Het bijzondere verhaal van de Lexus LC 500h
AutoRAI aanwezig bij wereldpremière in Nederland
Journalisten uit Europa, Japan en de Verenigde Staten kregen een sneak preview van de fonkelnieuwe LC 500h en LF-FC Concept in het Louwman Museum in Den Haag. AutoRAI was natuurlijk aanwezig. Dit is het bijzondere verhaal van de Lexus LC 500h.
De presentatie van de LC 500h in het Louwman Museum is een heuse wereldpremière. Ook aanwezig tijdens het evenement was de LF-FC Concept. Van dit studiemodel volgt in 2020 een productieversie met autonome rijfuncties, systeembediening via simpele handbewegingen en een all wheel drive aandrijflijn met brandstofcel. De LF-FC beleefde in Den Haag zijn Europese première, zij het alleen voor journalisten. Het grote publiek kan de LF-FC en LC 500h bekijken op de Autosalon van Genève die begin maart de deuren opent.
“Een Lexus LC 500 Convertible is zeker mogelijk”
Lexus LC Convertible
Goed, de Lexus LC 500h. Er bestaan vragen hoe Lexus de 2+2 sportcoupé precies positioneert op de markt. Lexus Europa-topman Alain Uyttenhoven geeft tijdens een exclusief interview duidelijkheid. “De Lexus LC is een sportcoupé waarmee je in alle comfort naar Zuid-Spanje rijdt”, aldus Uyttenhoven. “De concurrenten? Denk aan de Maserati Gran Turismo, BMW 6 Serie Coupé en Mercedes-Benz SL”, voegt hij toe. Dat brengt ons direct bij de volgende vraag. Want van zowel de BMW als de Maserati bestaan ook cabriolets. Bovendien is de SL van zichzelf al een roadster. Heeft Lexus ook plannen voor een LC Convertible? “Dat is zeker mogelijk maar voorlopig is daar nog niets over besloten”, zegt Uyttenhoven.
Bijzondere aandrijflijn
De LC 500h is de eerste Lexus ter wereld met het nieuwe Multi Stage Hybrid System. De aandrijflijn bestaat uit een 3,5-liter V6 benzinemotor met 220 kW (299 pk), een krachtige elektromotor en een lithium-ion accupakket. Het systeemvermogen komt uit op 264 kW (359 pk). Aan de V6 koppelt Lexus een CVT-automaat, dus een versnellingsbak zónder verzetten. Bijzonder is dat het Japanse automerk achter deze transmissie een viertrapsautomaat met échte verzetten hangt. “Met een CVT ontbrak het gevoel van snel optrekken. Met een extra transmissie met échte verzetten kun je schakelacties simuleren waardoor de bestuurder meer schakelgevoel en dus een sportiever motorkarakter ervaart”, zegt topman Uyttenhoven.
Tien versnellingen
In totaal heeft de bestuurder de beschikking over tien verzetten. De eerste drie mechanische versnellingen hebben elk nog drie verzetten dankzij de CVT. Het vierde – en dus eigenlijk de tiende – verzet functioneert enkel als overdrive om het toerental van de motor op hogere snelheden te reduceren.
“Aan de CVT-automaat koppelt Lexus een viertraps automaat”
Volgens Stefan Ramaekers, technisch specialist van hybride aandrijflijnen bij Toyota Motor Europe, zorgt een aparte Power Control Unit (PCU) voor de ideale versnelling al kan de bestuurder met schakelflippers achter het stuurwiel ook zelf bepalen in welk verzet gereden wordt. “Er is een reactietijd van 0,6 seconde nodig tussen het gaspedaal en de aandrijflijn om de meest comfortabele schakelwisseling te realiseren. Wijk je van dat getal af, dan ontstaan er schokken in de aandrijflijn. Je begrijpt dat dit heel wat rekenkracht van de PCU vraagt”, zegt Ramaekers.
Multi Stage Hybrid System + V8
Volgens de techneut kan het nieuwe Multi Stage Hybrid System ook aan de 5,0-liter V8 worden gekoppeld. “Daar bestaan vooralsnog geen plannen voor. De V8 heeft een grotere ecologische voetafdruk”, zegt hij. Ook Uyttenhoven kan de komst van een LC met deze aandrijflijn niet bevestigen. “In theorie is alles mogelijk”, dat geeft de topman wel toe.
Lexus Challenge
Lexus LC chief engineer Koji Sato en LC chief designer Tadao Mori waren ook aanwezig in Den Haag. In de ogen van ontwikkelingsbaas Koji Sato is de LC 500(h) een bijzondere auto, niet alleen vanwege de techniek en de looks maar vooral door het verhaal dat achter de sportcoupé schuilt. De LF-LC Concept uit 2012 werd ontworpen om de toekomst van Lexus’ designtaal te tonen en was niet gericht op het in productie nemen van de coupé. Door het overweldigende enthousiasme van het publiek heeft Lexus toch besloten deze coupé in productie te nemen. Het resultaat is een productiemodel dat nagenoeg gelijk is aan de LF-LC Concept. En dat is volgens Sato een unicum in de autowereld omdat productiemodellen vaak visueel afgezwakt worden ten opzichte van het conceptmodel. “Het ontwikkelen van de LC was absoluut geen makkelijke opgave, maar we hebben de klus geklaard met nagenoeg geen wijzigingen ten opzichte van de LF-LC. LC betekent voor mij vooral Lexus Challenge”, zegt Sato.
Marktintroductie mei 2017
In Nederland heeft Lexus grotere verwachtingen van de LC 500h met hybride aandrijflijn, omdat die door de BPM goedkoper wordt dan de LC 500. Een exacte prijs kan Lexus nog niet melden, aangezien de LC 500 en LC 500h pas in mei 2017 op de markt komen. “We moeten nog laatste tests uitvoeren en de auto finetunen voordat de verkoop van start gaat”, zegt Uyttenhoven. Potentiële kopers moeten rekening houden met een richtprijs van ongeveer 115.000 euro, al kan de prijs ook lager uitvallen. Alles is afhankelijk van de CO2-emissie. Lexus bouwt de LC straks in de Japanse fabriek in Motomachi. In diezelfde fabriek zag ooit ook de spectaculaire supercar LFA het levenslicht.
Specificaties
Totale lengte: 4.760 mm
Totale breedte: 1.920 mm
Totale hoogte: 1.345 mm
Wielbasis: 2.870 mm
Locatie motor: voorin achter de vooras
Aandrijving: achterwielen
Wielmaat:
1. 21-inch (forged aluminium wielen optioneel)
2. 20-inch (forged aluminium wielen optioneel)
3. 20 inch (aluminium wielen standaard)
Bandenmaat:
1. Vóór: 245/40 RF21 – Achter: 275/35 RF21
2. Vóór: 245/45 RF20 – Achter: 275/40 RF20
3. Vóór: 245/45 RF20 – Achter: 275/40 RF20
Systeemvermogen: 264 kW/359 pk
Motorcapaciteit: 3.456 cc
Kleppensysteem: 24 kleppen DOHC VVT-i
Aantal cilinders: 6
Boring: 94 mm
Slag: 83 mm
Maximum vermogen benzinemotor: 220 kW/299 pk bij 6.600 tpm.
Maximum vermogen batterij: 44,6 kW
Batterijtype: Lithium-ion
Batterijvoltage: 310 Volt
Batterijgewicht: 50 kilogram
Doelstelling 0-100 km/u: <5 seconden
[parallex-3]