Loop geen blauwtje met AdBlue!
Wat is het en waarom is het nodig voor diesels?
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Diesels hebben AdBlue nodig voor uitlaatgasreiniging. Althans de nieuwste diesels die voldoen aan emissienorm Euro 6. Zonder dit goedje willen ze niet lopen. Wat doe je als je zonder zit?
Wat is AdBlue?
AdBlue pakt de uitstoot van stikstofoxide (NOx) aan en zet die om in water en stikstof. Die stoffen zijn niet schadelijk voor het leefklimaat. AdBlue bestaat uit gedemineraliseerd water (67,5 procent) en ureum (32,5 procent). De vloeistof wordt geïnjecteerd in het uitlaatsysteem, tussen de motor en de SCR-katalysator. Bij een temperatuur van 80 graden Celsius produceert het ureum NH3 (gasvormig ammoniak). In de SCR-katalysator reageren NOx en NH3 op elkaar en ontstaan N2 (stikstof) en H2O (water).
Hebben alle diesels AdBlue nodig?
AdBlue is nodig in auto’s met SCR-katalysator en alle nieuwe diesels hebben zo’n reinigingssysteem. Voor oudere exemplaren ligt dat anders, pas in 2014 kregen de eerste personenauto’s zo’n katalysator. Tot in 2018 zijn diesels geleverd zonder SCR en die hoeven dus geen AdBlue.
Moet ik zelf bijvullen?
Bijvullen voor de eerstvolgende onderhoudsbeurt is doorgaans niet nodig. De dealer vult dan bij. Bij veel stadsritten en kouder weer kan het AdBlue-reservoir eerder leeg raken. Op het dashboard krijg je van te voren een melding dat het niveau laag is en soms wordt erbij vermeld hoe ver je nog kunt rijden. Bijvullen is slim. Als AdBlue helemaal op, presteert de motor minder en na het afzetten zal hij niet starten.
Hoe vul je een AdBlue-tank?
Bij sommige auto’s zit de (blauwe) AdBlue-vuldop naast de dieseltankdop. Bij andere zit die in de motorruimte of onder de vloer van de kofferbak. Bijvullen is dan lastiger en soms heb je speciale navulflacons nodig, die alleen bij de dealer verkrijgbaar zijn. Bij lange reizen, zoals voor de vakantie, is het dan ook slim om enkele van die flacons mee te nemen en gelijk te vragen hoe het bijvullen in zijn werk gaat.
Hoeveel vul ik bij?
Als het reservoir bijna leeg is, moet je minstens 4 liter bijvoegen. Anders blijft de melding van te lage AdBlue staan in het dashboard. Het systeem reset zich dan niet en dus blijft het risico dat de motor op een gegeven moment niet meer wil starten. Let ook op, zeker wanneer de vuldop zich achter de gewone tankklep bevindt, dat je nooit diesel in de blauwe opening giet of AdBlue in de brandstoftank. Dat leidt tot dure schade aan de motor of de SCR-uitlaatgasreiniging.
Welk AdBlue moet ik kopen?
De verhouding water-ureum (AUS32) moet beantwoorden aan de DIN 70070-standaard en aan de ISO 22241-vereisten. AdBlue is een gedeponeerd merk van de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA), die deze norm garandeert. Het is verkrijgbaar in bussen van 5 of 10 liter bij tankstations en autocenters.
Prijzen variëren sterk
De navulbussen bij tankstations of autocenters zijn er vanaf 12 euro voor 10 liter, maar we zien ook bedragen van 25 euro bij tankstations langs de snelweg. Voor de speciale navulflacons die alleen bij dealers verkrijgbaar zijn betaal je meer, tot wel dik 10 euro per flacon van 1,5 liter. Met die flacons gaat vullen wel erg eenvoudig en zonder morsen. Je weet bovendien zeker dat de AdBlue voldoet aan de vereiste specificaties.
Is AdBlue gevaarlijk?
Het antwoord: nee. Na contact met AdBlue volstaat het om je handen te reinigen. Het kan bij opdrogen alleen wit- of grijsachtige sporen nalaten op het koetswerk of op kleren. Ook hier volstaat het om te spoelen met veel water. Wanneer AdBlue op de grond wordt gemorst, kan het de bodem glad maken.
Kan AdBlue bevriezen of bederven?
AdBlue bevriest bij -11 graden Celsius. In de auto gebeurt dat overigens niet. Diesels met SCR hebben een automatische verwarming die de oplossing vloeibaar maakt na het starten van de motor en binnen 10 tot 20 minuten begint de injectie in het uitlaatsysteem. Leveranciers van AdBlue geven een levensduur van ruim een jaar aan. Te lang blootstelling aan zonlicht is niet verstandig. De samenstelling kan daardoor veranderen.