‘Mazda Mobile Carbon Capture’-technologie uitgelegd door Mazda CEO
"Hoe meer je rijdt, hoe meer CO2 je afvangt"
|
|
Door Bart Oostvogels . Hoofdredacteur AutoRAI.nl. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
AutoRAI.nl
Na jarenlang onderzoek naar brandstoffen en CO2-uitstoot, ziet Mazda nu een toekomst voor zich waarin hoe meer kilometers je rijdt, hoe meer je bijdraagt aan de vermindering van CO2-uitstoot. Dit is ‘Mazda Mobile Carbon Capture’-technologie uitgelegd.
Koolstofneutrale brandstof
Het idee is best merkwaardig. Naarmate er meer met de auto wordt gereden draagt de auto bij aan het verminderen van CO2 in de atmosfeer, door de combinatie van koolstofneutrale brandstof afkomstig van microalgen met Mazda’s eigen CO2-afvangtechnologie, genaamd ‘Mazda Mobile Carbon Capture’. Maar hoe werkt dat dan precies? Masahiro Moro, President en CEO van Mazda Motor Corporation geeft uitleg.
Mazda Mobile Carbon Capture vangt CO2 terwijl je rijdt! – AutoRAI TV
CO2-afvang uit voertuigen
Moro: “Wij geloven dat dit haalbaar is met twee technologieën: ten eerste, CO2-neutrale raffinage uit microalgen en ten tweede, CO2-afvang uit voertuigen. Laten we beginnen met CO2-neutrale brandstof. Microalgen absorberen CO2 tijdens hun groei en slaan oliën op in hun cellen. Deze oliën kunnen vervolgens worden gewonnen en geraffineerd tot CO2-neutrale brandstof. In ons onderzoek naar microalgen zijn we erin geslaagd om in ongeveer twee weken meer dan een liter brandstof te produceren uit een kweektank van 11.000 liter. Nadat de brandstof is gewonnen, blijven de microalgen over, rijk aan voedingsstoffen zoals eiwitten, die kunnen worden hergebruikt in voedingsproducten of organische meststoffen.”
Liefst 350 keer hoger
De CEO van Mazda vervolgt: “Laten we het nu hebben over CO2-afvang. Uitlaatgassen van verbrandingsmotoren bevatten CO2 in concentraties die maar liefst 350 keer hoger liggen dan in de atmosfeer. Om dit aan te pakken, hebben wij bij Mazda een nieuwe technologie ontwikkeld, genaamd ‘Mazda Mobile Carbon Capture’, die CO2 efficiënt rechtstreeks uit uitlaatgassen afvangt. De afgevangen CO2 kan vervolgens worden gerecycled om de gewasgroei te stimuleren of om hoogwaardige koolstofmaterialen te produceren.”
Demonstratie al gegeven
Masahiro Moro maakte tijdens de presentatie in Japan duidelijk dat Mazda in december 2025 een demonstratie van deze technologie zal uitvoeren door deel te nemen aan een super-endurance race met een auto die ‘Mazda Mobile Carbon Capture’ aan boord heeft. Moro: “Deze technologie, samen met CO2-neutrale brandstof, is slechts het begin van onze visie: een toekomst waarin mobiliteit een essentiële rol speelt in een op recycling gerichte samenleving – een toekomst waarin we bijdragen aan een duurzamere wereld en tegelijkertijd onze klanten het rijplezier blijven bieden.”
De auto die deelnam aan de super-endurance race betreft overigens een Mazda 3-raceauto. De auto naam deel aan de zevende ronde van de Super Taikyu-raceserie 2025 op de Fuji International Speedway in Oyama, Japan. Tijdens de vier uur durende race toonde Mazda’s nieuwe koolstofafvangapparaat voor het eerst aan dat het CO₂ in uitlaatgassen kan adsorberen onder uitdagende motorsportomstandigheden.
De kracht van zeoliet
De Mazda 3-racer met ‘Mazda Mobile Carbon Capture Technology’ maakt gebruik van een poreuze zeolietstructuur om CO2 uit uitlaatgassen te absorberen en op te slaan in een tank. Zeoliet is een natuurlijk of synthetisch mineraal met een open, poreuze kristalstructuur. Die structuur werkt een beetje als een spons: zeoliet kan stoffen opnemen, vasthouden en weer afgeven. De opgevangen CO₂ kan worden gebruikt voor de productie van koolstofmaterialen of om de lucht in kassen te verrijken met CO₂ om de groei van gewassen te stimuleren. Om de CO₂-uitstoot verder te verminderen, werd de auto getankt met HVO 100 koolstofneutrale dieselbrandstof.
Blijven testen in 2026
Mazda zal de technologie in 2026 blijven testen in de Super Taikyu-raceserie, met als doel het CO2-terugwinningspercentage verder te verbeteren. Terwijl het merk doorgaat met de ontwikkeling van alle soorten elektrische voertuigen, waaronder mild hybrides, full hybrides, plug-in hybrides en batterij-elektrische voertuigen, blijft het bedrijf de CO2-uitstoot van zijn voertuigen met verbrandingsmotor verder verminderen door de efficiëntie van de motor te verbeteren, de ontwikkeling en introductie van koolstofneutrale brandstoffen te ondersteunen en CO2 uit uitlaatgassen op te vangen.
Mazda streeft ernaar om in 2050 wereldwijd CO2-neutraal te zijn en de tussentijdse EU-doelstellingen voor 2030 en 2035 te halen met zijn Multi-Solution Approach. De Japanse autofabrikant is van mening dat een veelheid aan technische oplossingen de meest effectieve manier is om de CO2-uitstoot van zijn voertuigen te verminderen.