dat later aanvullende batterij-elektrische varianten volgen, waaronder een instapversie en een reeks hybrides. De hybride modellen krijgen 48V-technologie en een in de transmissie geïntegreerde elektromotor en verschijnen in drie vermogensniveaus met keuze uit voorwielaandrijving of 4MATIC. Onder bepaalde omstandigheden kunnen deze modellen volledig elektrisch rijden en energie terugwinnen.
Ruim interieur, grote bagagecapaciteit
De nieuwe Mercedes-Benz GLB biedt meer hoofdruimte op de eerste twee zitrijen dan zijn voorganger. Dit ontstaat door de SUV-daklijn en het standaard panoramadak. De achterpassagiers profiteren van extra beenruimte, terwijl het zitcomfort op de tweede rij toeneemt door de verbeterde dijbeenondersteuning.
Het model beschikt over een opvallend ruime voorste bagageruimte. Met 127 liter, of 104 liter volgens de ISO 3832-norm, biedt de frunk van de elektrische GLB de grootste inhoud binnen de nieuwe modelfamilie. Volgens het Duitse automerk is er genoeg ruimte voor een drankkrat, drie voetballen of een compacte tent in de frunk. De bagageruimte achterin bedraagt 540 liter bij de vijfzitter en 480 liter bij de zevenzitter. Wanneer de achterbank wordt neergeklapt, stijgt dit tot respectievelijk 1.715 en 1.605 liter.
Door deze variabiliteit ontstaat een interieur dat geschikt is voor uiteenlopende gebruiksscenario’s, van gezinsritten tot verhuishulp of vakanties met veel bagage. Voor gezinnen biedt de GLB bovendien plek aan maximaal vier kinderzitjes op de tweede en derde rij, terwijl ook op de voorpassagiersstoel een kinderzitje geplaatst kan worden.
4Matic en terreinfuncties voor lichte offroad-omstandigheden
Voor wie regelmatig buiten de gebaande paden rijdt, zijn de 4Matic-versies uitgerust met specifieke ondersteunende functies. De elektromotor op de vooras schakelt zodra extra grip nodig is direct in. Daarnaast beschikt de GLB over het rijprogramma Terrain Mode, dat besturing, remmen en aandrijving aanpast aan ondergrond zoals grind of zand.
Een optionele functie is de ‘Transparante motorkap’, die een virtueel zicht onder de auto geeft en manoeuvreren in ruw terrein vergemakkelijkt. De maximale geremde aanhangwagenmassa bedraagt 2 ton, waarmee de elektrische GLB geschikt wordt voor grotere caravans. De kogeldruk van 100 kilogram maakt het mogelijk om zware fietsendragers met e-bikes te vervoeren.
Uitgebreide veiligheids- en assistentiesystemen onder MB.Drive
De nieuwe GLB introduceert de nieuwe naamgeving MB.Drive voor alle assistentiesystemen van Mercedes-Benz. De standaarduitrusting in Europa omvat onder meer de afstandsassistent Distronic. Voor de detectie van de omgeving maakt de auto gebruik van acht camera’s, vijf radarsensoren en twaalf ultrasoonsensoren, aangestuurd door een watergekoelde computer met voldoende rekenkracht voor toekomstige softwarefuncties. Dankzij de koppeling met de Mercedes-Benz Intelligent Cloud zijn veel functies via over-the-air-updates te verbeteren of uit te breiden. Digitale extra’s kunnen direct bij aankoop of later via de Mercedes-Benz Store worden toegevoegd.
Onderstel met adaptieve demping
Het onderstel is standaard uitgerust met adaptief verstelbare demping wanneer gekozen wordt voor 20-inch wielen. Via DYNAMIC SELECT kan de bestuurder kiezen tussen een comfortabele of een sportief straffere afstemming. Het doel is om een balans te bieden tussen ontspannen langeafstandsritten en een directer rijgevoel wanneer gewenst.
Exterieurdesign met nieuwe grille
Het exterieur van de nieuwe GLB wordt gekenmerkt door krachtige proporties, een rechtopstaand front, een steile voorruit en korte overhangen. De claddings en de optische onderrijbeveiliging benadrukken het offroad-karakter van het model. De gespierde schouderlijn en de brede spoorbreedte versterken de SUV-uitstraling.
Een opvallend element vormt de grille, waarin 94 individueel geanimeerde led-sterren in chroomlook zijn geïntegreerd. Afhankelijk van de regelgeving per land kan de ster centraal in de grille volledig of gedeeltelijk worden verlicht. Voor de hybridmodellen blijft de grille herkenbaar aan het klassieke Mercedes-Benz-patroon met een omrandende led-lichtband.
Het panoramadak, dat standaard wordt geleverd, versterkt het ruimtelijke gevoel in het interieur. Een optionele Sky Control-variant kan binnen milliseconden wisselen tussen transparante en melkachtige weergave voor meer privacy. In het donker wordt een bijzonder effect gecreëerd door 158 verlichte sterren.
MBUX Superscreen
Het interieur van de GLB draait om moderne, hightech vormgeving. Het optionele MBUX superscreen strekt zich uit over de breedte van het dashboard en combineert een 10,25-inch bestuurdersdisplay met twee centrale schermen van 14 inch. De weergave maakt gebruik van realtime graphics via de Unity Game Engine. Een nieuw vormgegeven middenconsole biedt extra opbergruimte en plaatst de bedieningselementen op een ergonomische hoogte.
Op basis van klantfeedback zijn fysieke bedieningselementen teruggebracht, waaronder een tuimelschakelaar voor de snelheidslimiter en Distronic, evenals een rolschakelaar voor de volumeregeling. Het MBUX-systeem biedt elf sfeerstijlen die de kleurstelling van instrumentarium en verlichting aanpassen aan de voorkeur van de bestuurder.
Mercedes-Benz GLB heeft MB.OS
De GLB draait volledig op het nieuwe Mercedes-Benz Operating System (MB.OS), dat dankzij krachtige hardware en cloudkoppeling langdurige softwareondersteuning mogelijk maakt. Over-the-air-updates houden assistentiesystemen en infotainmentfuncties jarenlang actueel.
MB.OS luidt bovendien de komst in van de vierde generatie MBUX. Dit is het eerste infotainmentsysteem dat kunstmatige intelligentie van zowel Microsoft als Google combineert. Meerdere AI-agents opereren binnen hetzelfde systeem, waardoor navigatie, zoekopdrachten en interactie met de virtuele assistent nauwkeuriger en persoonlijker worden. De MBUX-assistent gebruikt ChatGPT4o, Microsoft Bing en Google Gemini voor diepgaande dialogen, route-informatie en locatiegebonden vragen. De avatar blijft zichtbaar in de zero layer, waar ook de belangrijkste apps en suggesties worden getoond.
Apps kunnen worden gerangschikt in mappen en met veegbewegingen worden geopend of gesloten. De zero layer blijft het centrale uitgangspunt voor intuïtieve navigatie door het systeem.
Navigatie op basis van Google Maps
De GLB maakt gebruik van een op Google Maps gebaseerde navigatieoplossing, ontwikkeld in samenwerking met Google Cloud. Voor het eerst wordt daarbij de Automotive AI Agent voor in-car gebruik gecombineerd met Google Maps. De navigatie met Electric Intelligence houdt rekening met factoren zoals temperatuur, verkeerssituatie en laadnetwerken. Het systeem plant automatisch geschikte laadstops en routeopties.
MBUX surround navigatie integreert de rijassistentieweergave met een 3D-omgeving render van de directe verkeerssituatie. Op het bestuurdersdisplay krijgt de gebruiker te zien hoe de GLB zijn omgeving interpreteert en welke assistentiesystemen actief zijn.
Verkoopstart Mercedes-Benz GLB en prijzen in nederland
Vanaf 8 december 2025 kunnen Nederlandse klanten de elektrische GLB configureren en bestellen. De GLB 250+ Business Solution met EQ-technologie krijgt een consumentenadviesprijs vanaf 57.184 euro. De GLB 350 4MATIC Business Solution AMG start vanaf 68.800 euro. Voor zakelijke rijders zijn operationele leasetariefopties beschikbaar, waaronder een maandbedrag vanaf 619 euro op basis van Operationele Service Lease, een looptijd van 60 maanden, 10.000 km per jaar. Tarieven zijn inclusief reparatie & onderhoud, zomerbanden, verzekering (€ 150 eigen risico), houderschapsbelasting en alle afleverkosten. Optioneel zijn vervangend vervoer, winterbanden en een brandstofpas incl. brandstofvoorschot.