Review – Lexus ES 300h F Sport (2024), hoe fijn is ie?
Geeft de Lexus ES300h de A6, 5 Serie en E-Klasse het nakijken?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De Lexus ES is een auto die zich perfect leent voor het maken van lange roadtrips, zou je zeggen. We nemen de proef op de som en leggen 1.000 kilometer af. Hoe zijn die kilometers bevallen?
Zakenlimousine
Het segment van de zakenlimousine staat een beetje onder druk. De verkoopaantallen zijn niet meer zo hoog als een aantal jaar geleden. Mensen willen nu eenmaal graag een crossover met ‘een hogere zitpositie’. Jammer eigenlijk, want een zakenlimousine is nog altijd een fantastische keuze voor het gezin. Je hebt ruimte en toch een gunstige stroomlijn. Door de vaak langere wielbasis ontstaat bovendien een heerlijke balans in de auto. Deze Lexus ES vormt geen uitzondering. Wat ons betreft is deze auto een ongewaardeerde parel in het segment waarin ook de BMW 5 Serie, Audi A6 en Mercedes-Benz E-Klasse opereren. Deze Japanse sedan beschikt over meer kwaliteiten dan je zou denken.
Lexus ES 300h
Eerst even wat achtergrond over de Lexus ES. In 2018 werd de Lexus ES geïntroduceerd op de West- en Midden-Europese markten als de ES 300h. Op andere markten wordt de ES ook geleverd met verschillende benzinemotoren: de ES 200, de ES 250 en de ES 350. In Nederland moeten we het dus doen met de hybride versie. Deze hybride aandrijflijn levert 160 kW (218 pk). Dat is niet overdreven veel power, maar het geeft de ES wel een aangename versnelling. Qua topsnelheid geeft Lexus 180 km/u op. Het gemiddelde brandstofverbruik is bijzonder gunstig. Met rustig rijden haal je zo 1 op 20. In dit segment is dat uitzonderlijk netjes.
Een bestseller!
Wist je overigens dat de Lexus ES in 2023 de op één na bestverkochte Lexus aller tijden was. Alleen de Lexus RX was in dat jaar populairder, met wereldwijd 3,6 miljoen verkopen. Van de ES zijn wereldwijd sinds 1989 al dik drie miljoen exemplaren verkocht. Het is dus een absolute bestseller. Toch is het model in Nederland nooit echt doorgebroken. Of dat komt door een ‘Duitse voorkeur’? Misschien wel, maar mensen laten met de ES wel een parel van een auto staan. Dit is namelijk een goed gebouwde, ruime familiesedan. Toegegeven: hij is niet goedkoop. Want prijzen starten bij een kleine 63.000 euro voor de Comfort Line. Prijzen lopen op tot een kleine 80.000 euro. Daar krijg je dan wel een garantietermijn tot 10 jaar of 200.000 kilometer voor terug. Maar dat is bijzaak.
Urenlang roadtrippen
Het beste advies dat wij kunnen geven is om een keer in de Lexus ES te rijden. De auto heeft een hele fijne balans in het onderstel, waardoor je moeiteloos uren achter elkaar kunt rijden, ook op hoger tempo op de Autobahn. De auto ligt solide op de weg en geeft vertrouwen. Er is ook voldoende stuurgevoel aanwezig. Oké, de stoelen hebben misschien iets te korte zittingen, maar overall is dit echt een fijne reisauto.
Nieuwe infotainmentsysteem
Sinds 2023 ben je ook van meer gemakken voorzien. In dat jaar kreeg de Lexus ES een nieuw multimediasysteem met een 12,3 inch groot touchscreen. Ook nieuw is de F Sport Design-uitvoering, waarmee de auto een chique en sportieve uitstraling heeft. Het nieuwe multimediasysteem van de ES is niet alleen sneller dan het systeem dat het vervangt, maar biedt ook meer intuïtieve bediening en verbeterde functionaliteit. Nieuwe functies zijn onder meer smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto, cloud based navigatie en spraakherkenning. De ingebouwde assistent ‘Hey Lexus’ reageert op spraakopdrachten.
Herziene middenconsole
Ook de middenconsole van de Lexus ES werd herzien voor modeljaar 2023. Deze biedt nu plaats aan twee bekerhouders en plaatst de draadloze oplader buiten de consolebox voor eenvoudiger toegang. Waar er voorheen twee USB-A-poorten en één aux-poort waren, is er nu één USB-A-poort voor het afspelen van geluidsbronnen met hoge resolutie en één USB-C-poort voor het opladen van apparaten.
F Sport Design
Het uiterlijk van de ES F Sport Design is geïnspireerd op de sportieve ES F Sport Line en is te herkennen aan het sportieve uiterlijk. De nieuwe uitvoering is leverbaar in tien verschillende exterieurkleuren en vier verschillende exterieurkleuren en beschikt standaard over zwarte 19-inch lichtmetalen wielen en een F Sport Design-badge op de voorschermen.
Technische specificaties Lexus ES 300h
- 2,5-liter viercilinder benzinemotor
- Vermogen benzinemotor: 131 kW (178 pk)
- Koppel benzinemotor: 221 Nm
- Vermogen elektromotor: 88 kW (120 pk)
- Koppel elektromotor: 202 Nm
- Systeemvermogen: 160 kW (218 pk)
- Topsnelheid: 180 km/u
- 0-100: 8,9 seconden
- Gemiddeld verbruik: 5,1 tot 5,3 liter op 100 kilometer
- Gewicht rijklaar: 1.755 kilogram rijklaar (1.655 kg ledig)
- Brandstoftank: 50 liter
- Bagageruimte: 454 liter
- Lengte: 4.975 mm
- Breedte: 1.865 mm
- Hoogte: 1.445 mm
- Wielbasis: 2.870 mm
Conclusie review Lexus ES 300h
Tja, de Lexus ES is gewoon een heerlijke reisauto. Aan de CVT-transmissie moet je misschien even wennen, maar al snel weet je niet beter. Ja, bij stevige gasinput spoelt de motor op naar een hoger toerental, maar door de uitgebreide geluidsisolatie ervaar je dat geluid niet als hinderlijk. De auto is stil, comfortabel, ruim, praktisch en eigenlijk een allemansvriend. Want alle systemen laten zich eenvoudig bedienen en Lexus houdt lekker vast aan analoge drukknoppen. Je hoeft dus niet heel lang te zoeken naar de gewenste functie. Dat is bij concurrenten uit Duitsland soms een ander verhaal.