Mazda6 – Rijtest
Design onveranderd, rijgedrag verder verfijnd
Een goed recept moet je niet veranderen, wel smakelijker maken. Dat is precies wat Mazda heeft gedaan met zijn 6. Deze grote middenklasser in het segment van bijvoorbeeld de Ford Mondeo en VW Passat is voor modeljaar 2017 vernieuwd. Niet uiterlijk, want dat is op de buitenspiegels na onaangeroerd en in de auto zit alleen een nieuw stuurwiel. Het nieuwe zit vooral onderhuids, voor een nog strakkere wegligging en meer comfort.
De Mazda6 heeft nog dezelfde looks als in 2013. Toen kwam deze modelgeneratie uit. Mazda noemt het premium en spreekt van uitstraling. Feit is dat Mazda’s grootste model elegant en een tikkeltje sportief voor de dag komt. Gezien de prima verkoopcijfers was er voor Mazda geen aanleiding om het huidige uiterlijk voor 2017 flink op de schop te nemen. De verkopen stegen immers vorig jaar met 28 procent in Europa naar een totaal van bijna 130.000. Wereldwijd zit Mazda nu op meer dan 1,5 miljoen voertuigen, tegenover vier jaar geleden nog 1,1 miljoen op jaarbasis. En het belangrijkste: er wordt weer winst geschreven, wat essentieel is voor het voortbestaan en investeringscapaciteit in vernieuwing.
Wegligging onder vergrootglas
De Mazda6 is vooral op het vlak van wegligging onder een vergrootglas gelegd. Die was al goed, maar is nu nog net wat beter door G Vectoring Control. Het is een softwarematige aanpassing in het motormanagement die, kort gezegd, voor meer stabiliteit in bochten en een hogere koersvastheid op hoge snelheid zorgt. Al rijdend is dat nagenoeg niet te merken. Want het huidige model zonder G Vectoring Control is bij de introductie niet beschikbaar. Mazda laat het verschil zien aan de hand van een film van een bestuurder in de 6 zonder en eentje met. Dan blijkt dat de stuurbewegingen dankzij die nieuwe software rustiger zijn. Je hoeft minder te corrigeren. Dat maakt rijden minder inspannend en zeker op langere ritten heb je volgens Mazda minder last van vermoeidheid en stramme schouders.
Skylease
Tijdens de introductie rijden we met de versie Mazda6 Skylease met een 110 kW (150 pk) sterke dieselmotor (vanaf 34.090 euro). De 2,2-liter diesel was al stil en soepel en dat is hij nu nog meer. Opvallend soepel zelfs, want zonder horten en stoten en trillingen trekt hij na het nemen van een haarspeldbocht vanaf duizend toeren per minuut in de derde versnelling moeiteloos weer op, zelfs bergopwaarts. Juist zo’n situatie waarbij je doorgaans het nodige gebrom en gemor van een motor kunt verwachten. Dat soepele komt door een aanpassing in het motormanagement. Het wegnemen van trillingen is bereikt door verende zuigerpennen. Kort gesteld zorgen die ervoor dat vibraties van de zuigers worden opgevangen en niet doorgegeven aan de krukas. Dat merk je vooral bij lage toerentallen.
Camera
Ook heeft de Mazda6 een een actiever reagerend automatisch noodremsysteem. Mazda heeft de infraroodradar vervangen door een camera. Die signaleert bewegende objecten en vooral overstekende voetgangers beter. Daardoor opereert het systeem nauwkeuriger en kan het ingrijpen bij hogere snelheden. Zelfs bij snelheden tot 50 km/u kan het aanrijdingen voorkomen. Door de camera herkent de Mazda6 nu ook verkeersborden. Andere nieuwe features zijn een met de stoelhoogteverstelling meebewegende head-updisplay, zodat je de informatie altijd goed ziet. En in de display is nu ook meer informatie te zien, zoals de waarschuwing dat zich voertuigen in de dode hoek bevinden. Ook het nieuwe stuurwiel wijkt subtiel af van zijn voorganger. Het zit hem vooral in de vorm van de knoppen en de bekleding met zachter aanvoelend leder.
Motoren
Mazda levert het 2017 model van de Mazda6 met een 2,2-liter diesel in vermogens van 110 kW (150 pk) en 129 kW (175 pk). Verder is te kiezen voor een 2,0-liter benzinemotor met vermogens van 107 kW (145 pk) en 121 kW (165 pk) en nog een 2,5-liter benzine van 141 kW (192 pk). De prijzen beginnen bij de 29.490 euro voor de SkyActiv G-145 S benzine en de topversie SkyActiv G-192 GT-M komt op 43.690 euro. De krachtigste benzine- en dieselversies zijn leverbaar met een zestrapsautomaat. Alleen de SkyLease heeft de 110 kW (150 pk) diesel. Deze motorversie valt nog dit jaar in de 21 procent bijtellingscategorie.