Lamborghini Huracán STO is toch echt straatlegaal
Extreem en ook zo lekker!
Lamborghini introduceert de Huracán STO, waarvan de letters ‘STO’ staan voor Super Trofeo Omologata. De auto is qua look en feel geïnspireerd op de succesvolle circuitversies Huracán Super Trofeo EVO en de Huracán GT3 EVO. De Huracán STO oogt als een circuitracer, maar hij is toch echt straatlegaal. En hij heeft achterwielaandrijving.
V10 zonder turbo’s
De ongeblazen 5,2-liter V10-motor schopt het in de Huracán STO tot 640 pk met een stevige 565 Nm aan trekkracht. Al die kracht laat de V10 los op de achterwielen. Dat resulteert in een 0-100-tijd van 3,0 seconden, een 0-200-tijd van 9,0 seconden en een topsnelheid van 310 km/u.
Betere downforce en airflow
De Lamborghini Huracán STO is het resultaat van een samenwerking tussen Lamborghini’s R&D-, Squadra Corse- en Centro Stile-afdeling. Het resultaat oogt indrukwekkend. Let vooral op de luchthapper op het dak, de gigantische achtervleugel en zeer grote frontsplitter. Ten opzichte van de Huracán Performante heeft de STO-uitmonstering een 37 procent betere airflow en 53 procent meer downforce.
Koolstofvezel
Door gebruik te maken van voornamelijk koolstofvezel, weegt de Huracán STO droog 1.339 kilogram, een reductie van 43 kilogram in vergelijking met de Huracán Performante. Alleen al de voorruit is 20 procent lichter ten opzichte van de Huracán Performante. Magnesium wielen snoepen extra grammen van het totaalgewicht af. Remmen doet de STO met Brembo CCM-R-remmerij.
Lente 2021
De levering aan klanten start in de lente van 2021. De Europese prijs bedraagt 249.412 euro. Daar komen in Nederland dan nog de BTW en BPM bovenop.