Maatregel verkeersveiligheid: ‘snelheidsverlaging in bebouwde kom’
Hoe realistisch is die maatregel?
Altijd interessant, die uitgewerkte dialogen van debatten in de Tweede Kamer. In het op 7 april 2020 gepubliceerde dialoog over ‘Maatregelen verkeersveiligheid’ komen diverse onderwerpen aan bod, onder meer een snelheidsverlaging in de bebouwde kom als aanvullende maatregel op de verlaging van de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 km/u overdag. Hoe realistisch is die snelheidsverlaging in de bebouwde kom?
Het gesprek
Tijdens het debat over ‘maatregelen verkeersveiligheid’ gaan Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid van GroenLinks, en Remco Dijkstra, Tweede Kamerlid van de VVD, met elkaar in gesprek. Dijkstra heeft zaken als I&W Weginfrastructuur, Water, Scheepvaart en Luchtvaart in zijn portefeuille.
Bebouwde kom
Suzanne Kröger van GroenLinks: “Een van misschien wel de belangrijkste maatregelen die dit kabinet heeft genomen om de verkeersveiligheid te vergroten is het vaststellen van de maximumsnelheid op 100 km/u. Daar hebben wij eerder al voor gepleit en nu is het zover als gevolg van het stikstofbeleid. Ik hoop dus dat de heer Dijkstra dit gaat zien als een maatregel die de verkeersveiligheid bevordert. Moeten we nu niet ook in de bebouwde kom naar een lagere maximumsnelheid als norm, namelijk 30, waarbij je dan op bepaalde wegen, waar het goed en veilig kan, 50 kunt rijden? Daarmee draai je het eigenlijk om en wordt 30 de norm. Hoe kijkt de heer Dijkstra daarnaar?”
50 km/u een goede norm
Remco Dijkstra: “Nee, het is echt aan gemeentes zelf om dat te doen. Op bepaalde kwetsbare plekken gebeurt dat al, zoals bij scholen en dergelijke. Maar het is echt aan gemeenten zelf: want je kunt wel een norm stellen, maar als niemand zich daaraan houdt en je ook niet gaat handhaven, en jij je weginrichting ook niet zodanig aanpast dat je niet harder kan, dan heeft het weinig zin. Wat je niet wil is dat overal in een slakkengang gereden wordt en mensen extra risico’s gaan nemen om in te halen. Een aantal wegen zijn ook gewoon bedoeld voor de doorstroming. Ik denk dat 50 km/u een heel goeie norm is. Daar waar het moet, kan en een gemeente dat ook wil, is het aan die gemeente om anders te besluiten. Maar het gaat er ook om dat je de bereikbaarheid met elkaar bevordert. Als iedereen stilstaat, is het ultiem veilig maar komen we nergens meer. Ik denk dat de huidige norm prima is.”
Dijkstra: “100 km/u blijft een rotmaatregel, maar die heeft dus niets met verkeersveiligheid te maken.”
Niets te maken met verkeersveiligheid
Dijkstra vervolgt: “De teruggang naar 100 km/u heeft wat mij betreft niets te maken met het bevorderen van de verkeersveiligheid, want de veiligheid op 130-wegen was al goed. Het gaat er puur om de uitstoot van stikstof te verminderen. Sterker nog, ik denk dat de teruggang naar 100 nieuwe problemen kan opleveren. Daar zullen we het later over hebben, maar het wordt bijvoorbeeld lastig om vrachtwagens in te halen die ongeveer dezelfde snelheid rijden.”
100 als wandeltempo
Volgens Dijkstra kan er door de snelheidsverlaging misschien juist meer filevorming ontstaan en zullen mensen eerder afgeleid zijn. “Misschien gaan ze appen omdat ze 100 als een wandeltempo ervaren, terwijl ze met 130 veel meer aandacht voor de weg hebben. Dat zijn allemaal dingen die ook door mijn hoofd spelen. Ik denk zo meteen van het kabinet ook een keer antwoord te krijgen op de vraag hoe het daarmee zit, want we moeten dat echt gaan monitoren. Ik ben er niet van overtuigd dat dat de verkeersveiligheid per se bevordert, wetende ook dat 82% van alle ongevallen, en zeker de dodelijke ongevallen, niet eens op de snelweg maar in de gemeentes plaatsheeft”, zegt Dijkstra.
Dijkstra: “Ik denk dat de teruggang naar 100 nieuwe problemen kan opleveren”
Een rotmaatregel
Dijkstra: “Dat het een rotmaatregel is, dat is heel helder. Dat het veel pijn doet, met name in de regio, waar je gewoon kon doorrijden, dat is ook zo. Dat het in de Randstad veel minder gevoeld wordt, is logisch, want daar reed je al nooit 130, of je kon die snelheid nooit halen. Het blijft een rotmaatregel, maar die heeft dus niets met verkeersveiligheid te maken. Hij heeft ermee te maken dat we een uitstootreductie willen, zodat de bouw, die ook essentieel is voor onze economie, op gang kan blijven. Ik hoop inderdaad dat het tijdelijk is. Ik hoop dat we tot oplossingen komen, die daarin uiteindelijk weer een betere balans brengen.”