Lightyear failliet verklaard, ook komst Lightyear 2 in gevaar
620 mensen verliezen hun baan
Lightyear is op donderdag 26 januari failliet verklaard. Daardoor verliezen ruim 600 werknemers hun baan. Door het omvallen van het bedrijf is ook de komst van de Lightyear 2 in gevaar. Wat gaat er nu gebeuren?
Ruim 600 mensen verliezen hun baan
Lightyear – gevestigd in Helmond – vroeg eerder deze week onder naam van Atlas Technologies B.V. al uitstel van betaling aan. Dat is op 26 januari omgezet in een faillissement. Er is simpelweg geen geld meer om het personeel te kunnen betalen. En dat zijn aardig wat mensen: ruim 600 werknemers verliezen hun baan. Het UWV biedt verdere ondersteuning aan deze mensen.
Financiële hulp
Het leek zo goed te gaan met Lightyear. Met financiële hulp van Invest NL, de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij en SHV kon het bedrijf de Lightyear 0 realiseren. Hoewel die auto met een prijskaartje van 250.000 euro te duur was voor het grote publiek, leek het met de interesse voor de Lightyear 2 wel goed te zitten. Bovendien waren voor deze 2 – net als de 0 ook een auto met zonnepanelen op het dak – al de nodige orders geschreven. Dik 20.000 auto’s stonden al in de voorbestelling, waarvan 10.000 exemplaren van leasebedrijf Arval.
Focus van Lightyear 0 naar Lightyear 2
Nu is het alleen de vraag of de Lightyear 2 daadwerkelijk het levenslicht gaat zien. Er zijn in ieder geval extra investeerders nodig om dit Brabantse bedrijf te helpen. De productie van de Lightyear 0 begon in november 2022 bij het Finse Valmet. Maar van echte productie was niet echt sprake. Bovendien trok Lightyear medio januari al de stekker uit de productie van de ‘zero’.
Met investeerders werd na overleg besloten om het geld en alle aandacht te vestigen op de Lightyear 2 die met een prijskaartje van 40.000 euro een stuk goedkoper zou moeten worden. Maar de grote vraag is of die auto er wel gaat komen.
Haast is geboden
Reinoud van Oeijen, curator van Lightyear, zegt in gesprek met NOS het volgende: “Het hele Lightyear-concept zat in de B.V. die nu failliet verklaard is, daar valt ook de ontwikkeling van de 2 onder.” Momenteel wordt er achter de schermen gekeken of Lightyear een doorstart kan maken. Haast is geboden, anders is het over en uit voor Lightyear. Het bedrijf moet vooral niet het momentum verliezen.
Vestiging in Venray valt buiten faillissement
Er werken in totaal 620 mensen bij het bedrijf. Opvallend genoeg is de locatie in Venray, waar het bedrijf de zonnepanelen produceert die in de modellen worden verwerkt, niet failliet verklaard. Daar werken nog ongeveer dertig mensen, die behouden hun baan.
Het statement van Lightyear luidt als volgt:
“Zoals aangekondigd op 23 januari hebben we uitstel van betaling aangevraagd met betrekking tot Atlas Technologies B.V., onze werkmaatschappij die verantwoordelijk is voor de productie van Lightyear. Deze schorsing is verleend door Rechtbank Oost-Brabant te ‘s-Hertogenbosch in Nederland. Vandaag heeft deze rechtbank Atlas Technologies B.V. failliet verklaard.“
“De rechtbank heeft mr. R. van Oeijen van Holla legal & tax tot curator benoemd. Lightyear betreurt het om deze mededeling te moeten doen voor alle medewerkers, klanten, investeerders en leveranciers en zal nauw samenwerken met de curator en alle betrokkenen en hoopt op hun begrip en steun. De curator zal zich de komende tijd richten op de positie van de werknemers en crediteuren alsmede op de vraag hoe het Lightyear-concept gecontinueerd kan worden.“