Mercedes-Benz E-Klasse – Rijtest
Het alfamannetje heeft zijn toppositie verbeterd
Het is zowel leuk als uitdagend: zo lang mogelijk zonder de handen aan het stuur met een snelheid van pakweg 120 kilometer per uur rijden in de E-Klasse van Mercedes-Benz. In de nieuwste uitvoering van de succesvolle E-Klasse komt het zogenaamde autonoom rijden wel heel dichtbij.
[gallerij-1]
Wie kiest – en betaalt – voor de versie met Drive Pilot (automatische piloot) kan optimaal profiteren van de buslading nieuwe elektronica. De Mercedes-Benz E-Klasse blijft op koers, als je het knipperlicht twee seconden activeert wordt moeiteloos van rijstrook gewisseld en haal je een langzamere weggebruiker eenvoudig in. Indrukwekkend, niet per sé omdat het kan maar vooral omdat het zo soepel en moeiteloos gaat. De snelheid wordt automatisch aangepast, als bestuurder heb je dus rustig de tijd om bijvoorbeeld even van radiozender te wisselen.
[video-1]
Handen aan het stuur
Om aan de veiligheidseisen te voldoen moeten de handen van tijd tot tijd even lichtjes het stuur beroeren. Wie dat verzuimt hoort een geluidssignaal dat steeds harder klinkt. Reageer je niet, dan komt de E-Klasse gecontroleerd en met knipperende alarmlichten tot stilstand. De elektronica dient de E-rijder in alle opzichten: neem de parkeerassistent, waardoor je via de smartphone de auto in de garage kunt parkeren.
[video-2]
Het pallet omvat natuurlijk ook nog zaken als vermoeidheidsdetectie en actieve cruise control, maar daar zijn we al een beetje aan gewend. De veiligheid is gediend met de actieve stoelen, die je bij een zijdelingse aanrijding wegduwen van de deur. Maar ook met de uitwijkhulp die je ondersteunt als je plotseling moet uitwijken door te paniekerige stuurbewegingen op te vangen.
Compliment voor de E-Klasse
Een Belgische collega typeerde de E-Klasse als het alfamannetje onder de reisberlines, bedoeld als compliment voor de geweldige kwaliteiten van de vorige generatie. Tja, je zou kunnen zeggen dat dit alfamannetje zijn toppositie nog heeft verbeterd. Een prachtig interieur, gloednieuwe en dus verbeterde dieselmotoren en die enorme hoeveelheid elektronisch aangestuurde rijhulpmiddelen maken de E-Klasse tot een topper.
[gallerij-2]
Elegant design
De verschillen met de vorige generatie zijn ook uiterlijk zichtbaar. Er is afscheid genomen van de enigszins statige maar vooral hoekige stijl van de vorige E-Klasse, het elegante design met de gladdere snuit sluit aan bij de C- en de S-Klasse. Misschien is een kritiekpuntje dat de modellen wel steeds meer op elkaar gaan lijken, maar goed, het zijn wel mooie auto’s. De Cw-waarde van 0,23 maakt zeker indruk.
[parallex-1]
Deze generatie is weer iets groter, de E groeide met 4,3 cm tot 4,923 meter. Doordat de wielen wat meer op de hoeken staan is de wielbasis met 6,55 cm toegenomen tot 2,939 meter. Het interieur maakt indruk: tegen meerprijs lees je alle gewenste en benodigde informatie af op twee royale beeldschermen. Standaard beschikt de auto over klassieke klokken en een kleiner scherm.
Touch controls
Nieuw is het stuur met touch controls: door met je duim over de knoppen te swipen bedien je het infotainmentsysteem Command Online. Fantastisch hoe logisch de bediening blijft ondanks alle uitbreidingen. Leuk om mee te spelen is de ambient lighting: je kunt kiezen uit 64 verschillende lichttinten, van felgeel tot donkerpaars en alles daar tussen in; er past er dus altijd wel eentje bij je stemming van dat moment.
De E-Klasse rijdt kalm, maar ook kwiek
We hebben in de omgeving van Lissabon verschillende versies kunnen rijden. Een heel belangrijke conclusie: de E-klasse rijdt echt als een Mercedes-Benz: kalm, stabiel, prettig, maar als je het gaspedaal intrapt toch ook zeer kwiek. Kopers kunnen kiezen voor een systeem met variabele demping en voor luchtvering. De eerste ervaringen deden we op in de versie met de gloednieuwe 2-liter diesel, de eerste telg van een nieuwe motorenfamilie. Het is een zeer stille en vooral sterke motor: 400 Nm, 195 pk maar volgens officiële opgave ultrazuinig met een verbruik van 3,9 l/100 km, met een uitstoot van 102 g/km CO2. En dat is in ons fiscale beleid goed voor 21 procent bijtelling.
[gallerij-3]
Lage frictie
Het aluminium blok heeft stalen zuigers, die dankzij nanotechnologie een zeer lage frictie hebben. De motor is standaard gekoppeld aan een negentrapsautomaat. En ook die zet weer nieuwe normen als het om schakelen gaat. Deze 2,0-liter dieselmotor zien we straks ook terug in andere modellen van Mercedes-Benz. De motor voldoet al aan de toekomstige emissietest, de WLTP-cyclus, die een zuiverder beeld moet geven van het gebruik. Op termijn komen er meer varianten.
[gallerij-4]
Meer varianten
Voor benzinerijders biedt Mercedes de E200 aan: de 2.0 liter viercilinder met 135 kW (184 pk) en 300 Nm . Het normverbruik bedraagt 5,9 l/100 km, de CO2-uitstoot bedraagt 132 g/km. Deze versie blijft net onder de 50.000 euro, de diesel kost op 5 euro na 54.000 euro. Deze zomer komt ook de hybridevariant op de markt, de prijzen zijn nog niet bekend. Deze versie rijdt net als de C350 e maximaal 30 km volledig elektrisch. Op de planning staan een 110 kW (150 pk) sterke diesel en een V6 diesel met 190 kW (258 pk) en 620 Nm. En uiteraard volgen andere modeluitvoeringen: de Estate in het najaar van 2016, de cabrio en de coupé in de loop van 2017.
Lees ook: Nieuwe Mercedes-Benz E-Klasse wisselt zelf van baan