Autotest – Lexus RX 450h
Jammer van de treinsteward, maar verder super-de-luxe vervoer
Door Wouter Vastenhout. Liefhebber van Italiaanse en Japanse merken. En van Mercedes. Rijdt een SLK 230 uit 1997 en een MX-5 uit 1995. En er staat ook een Fiat Stilo Abarth 5M17 met bouwjaar 2007 voor de deur. Keuzes, keuzes. |
Natuurlijk: de Thalys is sneller in Parijs dan de Lexus RX 450h. Maar we betwijfelen of de Franse hogesnelheidstrein veel comfortabeler is, zelfs in de eerste klasse. Verder is de President Line van Lexus’ grote SUV zó compleet uitgerust dat je hoogstens de treinsteward mist.
Lexus RX 450h als President Line
We namen de Lexus mee op ons tweejaarlijkse uitje naar de Autosalon van Parijs. De President Line is de compleetste uitvoering. Dat betekent echter niet dat een treinsteward meereist om je een heerlijk croissantje te overhandigen. Maar er zijn wel zalige stoelen, stoelverwarming voor- en achterin, een Mark Levinson-audiosysteem met een kraakheldere sound uit vijftien speakers, een draadloze oplaadmogelijkheid voor je smartphone en een tienvoudig verstelbare bestuurdersstoel. Wie nu nog niet comfortabel zit, moet maar met een privéjet naar Parijs.
LEES OOK: Autotest – vernieuwde Lexus IS 300h (2017)
Zitten als een président
De Lexus RX 450h is uitstekend in te zetten als chauffeursauto. Ook achterin zit je werkelijk als een vorst. Of ‘président’, wat je wilt. Er is een overvloed aan knieruimte – mits je geen basketballer van ruim 2 meter bent. De rugleuning is verstelbaar zodat je relaxed achterover kunt leunen met de benen over elkaar. En met de zonneschermpjes naar beneden moet je uitkijken dat de oogjes niet dichtvallen, weten we uit ervaring.
“De Lexus RX 450h is uitstekend inzetbaar als chauffeursauto”
Alsof België niet bestaat
Mits je niet omrijdt, gaat een trip naar Parijs over Belgische snelwegen. Die verkeren – laten we het zachtjes uitdrukken – meestal niet in optimale staat. Dat deert de grote Lexus SUV echter niet. De RX passeert dwarse richels, met asfalt opgevulde naden tussen betonnen platen en scheuren in het wegdek met een hoge mate van comfort. Alsof België niet eens bestaat.
Vleugje concertvleugel
Onderweg bekijken we het weldadige interieur. De materialen zijn van topkwaliteit, dat zie en voel je meteen. Het houten paneel op de middenconsole heeft een vleugje concertvleugel. Voor de bewerking ervan heeft Lexus de hulp van Yamaha ingeroepen. Niet de motorfabrikant – heb je ooit een motorfiets met een houten inlegstrookje gezien? – maar de gerenommeerde fabrikant van concertvleugels.
Met de hand gepolijst
Yamaha heeft zijn laser- en grafeertechniek op het hout losgelaten. Door uiterst verfijnde lijntjes te trekken, komt het onderliggende aluminium bloot te liggen. De meerdere malen met de hand gepolijste beschermlaag geeft vervolgens een hoogglans effect.
De graphics van het navigatiesysteem kunnen dezelfde ongebreidelde aandacht gebruiken; ze doen wat gedateerd aan in vergelijking tot die van concurrenten. En de bedieningsmuis doet zijn werk net zo nerveus als een Franse chef-kok wanneer hij ontdekt dat een culinair recensent zijn restaurant binnenloopt.
Aangenaam stil
Rijden doet de Lexus RX 450h formidabel. Heel comfortabel en aangenaam stil. En met meer gevoel in het stuurwiel dan bij zijn voorganger. Ja, zelfs sportief. Eenmaal in Parijs aangekomen, rijdt de hybride Lexus volledig elektrisch – zolang de batterij niet leeg is.
Het moet de natte droom van de Parijse gemeenteraad zijn. Die stelde eerder dit jaar een milieuzone in om de luchtvervuiling in de stad tegen te gaan. Auto’s ouder dan 1997 zijn in het centrum niet langer welkom, stad van de liefde of niet.
Eerste hybride premium SUV
Laadkabels zijn overbodig, de batterij laadt zichzelf op. Bijvoorbeeld als je het gas loslaat of remt. In de praktijk kun je dus verder elektrisch rijden dan Lexus in theorie opgeeft. Indien nodig assisteert de 3,5-liter V6 die bij volle belasting een sportief klinkende roffel laat horen. Lexus bracht in 1995 de eerste hybride premium SUV op de markt, de Lexus RX 400h. Die jarenlange expertise betaalt zich uit. Het overschakelen op de benzinemotor verloopt uiterst verfijnd.
“Wie in een RX nog niet comfortabel zit, moet maar met een privéjet naar Parijs”
Heel keurige cijfers
Het gecombineerde vermogen bedraagt 230 kW (313 pk). Dat blijkt in de praktijk ruim voldoende voor de niet bepaald lichte Lexus van 2.075 kilo. Een top van 200 km/u is mogelijk, evenals een sprintje vanuit stilstand naar 100 km/u in 7,7 seconden. Tegenwoordig draait het meer om verbruik en uitstoot. En vooral dan pakt de RX punten. We reden gemiddeld ruim 1 op 13 , zonder heel bewust zuinig te rijden. 1 op 15 moet zeer zeker mogelijk zijn. Dat zijn heel keurige cijfers. Net als de CO2-uitstoot, die gemiddeld 122 g/km bedraagt.
Eenmaal terug in Nederland hadden we niet het idee dat we er een retourtje Parijs op hadden zitten, zo uitgerust kwamen we aan. We moesten wel een croissantje langs de weg kopen in plaats van dat dat netjes door een treinsteward overhandigd werd, maar verder is de Lexus RX 450h een superefficiënt en super-de-luxe vervoermiddel.