Reportage: Leer écht rijden bij de Land Rover Experience
Een klein stukje Dakar in de polders van Kerkdriel
De Camel trophy, de Dakar-rally, ken je ze nog? Avontuurlijke rally’s waarbij mens en machine wekenlang streden tegen de elementen. Wie droomt er niet van om offroad te rijden met een stoere terreinwagen? De Land Rover Experience biedt de mogelijkheid om een dag lang alles te leren over voertuigbeheersing. Wij ging een dag mee in het bos van Kerkdriel.
Alle Land Rovers beschikbaar
Een herfstzonnetje, niet al te koud en gelukkig geen regen; ideale omstandigheden om terrein te rijden. Na een korte introductie was het moment daar om een auto uit te kiezen. Gelukkig stelt de Land Rover Experience niet de minste modellen ter beschikking.
De Range Rover Evoque, Range Rover Sport en Range Rover staan ter beschikking. Daarnaast kun je ook het terrein in met de Discovery en de Discovery Sport, keuze genoeg dus. Om het maar gelijk groots aan te pakken, kozen wij voor de Range Rover. Een aluminium kolos met een 4,4-liter V8-dieselmotor, een lengte van vijf meter en een gewicht van 2.570 kilogram.
LEES OOK: Autotest – Land Rover Discovery (2017)
Echt werken bij de Land Rover Experience
Gewapend met een instructie en een lading frisse moed rijden we met de Range Rover het terrein in Kerkdriel op. De Land Rover Experience heeft hier zijn eigen afgesloten terrein met hindernissen die uitsluitend geschikt zijn voor Land Rovers. Verwacht hierbij geen softe demonstratie en een klein hellinkje; regelmatig balanceert de auto op drie wielen of raakt de bodemplaat de grond.
De auto’s worden niet ontzien en als bestuurder moet je flink werken in het terrein. Tenminste, werken is een groot woord. Je moet vooral opletten, luisteren en inschatten welke obstakels je tegenkomt. De auto’s van Land Rover komen je daarin tegemoet met uitgebreide camera’s en offroad-systemen. Maar het blijft opletten geblazen, want de kans dat je vast komt te zitten, is aanwezig.
Het parcours overmeesteren
Terug naar de Range Rover, want met dat enorme gewicht en de grote afmetingen lijkt het slecht af te lopen, maar niets is minder waar. De instructeur vertelt nauwkeurig waar je op moet letten, wat je moet doen en hoe de techniek werkt.
Met drie differentiëlen, een koppelrijke motor en Hill Descent Control (gecontroleerd afdalen) wisten we uiteindelijk het parcours te overmeesteren. Een middag lang wisselden we van auto om alle modellen in het terrein te ervaren.
Tips voor rijden onder moeilijke omstandigheden
Het klinkt als een ver-van-je-bed-show, maar de technieken die jou leert in het terrein te rijden, zijn ook nuttig op de openbare weg. Hier vijf tips van de instructeur voor rijden onder moeilijke omstandigheden:
- Altijd twee handen aan het stuurwiel, ook in het terrein. Let bij het rijden in diepe sporen op de houding van je duimen. Leg ze rustig op het stuur en niet ‘in’ het stuur. Zoals de instructeur zegt: “Houd het stuur vast als een klein vogeltje. Niet te los zodat hij wegvliegt, maar ook niet te hard zodat je ‘m doodknijpt.”
- Houd de wielen recht. Mocht de auto uit balans raken of dreigt die van weg te glijden, houdt het stuurwiel recht. Door de stand van de wielen te veranderen, glij je alleen maar harder weg.
- Het rijden in moeilijke omstandigheden draait om rust. Kijk goed om je heen en ‘lees’ de grond voor je. Hoe harder je rijdt, hoe roekelozer het wordt.
- Rijd je door de modder en dreig je vast te komen zitten? Beweeg het gaspedaal rusting, houd het toerental constant en draai het stuurwiel zachtjes van links naar rechts. Veel gasgeven en hard aan het stuur trekken, heeft geen enkele zin.
- Kun je iets niet zien? Stap rustig uit en verken de omgeving. Rijden in moeilijk terrein kan het beste met z’n tweeën. Laat desnoods je passagier uitstappen om jou te dirigeren. Let erop dat één van de twee verplaatst. Als je allebei beweegt, kun je elkaar niet zien en dan is er kans dat het mis gaat.
Veel succes!
LEES OOK: Reportage – Offroaden met de Jeep Grand Cherokee Trailhawk