Maserati MC20: een meesterwerk uit Italië
Komt als coupé, roadster en als batterij-elektrische versie
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De supercar die Maserati dringend nodig had: dit is de nieuwe Maserati MC20. Het model luidt een nieuw tijdperk in voor Maserati. De specificaties van de benzineversie liegen er niet om. In totaal komt Maserati met drie versies.
Prominente rol
Met de MC20 keert Maserati terug naar een segment waarin het altijd een prominente rol heeft gespeeld, namelijk dat van de supersportwagens. MC20 staat voor Maserati Corse 2020 (‘Maserati Racing 2020′) en luidt de comeback in de autosport in. Zowel visueel als conceptueel zijn er sterke verwijzingen naar de MC12, de auto die Maserati’s comeback in de racerij in 2004 markeerde. Maserati heeft de intentie om terug te keren naar de autosport met deze MC20.
Comfortabel en sportief?
Volgens Maserati is de MC20 een auto ‘die op het circuit tot indrukwekkende prestaties in staat is, maar ook superieur kan presteren op de weg, met uitstekende rijeigenschappen, comfort en veiligheid’. Een GT/supercar dus. Want aan luxe is ook geen enkel gebrek. Een blik in het interieur zegt genoeg.
Lichtgewicht
De MC20 coupé is met een gewicht van 1.500 kilogram erg licht te noemen. Er is dan ook veel aandacht besteed aan de selectie van de materialen. Het onderstel is gemaakt van koolstofvezel en composieten. De toepassing van koolstofvezel maakt het mogelijk om vormen te creëren die onmogelijk zijn met geperst metaal. De vleugeldeuren zijn hiervan een duidelijk voorbeeld.
Nieuwe V6 Nettuno-benzinemotor
Licht, maar ook krachtig. Want zeggen we: bijzonder krachtig! Achterin plaatst Maserati een compleet nieuwe aandrijflijn: de zogeheten V6 Nettuno-motor. Een bijzonder stukje techniek. Waarom? Dat leggen we graag uit…
Nettuno
De 630 pk sterke 3,0-liter 90° V6-turbomotor is geheel nieuw ontwikkeld in Modena. Voor de motor is technologie gebruikt die voorheen alleen in Formule 1-auto’s was te vinden. De nieuwe Nettuno-motor heeft een dubbele verbrandingskamer voor elke cilinder. Deze constructie bevat een voorkamer, waarin zowel de bougie als de injector zijn verwerkt. Het lucht-brandstofmengsel wordt tijdens de compressieslag van de zuiger in de voorkamer geduwd.
In de buurt van het bovenste dode punt ontsteekt de hoofdbougie het mengsel in de voorkamer, waardoor een eerste verbrandingsproces in gang wordt gezet, waarna het mengsel (via speciale gaten) in de conventionele verbrandingskamer belandt. Het proces genereert een verbranding met meerdere vlammen, die wordt gekenmerkt door een hoge mate van turbulentie en dus een hoger rendement; dit verbetert het totale rendement van de motor en verhoogt het specifieke vermogen zonder dat dit een nadelig effect heeft op het brandstofverbruik. De nieuwe Nettuno-motor genereert een vermogen van 210 pk per liter slagvolume.
Specificaties Nettuno
Slagvolume: 3.000 cc
Boring x slag: 88 x 82
Vermogen: 630 pk bij 7.500 toeren per minuut
Koppel: 730 Nm bij 3.000 toeren per minuut
Compressieverhouding:
Transmissie
Maserati koppelt de V6-benzinemotor aan een achttraps automaat met een natte koppeling. Deze automaat heeft een Dual Clutch-constructie met zes versnellingen, die over twee overdrive-snelheden beschikt om aan de emissie-eisen te voldoen. In totaal acht verzetten dus. De combinatie van 630 pk en 1.500 kilogram wagengewicht resulteert in een pk-gewichtsverhouding van 2,33 kilogram per pk.
Prestaties
De topsnelheid ligt boven de 325 km/u en de 0-100-sprint duurt minder dan 2,9 seconden. Van 0 naar 200 km/u sprint de MC20 in minder dan 8,8 seconden. Bij de elektrische versie, die een actieradius van meer dan 380 kilometer krijgt, zal de topsnelheid meer dan 310 km/u bedragen. De acceleratie van 0 tot 100 km/u verloopt in 2,8 seconden en van 0 tot 200 km/u in 8,4 seconden.
Elektrische versie?
Je leest het goed: van de MC20 verschijnt ook een elektrische versie. De monocoque van de auto is vanaf het begin ontwikkeld om te worden gebruikt voor de drie verschillende varianten die in de komende jaren zullen worden geproduceerd: de coupé, de cabriolet en de toekomstige elektrische versie. Het ontwerp van de koolstofvezel monocoque is tot stand gekomen door de samenwerking tussen Maserati en Dallara.
De architectuur en de geometrie van de monocoque is voor alle drie de versies gelijk, maar verschillen wat betreft de verdeling van de koolstofvezels en -lagen, wat heeft geresulteerd in monocoques met verschillende structurele kenmerken voor de drie verschillende varianten.
De focus bij de coupé ligt op het lage gewicht en de prestaties; bij de cabriolet is een grotere torsiestijfheid vereist om de afwezigheid van een vast dak te compenseren en bij de elektrische versie dient de monocoque sterker te zijn en een goede bescherming van de accu te bieden. Zodoende zijn er van één ontwerp drie versies gemaakt, door middel van wijzigingen in het gebruikte soort, de hoeveelheid en de positie van de koolstofvezels.
Virtueel ontwikkeld
De Maserati MC20 is grotendeels virtueel ontwikkeld. Liefst 97 procent van de ontwikkeling van de auto werd op virtuele wijze uitgevoerd, met behulp van het systeem dat bekend staat als Virtual Vehicle Dynamics Development. Dit systeem is in eigen huis ontwikkeld bij Maserati en is gebaseerd op een zeer complex wiskundig model, ‘Virtual Car’ genaamd, waarin elke denkbare parameter wordt ingevoerd. Virtuele ontwikkeling verkort de ontwikkelingstijd en maakt het mogelijk om de optimale technische oplossing sneller en tegen lagere kosten te vinden. De ontwikkeling begon in januari 2019.
Zes kleuren
Maserati levert d eMC20 in de volgende kleuren: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma en Grigio Mistero.
Vijf rijmodi
De Maserati MC20 heeft vijf rijmodi, te weten WET, GT, SPORT, CORSA en ESC OFF. Een rijmodus is te selecteren via de selectieknop op de middentunnel. Elke rijmodus heeft zijn eigen kleur. WET is groen, GT is blauw, SPORT is rood, CORSA is geel en ESC OFF is oranje.
GT
Motorboost: normaal
Pedaalgevoeligheid: normale weerstand
Uitlaatkleppen: geopend boven 5.000 toeren per minuut
Transmissie: langzaam en soepel
Wielophanging: zacht
Tractiecontrole: normaal
WET
Motorboost: beperkt
Pedaalgevoeligheid: normale weerstand
Uitlaatkleppen: geopend boven 5.000 toeren per minuut
Transmissie: langzaam en soepel
Wielophanging: zacht
Tractiecontrole: alle systemen actief
SPORT
Motorboost: normaal
Pedaalgevoeligheid: lage weerstand, extra gevoelig
Uitlaatkleppen: geopend boven 3.500 toeren per minuut
Transmissie: snel en direct
Wielophanging: stijf
Tractiecontrole: sport
CORSA
Motorboost: maximaal
Pedaalgevoeligheid: lage weerstand, extreem gevoelig
Uitlaatkleppen: altijd geopend
Transmissie: racing
Wielophanging: racing
Tractiecontrole: race
In de CORSA modus kan de bestuurder Launch Control activeren met een knop het stuurwiel.
ESC OFF Mode
In ESC OFF zijn alle hulpsystemen uitgeschakeld. Deze rijmodus is vergelijkbaar met CORSA, alleen is tractiecontrole in deze stand volledig uitgeschakeld.
Modena
De MC20 werd ontworpen in Modena en zal worden gebouwd op de plaats waar de modellen van het merk 80 jaar geleden ook het levenslicht zagen. Er is een nieuwe productielijn gecreëerd aan de Viale Ciro Menotti, op de plek waar tot voor kort de GranTurismo en GranCabrio werden geassembleerd, die is aangevuld met een volledig nieuwe lakstraat.
De marktintroductie van de Maserati MC20 vindt plaats in 2021. De auto is per direct te bestellen. De Nederlandse vanafprijs is nog niet bekend.
Alle technische specificaties onder deze fotogalerij
Technische specificaties Maserati MC20
TECHNICAL SPECIFICATIONS | |
Engine | |
Layout | V6 90° MTC twin turbo |
Displacement (cc) | 3000 cc |
Bore x stroke (mm) | 88 x 82 mm |
Compression ratio | 11:1 |
Max. power output | 630 CV @ 7500 rpm |
Peak torque (Nm @ rpm) | 730 Nm @ 3000 – 5500 rpm |
Ignition system | MTC (Maserati Twin Combustion) Twin Spark with passive prechamber |
Fuel system | PD( Direct injection 350bar + Port injection 6bar) |
Induction | Twin Side Turbo with electronic actuated waste gate |
Lubrication | Fully variable Oil pump on Dry Sump System with scavenge Pumps & external oil tank |
Timing system | Double over head camshaft with variable valve timing |
PERFORMANCE | |
0-100 Km/h (s) | <2,9” |
0-200 Km/h (s) | <8,8” |
Top speed (km/h) | >325km/h |
Braking distance from 100 to 0 km/h (m) |
<33mt |
Cx | <0,38 |
FUEL CONSUMPTION AND CO2 EMISSIONS – WLTC* | |
Fuel consumption (Combined cycle) l/100 km |
11,6 |
Fuel consumption (Low cycle) l/100 km |
20,8 |
Fuel consumption (Medium cycle) l/100 km |
11,9 |
Fuel consumption (High cycle) l/100 km |
9,8 |
Fuel consumption (extra-High cycle) l/100 km |
9,6 |
CO2 emissions (Combined cycle) g/km |
262 |
CO2 emissions (Low cycle) g/km |
470 |
CO2 emissions (Medium cycle) g/km |
269,4 |
CO2 emissions (High cycle) g/km |
220,6 |
CO2 emissions (Extra High cycle) g/km |
215,8 |
*Preliminary Values | |
TRANSMISSION | |
Gearbox | DCT 8 gears |
Gear ratios: | 2.905/ 1.759/ 1.220/ 0.878/ 0.653/ 0.508/ 0.397/ 0.329 R 2.632:1 final 5.174 |
Transmission | Rear-wheel drive with rear limited slip self-locking mechanical differential (Electronic differential opt) |
SUSPENSION | |
Front | Double-wishbone with virtual steering axle , anti-roll bar (Lifter opt) |
Rear | Double-wishbone with virtual steering axle , anti-roll bar |
BRAKES | |
Front | Ventilated discs 380×34 mm (CCM disc 390×36 opt) |
Brembo fixed calipers | |
6 pistons | |
Rear | Ventilated discs 350×27 mm (CCM disc 360×28 opt) |
4 pistons | |
DIMENSIONS AND WEIGHTS | |
Front/rear tyres | front 245/35 ZR 20 / rear 305/30 ZR 20 |
L x D x H (mm) | 4,669 x 1,965 x 1,221 |
Wheelbase (mm) | 2,700 |
Front/rear track (mm) | 1,681 / 1,649 |
Luggage capacity (l) | 150 (50 front / 100 rear) |
Fuel tank capacity (l) | 60 lt |
Homologated weight (kg) | <1500kg |