Laden in Amsterdam 2 keer zo duur – Dit kost een volle accu van deze 10 populaire EV’s nu
Eigenaren van benzine- en dieselauto’s kunnen dankzij accijnsverlaging en een lagere olieprijs weer hun auto voltanken zonder een lening bij de bank af te sluiten. EV-rijders hebben het financieel zwaarder op dit moment. Vooral in Amsterdam is laden een duur geintje geworden. De laadprijzen zijn namelijk verdubbeld. Dit betaal je nu in de hoofdstad om de accu’s van 10 populaire elektrische auto’s helemaal vol te laden.
Groene stad
Onze hoofdstad wil graag koploper zijn op het gebied van duurzame mobiliteit. De milieuzones worden daarom in rap tempo groter en strenger. Amsterdam per 1 januari 2025 bijvoorbeeld al geen bedrijfsauto’s met brandstofmotor meer binnen de ring A10. Alleen batterij- of waterstofelektrische bedrijfsauto’s zijn dan nog welkom in de stad. De huidige laadprijzen in de hoofdstad moedigen inwoners echter niet aan om over te stappen naar een groene auto. De prijs voor het opladen is namelijk in korte tijd verdubbeld.
68 cent
In Amsterdam zijn Vattenfall en TotalEnergies verantwoordelijk voor het plaatsen, beheren en exploiteren van laadpalen. Bij een Vattenfall-laadpaal moesten Amsterdammers vorig jaar nog 31 cent per kilowattuur afrekenen, nu is dat 68 cent per kWh. TotalEnergies rekent inmiddels dezelfde kWh-prijs, terwijl het vorig jaar november nog 44 cent vroeg en daarvoor ook 31 cent.
Wat kost een volle accu?
Met de huidige prijzen betaal je in Amsterdam voortaan geen 13,95 euro om een Volkswagen ID.3 met het allerkleinste accupakket (45 kWh) vol te laden, maar 30,60 euro. De meeste elektrische auto’s hebben echter een groter accupakket, waardoor het verschil kan oplopen tot 40 euro. In het voorbeeld hieronder zie je wat het momenteel kost om in Amsterdam deze populaire elektrische auto’s volledig op te laden:
Model | 2022 | 2023 |
Volkswagen ID.3 (45 kWh) | €13,95 | €30,60 |
Peugeot e-208 (50 kWh) | €15,50 | €34 |
Cupra Born (58 kWh) | €17,98 | €39,44 |
Kia Niro EV (64 kWh) | €19,84 | €43,52 |
Kia EV6 (77.4 kWh) | €23,99 | €52,63 |
Polestar 2 (78 kWh) | €24,18 | €53,04 |
Skoda Enyaq iV 80 (82 kWh) | €25.42 | €55,76 |
Tesla Model 3 LR (82 kWh) | €25.42 | €55,76 |
BMW iX (105 kWh) | €32,55 | €71,40 |
Mercedes-Benz EQS (108 kWh) | €33,48 | €73,44 |
Waarom?
Volgens Vattenfall en de gemeente Amsterdam komt de prijsverhoging door de snel gestegen energieprijzen en door de hogere kosten van een netaansluiting. Ook de verhoging van de btw op openbaar laden van 9 procent naar 21 procent speelt een grote rol. Dit jaar komt er een derde speler in Amsterdam: Equans. Deze partij neemt 2.535 laadpalen over die door Vattenfall zijn geplaatst en gaat naar verwachting een tarief van 50 tot 55 cent per kilowattuur hanteren. In de stad staan in totaal zo’n 3.000 openbare laadpalen. TotalEnergies beheert op dit moment 558 laadpalen.