Lexus verkoopt 7 jaar oude LFA’s als nieuw
Hoe zit dat precies?
De Lexus LFA wordt door autoliefhebbers gezien als een van de beste auto’s van de afgelopen tien jaar. Slechts 500 exemplaren werden er gebouwd tussen 2010 – 2012. Toch verkocht Lexus in 2019 nog drie gloednieuwe exemplaren. Hoe zit dat precies?
Lexus LFA
Een klassieker in wording, dat is de Lexus LFA. De auto wordt geroemd om zijn rijeigenschappen en de atmosferische 4,8-liter V10 motor met 560 pk. De auto rolde niet zomaar van de fabrieksband, maar werd zorgvuldig met de hand in elkaar gezet in de Motomachi-fabriek. Dezelfde fabriek waar nu de – ook prachtige – Lexus LC 500h geproduceerd wordt.
Verkoopresultaten Toyota
Moederbedrijf Toyota heeft zijn jaarlijkse verkoopresultaten van 2019 vrijgegeven, en wat blijkt? Lexus heeft in 2019 drie hagelnieuwe LFA’s in de Verenigde Staten verkocht. Nogal bijzonder voor een auto die minstens zeven jaar oud is. Een nieuwe Golf VI tref je niet meer aan bij een Volkswagen dealer.
In 2017 gaf Lexus al aan nog twaalf LFA’s verdeeld over verschillende Amerikaanse dealer te hebben staan. Dat jaar werden er drie op kenteken gezet. In 2018 verkocht het merk twee exemplaren.
Dat betekent dat er nu nog vier gloednieuwe Lexus LFA’s op een baasje wachten. Of beter gezegd: wachten op een investeerder. Want waarschijnlijk gaat een nieuwe LFA rechtstreeks achter slot en grendel in een op temperatuur gehouden garage.
Waardevast
De LFA heeft namelijk een groot voordeel: hij is waardevast. Ferrari’s en Lamborghini’s zakken direct flink in waarde nadat ze de showroom uitrijden. De LFA heeft daar weinig tot geen last van. De auto neemt al flink in waarde toe.
Goedkoop was hij overigens niet toen hij uitkwam. 375.000 euro kon je afrekenen bij de Lexus dealer voor een LFA. Het is daarmee de duurste auto ooit van een Japanse fabrikant. Of de Amerikaanse Lexus dealers inmiddels meer vragen voor een exemplaar is niet duidelijk.
Lees ook: AUTOTEST – LEXUS LC 500H, DE AUTO MET HET MOOISTE INTERIEUR OOIT?