
Lamborghini Revuelto: een Lamborghini met voorwielaandrijving?
Goed nieuws: de V12 is gebleven

Hold the phone? Is de wereld gek geworden? Lamborghini presenteert een supercar met voorwielaandrijving. Geen grap: dit is de Lamborghini Revuelto. Gelukkig schakelt de aandrijflijn van de auto zo nu en dan ook de achterwielen in. Dat moet ook wel, want de Lamborghini Revuelto is zelfs krachtiger dan een Bugatti Veyron 16.4.
Lamborghini Revuelto: helemaal nieuw
Een speciaal moment voor Lamborghini, want het merk presenteert met de Revuelto de opvolger van de succesvolle en nu al iconische Aventador. Na een hele hoop teasers en cryptische berichten op sociale media mag de wereld de nieuwe Lamborghini Revuelto nu aanschouwen. Wat een auto is het geworden. Gebleven is de V12-motor, maar Lamborghini voegt er nu wel hybridetechnologie met liefst drie elektromotoren aan toe. Dat moet ook wel, want anders past de Revuelto niet meer bij deze tijd van elektrificatie. In dit artikel gaan we in op alle details over deze Italiaanse volbloed.
Zo spreek je de naam uit
Lamborghini ontwikkelde voor de Revuelto – de naam spreek je uit als ‘rev-ew-el-tow’ – een compleet nieuwe 6,5-liter V12-motor (L545), aangevuld met drie elektromotoren. Het systeemvermogen komt uit op 1015 pk. De V12-motor is goed voor 825 pk bij 9.250 toeren per minuut en 725 Nm bij 6.750 toeren per minuut. Turbo’s heeft de twaalfcilinder niet, hij ademt natuurlijk.

EV-modus
Schakelen gebeurt met een nieuwe achttrapsautomaat met dubbele koppeling. De Lamborghini is een plug-in hybride. Om langere afstanden elektrisch te kunnen rijden, moet de batterij dus opgeladen worden. In de EV-modus worden alleen de voorwielen aangedreven met een output van 180 pk. Daarmee is de eerste voorwielaangedreven Lamborghini een feit. Het accupakket van 3,8 kWh is in de transmissietunnel geplaatst. Het accupakket is klein genoeg zodat de krachtbron hem binnen zes minuten kan opladen. De batterij is 1.550 mm lang, 301 mm hoog en 240 mm breed. Wanneer de lading tot nul zakt, kan hij worden opgeladen met zowel gewone wisselstroom als laadstroom tot 7 kW vermogen en is hij volledig opgeladen in slechts 30 minuten.
Prestaties Lamborghini Revuelto
De prestaties dan. De sprint van 0 naar 100 km/u kost slechts 2,5 seconden en de topsnelheid komt uit op meer dan 350 km/u. Al die power verpakt Lamborghini op zeer sexy wijze in een prachtig gestroomlijnd koetswerk. De auto is hoekiger dan zijn voorganger en heeft met name aan de voor- en achterzijde diverse lijnen. Inspiratie voor het design vonden de Italianen bij de Countach, Diablo, Aventador en elementen uit de luchtvaart. Googel eens naar F-35 Lightning II en je begrijpt direct waar Lamborghini warm van werd. Vies van uitlaten is de Revuelto niet, want hij heeft twee gigantische ‘stortkokers’.

Forse banden
Ten opzichte van de Aventador is de Revuelto maar liefst 61 procent efficiënter en genereert de auto liefst 66 procent meer downforce. Rollen doet de auto op fors Bridgestone Potenza Sport-rubber. Voor bespeuren we banden in de maat 265/35-20 en achter is dat zelfs 345/30-21. Je kunt ook 265/30-R21-banden bestellen voor en 355/25-R22 achter. Er is keuze uit vierhonderd verschillende carrosseriekleuren en natuurlijk is er tegen riante betaling ook ruimte genoeg voor personalisatie.
Interieur
Het interieur is echt driver focused, maar Lamborghini denkt ook aan de bijrijder. Want jawel: deze supercar heeft een 9,1-inch ‘passenger display’, zoals concurrent Ferrari ook toepast in zijn modellen. Zo heeft de bijrijder zicht op de snelheid, versnelling en het toerental. Toch leuk. Het infotainmentsysteem krijgt ook een flinke upgrade. Het touchdisplay op de middenconsole meet 8,4-inch en als bestuurder kijk je uit op een 12,3-inch volledig te personaliseren display.

Marktintroductie
Kortom: een supercar die helemaal bij de tijd is, zowel qua look & feel, maar ook als het gaat om aandrijflijntechnologie. De levering start vermoedelijk eind 2023. Prijzen maakt Lamborghini later bekend. Reken op 400.000 euro of meer.


























