Lightyear 0 is een mooi, maar duur stukje techniek
1.000 km zonder laden door zonnecellen
Lightyear presenteert de Lightyear 0, het eerste productiemodel van het Nederlandse merk. De auto is bedekt met vijf vierkante meter aan zonnepanelen, die zorgen voor een indrukwekkende actieradius van 1.000 kilometer. Eén nadeel, hij is duur!
Lightyear 0
We hebben er even op moeten wachten, maar de productieversie van de Lighyear One is er dan eindelijk. Wel met een nieuwe naam: de Lightyear 0, dat je uitspreekt als ‘zero’. de ‘0’ staat symbool voor het punt waar het merk nu staat. Ruim zes jaar kostte het de slimme koppen in Helmond om de auto zo ver te krijgen.
Uiterlijk
Heel veel verschilt de 0 niet met de One. Op een iets andere voorbumper, aangepast vormgeving van de koplampen en achterlichten, wielen en plaatsing van de buitenspiegels/ camera’s na, is er niet veel gewijzigd. De gestroomlijnde vorm van de auto blijft ongewijzigd. De aerodynamische afdekking is waarschijnlijk optioneel, want Lightyear toont de 0 zowel met als zonder de afdekking.
Zonnepanelen
De vorm van de Lightyear 0 heeft niet niet alleen een aerodynamische functie, maar biedt ook ruimte voor vijf vierkante meter aan zonnepanelen. Hiermee kan de auto zichzelf opladen tijdens het rijden of wanneer hij stilstaat langs de weg.
1.000 kilometer actieradius
Het opladen door middel van de zonnepanelen geeft de 0 een actieradius van 70 kilometer per dag. Volgens Lightyear kun je op die manier meer dan 1.000 kilometer afleggen zonder op te hoeven laden. Met de Nederlandse zonuren in de zomer kan het zomaar zijn dat de forens die 35 kilometer naar zijn werk moet rijden, twee maanden de Lightyear niet aan de lader hoeft te hangen. In Spanje of Portugal kan dit zelfs oplopen naar zeven maanden.
Ook een stekker
De 60 kWh-accu van de Lightyear 0 is ook via een laadkabel op te laden. Zonder gebruik van energie uit de zonnepanelen heeft de auto een actieradius van 625 kilometer WLTP. De vijf meter lange auto weegt slechts 1.575 kg, wat voor een elektrische auto zeker niet zwaar is. Samen met een CW-waarde van 0,19 maakt dat de auto bij een constante snelheid van 110 km/u, zo’n 560 kilometer ver komt.
Interieur
Het interieur oogt minimalistisch. Wat opvalt zijn de vele schermen. Zo zijn er twee aan de onderkant van beide A-stijlen te vinden die dienen als buitenspiegels. Ook de achteruitkijkspiegel is een scherm, omdat de ‘achterruit’ bedekt is met zonnepanelen. Verder is er nog een centraal 10,1-inch touchscreen in het midden van het dashboard en het scherm voor de neus van de bestuurder.
In het interieur is gebruik gemaakt van natuurlijke en duurzame materialen, zoals microfiber suède en rotan palm detaillering.
Duur
De mooie techniek komt wel met een prijs. De Lightyear 0 kost namelijk 250.000 euro. De productie begint dit najaar en er zullen maximaal 946 Lightyear 0’s gemaakt worden. De eerste auto wordt in november geleverd.
In de tussentijd gaat Lightyear verder met de ontwikkeling van een betaalbaar model, die eind 2024/ begin 2025 op de markt moet zijn. De voor de massaproductie bedoelde gaat rond de 30.000 euro kosten.